تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۲۶
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۷۲۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی اثرات قانون تازه ممنوعیت واردات قراضه به چین

مصرف بالای قراضه مسی، محرک اصلی واردات

می متالز - قانون تازه دولت چین برای ممنوعیت واردات قراضه، نگرانی‌هایی را نسبت به آینده بازار مس ایجاد کرده است. با این حال، نتایج آخرین تحقیقات CRU نشان می‌دهد دلیلی برای این نگرانی که بازیافت، چین را بی‌نیاز از واردات مس کند، وجود ندارد.
مصرف بالای قراضه مسی، محرک اصلی واردات

به گزارش می متالز، گروه تحقیقاتی CRU می‌گوید تولید قراضه در چین همچنان کم است و این کشور به وارادات خود ادامه خواهد داد. آمار واردات قراضه و ضایعات به چین، به‌دلیل فرار از مالیات، همواره غیرشفاف و نامشخص بوده است؛ اما در اوایل سال 2013، سازمان گمرک چین با اجرای سیاست «حصار سبز»  واردات ضایعات جامد شامل قراضه‌های مسی را به‌طور سختگیرانه‌ای کنترل کرد. از آن‌ پس، در راستای اجرای این اقدام، حجم واردات قراضه به چین کاهش یافت.

در حال حاضر، واردات قراضه به چین کم شده است و به دلایل زیست‌محیطی واردات ضایعات به این کشور کمتر هم خواهد شد. اخیرا، دولت این کشور اعلام کرد که تنها واردات آن دست از قراضه و ضایعات را مجاز خواهند دانست که به‌طور مستقیم وارد فرایند تولید شوند. این امر سبب رشد سرمایه‌گذاری در جمع‌آوری ضایعات داخلی چین خواهد شد و در آینده بلندمدت باعث افزایش تولید داخلی قراضه چین می‌شود. بنابراین چین با کاهش واردات قراضه و افزایش تولید ضایعات در داخل کشور روبه‌رو خواهد بود، اما نه در کوتاه‌مدت؛ چراکه فعلا حجم قراضه تولیدشده در این کشور پایین است. 

حجم قراضه تولیدشده در چین، کم و برابر با 1.7 میلیون تن مس محتوی برای سال 2017 است که حدود 15درصد از کل مصرف مس این کشور را تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تولید قراضه در این کشور با نرخ نسبتا بالایی برابر با 6درصد در سال رشد خواهد کرد و در سال 2021 به حدود 2.2 میلیون تن افزایش خواهد یافت که باز هم رقم قابل‌ملاحظه‌ای نیست. یکی از دلایل اصلی تولید محدود قراضه در چین، پایان نیافتن عمر محصولات حاوی مس در صنایعی نظیر شبکه برق و ساختمان است.

از سوی دیگر، صنعت بازیافت داخلی چین در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و در حال حاضر، واحدهای معدودی قادر به جمع‌آوری قراضه مسی در مقیاس بزرگ هستند. در گذشته، شرکت‌های بازیافت کوچک که از پرداخت مالیات فرار می‌کردند، از مزیت رقابتی نسبت به شرکت‌های بزرگ برخوردار بودند. در نتیجه سرعت یکپارچه شدن صنعت نیز کاهش یافته است و انتظار می‌رود با توجه به رقابت‌پذیر نبودن شرکت‌های بزرگ بازیافت قراضه مسی در پرداخت مالیات نسبت به شرکت‌های کوچک، روند یکپارچه شدن صنعت مس چین، دارای سرعت کندی باشد.

بنابراین، تولید قراضه در چین، نسبت به رشد مصرف، از نرخ رشد بسیار کمتری برخوردار است. نسبت مصرف مستقیم قراضه در تولید نیمه‌ساخته‌ها، از سال 2009 روندی نزولی را پیش گرفت و در سال 2016، به حداقل خود رسید. برآوردها نشان می‌دهد در سال 2017 حدود 1.5 میلیون تن مس محتوی قراضه، برای ساخت محصولات نیمه‌ساخته در چین استفاده شود که این رقم تا سال 2021 احتمالا به حدود 1.7 میلیون تن می‌رسد.

عناوین برگزیده