تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۴۶۳
کد خبر: ۶۵۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

خنکای پاییز بر عرضه شرکت‌های فولادی اثر گذاشت

می متالز - با فرا رسیدن فصل پاییز، برخی از شرکت‌های فولادی عرضه خود را در بورس کالا کاهش دادند؛ چرا که در انتهای فصل تابستان و ابتدای فصل پاییز، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان در انجام معاملات فولاد تأمل می‌کنند.
خنکای پاییز بر عرضه شرکت‌های فولادی اثر گذاشت

به گزارش می متالز، این موضوع به‌ویژه در مورد تولیدکنندگان محصولات طویل صادق است؛ چرا که با پایان فصل تابستان، مصرف محصولات ساختمانی نیز کاهش می‌یابد.

مصرف فولاد در کشورهای مختلف، به فصل‌های مختلف بستگی دارد. به‌طور مثال در کشوری مانند چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد در دنیا، بسیاری از مصرف‌کنندگان از ابتدای بهار شروع به خریدن انواع محصولات فولادی می‌کنند و این موضوع باعث جهش قیمت فولاد در اوایل فصل بهار می‌شود. در مرتبه بعدی، اواسط تابستان زمان دیگری برای خرید فولاد است و در این هنگام معاملات فولاد بسیار داغ می‌شود. در این زمان نیز به‌دلیل افزایش تقاضا و کشش موجود در بازار، قیمت محصولات فولادی افزایش می‌یابد و خریدها به اوج خود می‌رسند. در ایران نیز همین گونه است و فصول بهار و تابستان زمان مناسبی برای خرید و فروش فولاد است. چنانچه معاملات بورس کالا مورد بررسی قرار گیرند، در دو مقطع اوایل تا اواسط بهار و نیز اواسط تابستان، معاملات نسبتا خوبی در مورد محصولات فولادی به‌ویژه محصولات طویل انجام شده و این محصولات تقاضای بسیار چشم‌گیری داشتند. علاوه بر این، بازار محصولات تخت نیز داغ بود و معاملات برخی از محصولات در این زمینه رکوردهایی را برجای گذاشتند. اما هر چه به پایان فصل تابستان نزدیک شدیم، گویی از رمق این معاملات کاسته می‌شد و معامله‌گران یکی پس از دیگری از بورس کالا عقب نشستند. این موضوع به‌ویژه در مورد محصولات طویل بیش از دیگر محصولات صادق بود و عرضه‌کنندگان و نیز مصرف‌کنندگان این محصولات به انجام معاملات نپرداختند.

چنانچه در نمودار 1 نیز مشاهده شود، هفته آخر شهریور ماه سال 1396، شاهد عرضه 10 هزار تنی فولاد در یک هفته بودیم (اغلب به‌صورت مچینگ) که در مقابل آن بیش از 130 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز همان 130 هزار تن مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان تنها محصولات تخت مورد معامله قرار گرفتند و خبری از معاملات محصولات طویل نبود. بیشترین محصول معامله شده نیز ورق گرم بود که به میزان 92 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. پس از آن ورق سرد در حدود 19 هزار تن معامله شد. تختال نیز که به نوعی یک محصول تخت میانی است، به میزان 10 هزار تن به فروش رفت. ورق‌های قلع‌اندود و گالوانیزه نیز به‌ترتیب به میزان 4 هزار و 400 تن و 5 هزار و 600 تن مورد معامله قرار گرفتند. بنابراین تمام معاملات هفتگی فولاد به محصولات تخت اختصاص داشت؛ چرا که با وجود عرضه 220 تنی میلگرد در بورس کالا، معامله‌ای صورت نگرفت.

نمودار 2 نیز نشان می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده در بورس کالا بود و این شرکت توانست 120 هزار تن انواع ورق خود را مورد معامله قرار دهد. شرکت فولاد خوزستان نیز توانست 10 هزار تن تختال را در بورس کالا بفروشد. اما شرکت فولاد آذربایجان نتوانست 220 تن عرضه میلگرد خود را مورد معامله قرار دهد.

عناوین برگزیده