تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۴۳۶
کد خبر: ۶۵۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آیا صعود قیمت آلومینا ادامه پیدا خواهد کرد؟

می متالز - قیمت هر تن آلومینا در بازارهای چین در نیمه ابتدایی سال جاری در روند نزولی قرار داشت، ولی با شدت گرفتن بیش از پیش بازرسی‌های زیست‌محیطی از واحدهای پالایشگاه و برخی پیش‌بینی‌ها از کاهش 50 درصدی ظرفیت تولید آلومینای بزرگترین استان‌های تولیدکننده در چین، قیمت این ماده اولیه در مسیری صعودی قرار گرفته است.
آیا صعود قیمت آلومینا ادامه پیدا خواهد کرد؟

به گزارش می متالز، قیمت آلومینا در نیمه نخست سال جاری، تحت تأثیر تقاضای سیری‌ناپذیر چین روندی صعودی را طی کرده است. با در نظر داشتن برنامه‌های کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم چین که منجر به کاهش تقاضا برای این ماده اولیه خواهد شد، انتظار می‌رود که قیمت آلومینا را در نیمه دوم سال جاری تحت‌الشعاع قرار دهد. با این تفاسیر، آیا می‌توان انتظار داشت که قیمت آلومینا کاهش خواهد یافت؟ برای جواب به این سؤال باید گفت که قیمت برخی از مهم‌ترین مواد اولیه برای پالایش بوکسیت و تولید آلومینا در بسیاری از بازارهای بین‌المللی افزایش یافته است. از جمله می‌توان به قیمت سود سوزآور، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه تولید آلومینا اشاره کرد که در ماه جولای با رشد 11 درصدی مواجه شد. علاوه بر این، انتظار می‌رود که ظرفیت‌های جدیدی از تولید آلومینیوم جایگزین ظرفیت‌های از رده خارج شده قبلی شود؛ این امر به نوبه خود تقاضای آلومینا را رشد خواهد داد و بالطبع سبب رشد قیمتی آن خواهد شد.  بنابراین انتظار می‌رود که قیمت آلومینا با رشد نسبی مواجه شود.

در روزهای اخیر، قیمت DDP (Delivered Duty Paid) هر تن آلومینا در برخی از بازارهای منطقه‌ای چین، از مرز 550 دلار نیز گذشته است. نمودار 1، روند تغییرات قیمت DDP هر تن آلومینا را در بازار چین نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، قیمت DDP هر تن آلومینا در بازار چین در نیمه ابتدایی سال، روندی تقریبا نزولی را طی کرده است؛ ولی با ورود به نیمه دوم سال روندی به شدت صعودی به خود گرفت؛ به‌طوری که طی 2 هفته، قیمت DDP هر تن آلومینا به‌طور متوسط در بازارهای منطقه‌ای چین با رشد 21.2 درصدی مواجه  شد. این افزایش قیمت ناگهانی آلومینا در بازارهای چین، حتی قیمت جهانی آلومینیوم را تحت تأثیر قرار داد؛ تا آن‌جا که برخی از مؤسسات تحلیل بازار همچون متال بولتن، علت افزایش قیمت آلومینیوم در هفته‌های پیشین را افزایش قیمت آلومینا عنوان کردند.

این تغییر قیمت‌ها در حالی رخ داده است که در سال گذشته حدود یک میلیون تن مازاد عرضه آلومینا وجود داشت و بسیاری از پیش‌بینی‌ها برای بازار سال جاری، خبر از تولید 122.4 میلیون تنی داشت. بنا به همین پیش‌بینی، این مقدار از تولید، مازاد عرضه‌ای کمتر از یک میلیون تن را به‌همراه می‌داشت. با در نظر داشتن چنین تصویری از بازار آلومینا، افت قیمتی آن (که در ماه‌های ابتدایی سال نیز رخ داد) دور از ذهن نبود، گرچه بررسی میزان تولید آلومینای چین نیز طی نیمه ابتدایی سال، روندی نسبتا صعودی را نشان داده است.

عمده رشد قیمت آلومینا از آن‌جا شروع شد که بازرسی‌های زیست‌محیطی روی پالایشگاه‌های آلومینا با شدت بیشتری نسبت به واحدهای ذوب آلومینیوم چین انجام شد. با توجه به این‌که منبع اصلی آلایندگی صنعت آلومینیوم چین از مصرف منبع انرژی ناپاکی همچون زغال‌سنگ ناشی می‌شود و پالایشگاه‌های آلومینا نیز سهم قابل توجهی در مصرف زغال‌سنگ دارند، می‌توان به علت این امر پی برد. در همین راستا و بنا به آخرین برنامه‌های کاهش ظرفیت غیر استاندارد صنعت آلومینیوم چین، انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری، بالغ بر 30 درصد از مجموع ظرفیت آلومینیوم و حدود 50 درصد از مجموع ظرفیت تولید آلومینای استان‌های هنان، شاندونگ و شانژی به‌طور کامل از رده خارج شود. این سهم قابل توجه به‌شدت می‌تواند پیش‌بینی‌های اولیه در مورد مازاد عرضه آلومینا تا پایان سال جاری را تحت تأثیر قرار دهد؛ امری که به خوبی در تغییر قیمت‌های آلومینا قابل مشاهده است.

عناوین برگزیده