تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۴۲
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۷۱۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

هیجان افزایش معاملات جهانی مس به ایران نرسید

می متالز - طی ماه‌های گذشته بازار مس کشور از رونق قابل توجهی برخوردار بود و بسیاری از عرضه‌های مس از سوی تولیدکنندگان در بورس کالا بلافاصله با تقاضای فراوانی مواجه می‌شد و مورد معامله قرار می‌گرفت. البته طی ماه‌های اخیر میزان تولید محصولات مسی به‌ویژه از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران اندکی کاهش یافته بود و این کاهش بر عرضه محصولات این شرکت اثر گذاشته بود. در نتیجه این شرکت برای تنظیم بازار مس نسبت به واردات کاتد اقدام کرد که این محصول در هفته گذشته در بورس کالا فروخته نشد.
هیجان افزایش معاملات جهانی مس به ایران نرسید

به گزارش می متالز، با افزایش بی‌سابقه قیمت مس در بازارهای جهانی که در طی 4 سال گذشته بی‌نظیر بود، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مس به بازار این فلز امیدوار شدند و در این میان با افزایش واردات چین از محصولات زنجیره مس و نیز سیاست‌های این کشور در زمینه افزایش کاربرد و مصرف مس در بخش‌های مختلف، خریدهای کلان شرکت‌ها و دادوستد این محصول استراتژیک در بازارهای جهانی شدت یافت. به‌طوری که طی هفته گذشته قیمت این فلز در بازارهای جهانی پس از مدت‌ها توانست از سطح مقاومتی 7 هزار دلار عبور کرده و یک رکورد قیمتی چندین ساله را به‌ثبت رساند.

با وجود داغ بودن بازار جهانی مس و ادامه آن طی هفته‌های متمادی، بازار ایران فاقد هر گونه شور و اشتیاق خریداران و حتی عرضه‌کنندگان محصولات مسی بود و طی هفته گذشته بسیاری از شرکت‌های مسی از عرضه این محصول در بورس کالا خودداری کردند. این بازار به‌اندازه‌ای فاقد شور و حرارت بود که حتی با وجود عرضه 2 هزار و 600 تنی کاتد مس وارداتی شرکت گلنکور از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران، هیچ معامله‌ای صورت نگرفت و این محصول حتی بدون یک کیلوگرم معامله، رینگ بورس کالا را ترک کرد. البته ناگفته نماند که این محصول حتی 2 هزار و 900 تن تقاضا داشت. اما به‌نظر می‌رسد که معامله‌گران به‌دلیل عدم اطمینان به قیمت‌های آتی و نیز منتظر ماندن برای کاهش قیمت‌های جهانی از خرید مس در بازار ایران عقب‌نشینی کردند و منتظر تعدیل و کاهش قیمت مانده‌اند.

به‌نظر می‌رسد عرضه ‌کنندگان نیز با توجه به فروش تمامی محصولات خود در بورس کالا طی ماه‌های گذشته و احتمال کاهش تقاضا در هفته‌های آتی با توجه به افزایش خیره‌کننده قیمت، عرضه خود را در هفته گذشته برای بهبود قیمت و افزایش مجدد تقاضا متوقف کردند تا بار دیگر در آینده، بورس کالا شاهد انجام معاملات باشد. گفتنی است که با توجه به اشباع نسبی بازار مس از عرضه محصولات، حتی کاتد وارداتی شرکت ملی صنایع مس ایران که برای تنظیم بازار در بورس کالا عرضه شده بود، فروش نرفت و این موضوع که صنعت مس ایران از عدم رشد ظرفیت صنایع پایین‌دست رنج می‌برد، همچنان باقی است.

عناوین برگزیده