تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۱۰
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۶۴۳۵
سرویس خبر : زمین شناسی
در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدیران سازمان زمین‌شناسی مطرح شد:

تمرکز سازمان زمین‌شناسی بر مناطق کمتر توسعه‌یافته

می متالز - گزارش عملکرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور به وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شد.
تمرکز سازمان زمین‌شناسی بر مناطق کمتر توسعه‌یافته

به گزارش می متالز، طلایی‌شدن ۲۱ استان کشور و افزایش ذخیره قطعی و احتمالی طلای ایران از ۲۴ تن به ۳۴۰ تن و تدوین نقشه راه علوم زمین کشور در قالب ۳ فاز از سوی این سازمان ازجمله اقدامات مهم مطرح‌شده در این دیدار بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این دیدار به تمرکز سازمان زمین‌شناسی برای اکتشاف‌های جدید در مناطق کمتر توسعه یافته تاکید کرد. در این جلسه جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمدتقی کره‌ای رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی حضور داشتند.


همکاری میان سازمان‌های معدنی

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با مدیران سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور با اشاره به نقش این سازمان در اقتصاد و دانش پایه کشور افزود: درحال‌حاضر مسئله اشتغال موضوع نخست کشور است و ما نیز باید براساس نیاز کشور برنامه‌ریزی و حرکت کنیم. وی تصریح کرد: فعالیت در حوزه معدن باید در مناطق حاشیه‌ای و کمترتوسعه‌یافته کشور متمرکز شود و سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی هم باید بر این هدف متمرکز شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی در کنار فعالیت‌های مهمی که دارد باید به اشتغالزایی کشور کمک کند و به نحوی برنامه‌ریزی کند که فعالیت‌های معدنی بخش عمده‌ای از جامعه علمی و نخبه کشور را به خودش مشغول کند. شریعتمداری تصریح کرد: در حوزه معدن و صنایع معدنی باید کار مشترکی بین ۳معاونت معدنی وزارتخانه، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور انجام شود تا همکاری‌های متقابل در دوره زمانی معینی برای دستوری مشخص بین ۳دستگاه ایجاد شود. وی با اشاره به برخی فعالیت‌های ملی و مهم سازمان زمین‌شناسی مانند موضوع آب‌های عمیق، ریزگردها و دریاچه ارومیه تاکید کرد: سازمان باید به بخش‌هایی که ارزش افزوده گسترده‌ای در کشور دارند کمک کند و در این راه به پرورش دانشمندان یاری برساند. وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: باید اکتشاف‌های نو در مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور به‌ویژه در منطقه شرق و جنوب شرق متمرکز شود. زیرا اگر فعالیت معدنکاری در این مناطق آغاز شود منجر به توسعه خواهد شد.


وجود ۱۰۰ نوع ماده معدنی در کشور

در این دیدار محمدتقی کره‌ای، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور درباره فعالیت‌های این سازمان گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور در زمینه تولید اطلاعات پایه، اکتشاف، زمین‌شناسی دریایی و مهندسی، آزمایشگاه‌ها، فعالیت‌های بین‌المللی، عملکرد سازمان، طرح‌های اقتصاد مقاومتی، اکتشاف عناصر استراتژیک، عناصر نادر خاکی و کانسارهای پنهان، هیدروژئوشیمی، لرزه‌نگاری، ژئوفیزیک هوایی، پهنه‌های اکتشافی، ظرفیت‌یابی منابع آب و ریزگرد فعالیت می‌کند. بهروز برنا معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور نیز در این دیدار با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ نوع ماده معدنی در کشور و لزوم توجه به بحث فرآوری گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور از دهه ۶۰ به صورت موضوعی امور اکتشافی را برعهده دارد و با تمرکز بر مواد معدنی که کمتر مورد توجه بوده، موفق شد ۲۱ استان را در حوزه طلا فعال کند و به دنبال آن ذخیره قطعی و احتمالی طلای کشور از ۲۴ تن به ۳۴۰ تن در کشور رسید. وی با بیان اینکه با تلاش‌های انجام‌شده در این سازمان برای نخستین‌بار در کشور به پتاس سنگی و عناصر نادر خاکی دست یافتیم، افزود: از دهه ۷۰ رویکرد اکتشاف‌های جدید در سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور آغاز شده و کشور در زون‌های ۲۰گانه پهنه‌بندی و منجر به دستیابی به ۱۵۰۰ محدوده امیدبخش با صرف هزینه حداقلی ۵/۹ میلیارد تومان شد. این در حالی است که ارزش افزوده این مواد معدنی ۶۴ میلیارد دلار است. درحال‌حاضر نیز با استفاده از روش‌های ژئوفیزیک هوایی موفق به کشف تعداد بیشتری از این محدوده‌های معدنی شدیم.


پذیرش دانشجو در ۴ گرایش

منوچهر قرشی، مشاور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور نیز در این دیدار با اشاره به کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تاسیس پژوهشکده علوم زمین گفت: پژوهشکده علوم زمین درحال‌حاضر در ۴ گرایش مختلف زمین‌شناسی دانشجو می‌پذیرد و پروژه‌های متعددی ازجمله تهیه نقشه کاهش مخاطرات زمین‌لرزه را اجرا کرده است. وی افزود: در دهه ۷۰ موفق به راه‌اندازی فصلنامه علوم زمین با درجهISI شدیم که تاکنون هر ۳ماه یکبار این فصلنامه چاپ شده است. علیرضا شهیدی، مدیر دفتر منطقه‌ای معاونت زمین‌شناسی نیز در توضیح فعالیت‌های سازمان به وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به تولید اطلاعات پایه در این معاونت گفت: تاکنون نقشه‌ها با مقیاس ۲۵۰هزارم برای کل کشور و نقشه‌های یکصدهزارم در ۹۰ درصد مساحت کشور تهیه شده است. همچنین نقشه‌های با مقیاس بیست‌وپنج‌هزارم درحال‌حاضر در دست تهیه است که با صرف هزینه کمتر، دستاورد بالایی نیز حاصل شده است. وی با اشاره به نمایندگی سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی ایران در CGMW تصریح کرد: تولید و تهیه نقشه‌های ملی سیل، زلزله و زمین لغزش هم در معاونت زمین‌شناسی سازمان انجام می‌شود.


افزایش حجم اطلاعاتی با روش ژئوفیزیک هوایی

وحید فتوتی مدیرکل دفتر ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور درباره فعالیت‌های این بخش گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور در سال ۸۱-۸۰ وارد بحث ژئوفیزیک هوایی شد و با استفاده از روش ژئوفیزیک هوایی توانست حجم تولید اطلاعات پایه را بالا ببرد. وی گفت: این سازمان موفق شد میزان برداشت کمتر از ۲۰۰ هزار کیلومتر خطی را در ۴سال دولت یازدهم، به بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر خطی افزایش دهد. مدیر پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور نیز یکی دیگر از حاضران در این جلسه بود. مهران حیدری گفت: استراتژی راه‌اندازی پایگاه داده‌های علوم زمین جمع‌آوری و نگهداری شده و بروزرسانی همه اطلاعات تولیدشده در بخش‌های مختلف سازمان انجام شده و این اطلاعات در اختیار عموم کاربران است و هدف از ایجاد پایگاه داده‌ها، تولید و تهیه بانک اطلاعاتی بر مبنای استانداردهای شناخته‌شده جهانی است. وی تاکید کرد: نقشه راه علوم زمین کشور نیز در قالب ۳فاز تعریف شده که از این مقدار ۲ فاز آن عملیاتی شده و گزارش‌ها و نتایج آن در اختیار ۳۱ استان قرار داده شده است. مدیر دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه هم در این دیدار گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور در راستای انجام مطالعات مخاطرات در حوزه آب، خشکسالی و اکوسیستم فعالیت کرده است. به گفته راضیه لک، این سازمان از ۱۲سال پیش تاکنون روی دریاچه ارومیه متمرکز بوده و مطالعات انجام‌شده حاکی از آن است که تغییرات اقلیم نقش چندان موثری در شرایط کنونی دریاچه ارومیه نداشته است. لک تصریح کرد: پیشنهاد سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی حفظ شرایط موجود دریاچه ارومیه با تهیه یک نقشه راه است. مدیر دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه همچنین درباره بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف‌های معدنی کشور خاطرنشان کرد: با وجود نیروهای کارآمد، کارشناسان متخصص و توانمند، این سازمان با کسری بودجه روبه‌رو است و اعتبارهای هزینه‌ای آن ناچیز است.


تمرکز برای آنالیز مواد معدنی

سمیه ویسه معاون مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم زمین هم در پایان جلسه با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های سازمان از حدود ۱۰ سال پیش گفت: این آزمایشگاه‌ها به‌عنوان مرکزی مرجع و متمرکز برای آنالیز مواد معدنی در کل کشور شناخته شده است. وی افزود: ازجمله مهم‌ترین مواردی که در این ارتباط حاصل شده، ایجاد قطب آنالیز در منطقه است که بدون ارسال نمونه‌ها به خارج کشور می‌توانیم کارهای آنالیز را انجام دهیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: به آنالیزهای همزمان دست یافتیم و می‌توانیم همزمان برای یک نمونه ۷۰ آنالیز با حد تشخیص عالی انجام دهیم.
گفتنی است در این دیدار تولید اطلاعات پایه، اکتشاف، زمین‌شناسی دریایی و مهندسی، طرح‌های اقتصادمقاومتی، اکتشاف عناصر استراتژیک، عناصر نادر خاکی و کانسارهای پنهان از مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان برشمرده شد و مواردی همچون هیدروژئوشیمی، لرزه‌نگاری، ژئوفیزیک هوایی، پهنه‌های اکتشافی، ظرفیت‌یابی منابع آب و ریزگرد از دیگر طرح‌های در دست اجرای سازمان است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده