تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۶۶۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در راستای اجرای تفاهمنامه انتقال فناوری بین دو کشور انجام می‌شود:

اعزام صنعتگران به کره‌جنوبی همزمان با نمایشگاه اینوتک

می متالز - نمایندگان ۱۲ بنگاه صنعتی کوچک و متوسط به کشور کره اعزام شدند. این سفر که از ۲۲ شهریور آغاز شد همزمان با برگزاری نمایشگاه اینوتک کره‌جنوبی به عنوان بزرگترین رویداد فناورانه SMEها است که فرصتی مناسب برای بهره‌مندی صنعتگران ایرانی را در برگزاری نشست‌های B۲B فراهم خواهد آورد.
اعزام صنعتگران به کره‌جنوبی همزمان با نمایشگاه اینوتک

به گزارش می متالز، نخستین نشست انتقال فناوری ایران و کره در فروردین امسال با اعزام نمایندگان ۸ بنگاه ایرانی برگزار شد که نتیجه آن امضای ۱۶ تفاهمنامه همکاری در زمینه انتقال فناوری بود. دومین نشست از این سلسله نشست‌ها در ابتدای مرداد امسال با حضور نمایندگان ۶ شرکت از کره‌جنوبی در تهران برگزار شد که به امضای ۱۹ تفاهمنامه همکاری با بیش از ۴۰ شرکت ایرانی در حوزه صنایع کوچک و متوسط درباره انتقال فناوری منجر شد.انتقال فناوری‌ها بین بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و کره‌جنوبی در بخش صادرات می‌تواند به بهبود کیفی تولیدات و افزایش صدور محصولات مختلف بین دو کشور بینجامد. سال گذشته همزمان با سفر رئیس‌جمهوری وقت کره‌جنوبی به ایران یک تفاهمنامه همکاری مشترک به امضا رسید. به دنبال آن مرکز انتقال فناوری با همکاری کره‌جنوبی در ساختمان دانشگاه چرم ایران با هدف فعالیت مشترک در خاورمیانه و شمال افریقا گشایش یافت و گروه‌های مشاوره‌ای نیز در این زمینه آموزش دیدند. این مرکز قرار است پایگاه انتقال فناوری در منطقه خاورمیانه با مرکزیت تهران باشد. با اجرایی شدن توافق برجام و بعد از سفر رئیس‌جمهوری پیشین کره‌جنوبی به ایران، اهداف مشخصی برای روابط ایران و کره تعیین شد که مهم‌ترین آنها افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۱۷میلیارد دلار است.


به هم رسانی صنعتگران در سئول

محمد گلستانی، رئیس گروه توسعه فناوری و مسئول مرکز مبادله فناوری ایران و کره‌جنوبی IKTEC اظهار کرد: ۱۲ بنگاه صنعتی کوچک و متوسط با فعالیت در زمینه‌های تولید دارو، ماشین‌آلات و تجهیزات، پلاستیک، فلزی، شیمیایی و نساجی قرار است هفته آینده به کره‌جنوبی اعزام شوند. گلستانی ادامه داد: این سفر همزمان با نمایشگاه فناورانه اینوتک کره‌جنوبی برگزار می‌شود. این نمایشگاه بزرگترین رویداد فناورانه برای صنایع کوچک و متوسط در کره‌جنوبی است که صنعتگران ایرانی نیز مکان بهره‌مندی و بازدید از آن را دارند. همچنین نشست‌های B۲B صنعتگران ایرانی و کره‌جنوبی در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود.رئیس گروه توسعه فناوری و مسئول مرکز مبادله فناوری ایران و کره‌جنوبی IKTEC تصریح کرد: این سفر از ۲۲ شهریور آغاز می‌شود و تا ۲۸ شهریور ادامه دارد. همان‌طور که توافق شده است این نشست‌ها ۴ نوبت در سال به صورت دوره‌ای در ایران و کره‌جنوبی برگزار می‌شود. گلستانی با بیان اینکه تفاهمنامه انتقال و مبادله فناوری بین ایران و کره‌جنوبی دو ساله است، ادامه داد: نشست بعدی آبان در تهران برگزار می‌شود اما این برنامه طولانی‌مدت تا زمان رسیدن به توازن در انتقال دانش فنی و فناوری صنایع کوچک و متوسط ادامه دارد.رئیس گروه توسعه فناوری و مسئول مرکز مبادله فناوری ایران و کره‌جنوبی IKTEC تاکید کرد: در دوره قبلی نمایندگان ۶ بنگاه کره‌جنوبی به ایران سفر و با نمایندگان ۴۰ بنگاه ایرانی مذاکره کردند که به امضای ۱۹ تفاهمنامه همکاری منجر شده است و اجرایی شدن آنها نیز در حال پیگیری است. مذاکراتی که از نشست نخست داشته‌ایم نیز ۳ مورد در شرف عقد قرارداد انتقال دانش و فناوری است.


انعقاد ۳۵ تفاهم همکاری اولیه

غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک و عضو هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این‌باره اظهار کرد: در نخستین و دومین نشست به‌هم رسانی بنگاه‌های دو کشور که در فروردین و مرداد امسال در سئول و تهران برگزار شد تاکنون ۴۸ بنگاه ایرانی با ۵۰ بنگاه کره‌ای در زمینه انتقال فناوری مذاکره کرده‌اند که به انعقاد ۳۵ تفاهم همکاری اولیه بین بنگاه‌های دو کشور منجر شده است.به گفته سلیمانی، مبنای این مذاکرات انتقال فناوری است که براساس مذاکرات تکمیلی طرف‌ها به شکل خرید فناوری یا سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌شود. با برنامه‌ریزی انجام شده بیش از ۱۲۰ مشاور توسعه فناوری در سراسر کشور برای احصای نیازهای فناورانه بنگاه‌های کوچک و متوسط تربیت شده‌اند و آماده خدمات‌دهی مشاوره‌ای به صنایع هستند. وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۹۸ نیاز فناورانه احصا شده که ۵۶ مورد به کره‌جنوبی ارسال شده است، افزود: اولویت ما رفع نیازهای فناورانه بنگاه‌های کوچک و متوسط در داخل کشور است به همین منظور این نیازها را از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرده‌ایم و زمینه برگزاری جلسات رودررو بین واحد صنعتی و واحدهای فناور داخلی را نیز از طریق فن‌بازارهای منطقه‌ای فراهم می‌کنیم.معاون صنایع کوچک و عضو هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در اسفند ۱۳۹۴ همزمان با سفر رئیس‌جمهوری وقت کره‌جنوبی به ایران یک تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان ما و نهاد متولی بنگاه‌های کوچک و متوسط کره‌جنوبی به امضا رسید. شهریور ۱۳۹۵ نیز برای نخستین‌بار مرکز مبادله فناوری با همکاری کره‌جنوبی در محل دانشگاه چرم ایران با عنوانIKTEC و با هدف فعالیت مشترک در خاورمیانه و شمال افریقا گشایش یافت.
در اسفند ۱۳۹۴ تفاهمنامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان صنایع کوچک و متوسط کره‌جنوبی (SMBA) منعقد شد. براساس یکی از بندهای تفاهمنامه همکاری، برنامه توسعه فناوری صنایع کوچک و متوسط کلید خورد و به دنبال آن دوره تربیت مشاوران توسعه فناوری ایران به مدت یک هفته در فروردین ۱۳۹۵ در تهران و با مربی کره‌ای برگزار شد و ۵۰ مشاور توسعه فناوری در سراسر کشور آموزش دیدند. در شهریور ۱۳۹۵ با حضور معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و رئیس سازمان صنایع کوچک و متوسط کره‌جنوبی مرکز مبادله فناوری ایران و کره‌جنوبی (IKTEC) گشایش یافت. هیاتی ۳۲ نفره از ۴۰ شرکت کره‌ای در مقابل نمایندگان صنعتی ایران در نشست‌های B۲B حضور داشتند و این نشست‌ها به امضای ۱۶ قرارداد همکاری و انتقال و پایه‌گذاری فناوری در شرکت‌های ایرانی منتج شد. نمایندگانی از شرکت‌های تولیدی تجهیزات و شیرآلات نفت و گاز از استان خوزستان، تولید پودرهای خوراک مرغی از کردستان، کنسرسیوم محصولات گلخانه‌ای از کرمان و تولید قطعات خودرو از خراسان رضوی در این سفر حضور داشتند. قرار است در هر سال میلادی ۴ دوره نشست B۲B به صورت متناوب بین صنعتگران ایرانی و کره‌جنوبی برگزار شود.

عناوین برگزیده