تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۵۹۰
کد خبر: ۷۱۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

واردکنندگان زغال‌سنگ در سال 2040 چه کشورهایی هستند؟

می متالز - طبق داده‌های سازمان انرژی آمریکا، حجم تجارت جهانی در سال 2040، با نرخ رشد سالانه یک درصد، به مرز 1.47 میلیارد تن خواهد رسید. هند با 113 درصد افزایش در حجم واردات، همچنان در رتبه نخست خواهد ایستاد، در حالی که حجم واردات و سهم بازار وارداتی برای کشورهای چین و ژاپن، به ترتیب کاهش خواهد یافت. کره جنوبی نیز علی‌رغم افزایش 31 درصدی در حجم واردات، سهم ثابتی از تجارت جهانی زغال‌سنگ خواهد داشت.
واردکنندگان زغال‌سنگ در سال 2040 چه کشورهایی هستند؟

به گزارش می متالز، پیش‌بینی مصرف جهانی زغال‌سنگ و وضعیت تولیدکنندگان آن تا سال 2040 بررسی شد. اکنون نوبت به پیش‌بینی وضعیت بزرگترین واردکننده‌های این سوخت فسیلی رسیده است. در این گزارش نیز همانند گزارش‌های پیشین، از داده‌های سازمان انرژی آمریکا در سال 2017، استفاده شده است. نمودار 1، تجارت جهانی زغال‌سنگ تا سال 2040 را به تفکیک واردکنندگان نشان می‌دهد.
همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، حجم تجارت جهانی زغال‌سنگ تا سال 2040، نرخ رشد سالیانه 0.95 درصد را تجربه خواهد کرد و به مرز 1.47 میلیارد تن خواهد رسید و جغرافیای واردکنندگان این سوخت فسیلی تا سال 2040 تغییری نخواهد داشت و همچنان بزرگترین واردکننده‌های زغال‌سنگ شامل هند، چین، ژاپن و کره جنوبی باقی خواهند ماند.


هند

کشور هند با در اختیار داشتن 18 درصد از سهم تجارت جهانی زغال‌سنگ، بزرگترین واردکننده این سوخت فسیلی به شمار می‌رود. در پی تغییر رویه سیاست‌های کلان این کشور در راستای نوسازی صنعت این کشور که «ساخت هند» نام دارد، پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش واردات زغال‌سنگ این کشور است. هند، تنها کشوری است که تا سال 2040، افزایش 113 درصدی واردات را تجربه خواهد کرد و سهم این کشور از تجات جهانی را به 31 درصد خواهد رساند که معادل حجم واردات 460 میلیون تنی از این سوخت فسیلی است.

 

ژاپن

کشور صنعتی ژاپن با در دست داشتن 15 درصد از تجارت جهانی زغال‌سنگ، با فاصله‌ای بسیار اندک از هند، دومین واردکننده این سوخت فسیلی در سال 2015 بوده است. این کشور تا سال 2040، با یک کاهش 18 درصدی در حجم واردات خود، تنها پذیرای 11 درصد از حجم بازار وارداتی زغال‌سنگ خواهد بود.


چین

کشور چین که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زغال‌سنگ به‌شمار می‌رود، به‌علت نیاز روزافزون صنعت خود به انرژی (خصوصا فولادسازی)، با در اختیار داشتن 13 درصد از تجارت این ماده خام، سومین واردکننده این سوخت فسیلی نیز هست. در راستای سیاست‌های بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی شهرهای صنعتی، هم‌راستا با کاهش میزان تولید زغال‌سنگ تا سال 2040، این کشور در بخش واردات این ماده نیز کاهش 16 درصدی را تجربه خواهد کرد.


کره جنوبی

در سال 2015، کشور کره جنوبی با حجم 140 میلیون تن واردات زغال‌سنگ در رتبه چهارم واردات جهان قرار داشت. طبق پیش‌بینی سازمان انرژی آمریکا، این کشور تا سال 2040، در حجم واردات خود، 31 درصد رشد را تجربه خواهد کرد و حجم واردات آن به حدود 184 میلیون تن خواهد رسید. با این حال، به‌دلیل افزایش حجم تجارت جهانی، سهم این کشور ثابت و برابر 12 درصد باقی خواهد ماند.

عناوین برگزیده