تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۲۹
بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۷۲۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قدم‌های روبه‌جلوی شرکت مس در تکنولوژی ذوب

می متالز - «یوکا تامینن»، قائم‌مقام اتوتک که برای برگزاری کارگاهی در زمینه ذوب فلش در ششمین دوره کنفرانس iMat به تهران سفر کرده بود، در حاشیه این کارگاه گفت شرکت ملی صنایع مس ایران گام‌های روبه‌جلویی در زمینه تکنولوژی ذوب خود برداشته است.
قدم‌های روبه‌جلوی شرکت مس در تکنولوژی ذوب

به گزارش می متالز، در اولین روز ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی متالورژی و مواد (iMat 2017)، یوکا تامینن (Jukka Tuominen)، قائم‌مقام شرکت اتوتک فنلاند کارگاهی با موضوع «ذوب پایدار مس» (Sustainable Copper Smelting) برگزار کرد. 

تامینن در این کارگاه ضمن معرفی شرکت اتوتک و دستاوردهای آن در حوزه تکنولوژی ذوب، گفت: «شرکت اتوتک که در دهه 40 میلادی با عنوان اتوکمپو فعالیت می‌کرد، به‌دلیل کمبود انرژی که در دنیا در این دهه اتفاق افتاد به این نتیجه رسید که باید به سمت شکل‌هایی از فرآوری مواد معدنی برود که با انرژی کمتری کار کنند.» او ادامه داد: «اتوکمپو سپس به تکنولوژی ذوب فلش رسید که با استفاده از اکسیژن غنی‌شده کار می‌کند و مصرف انرژی فسیلی بسیار پایین و سازگاری بسیار بالا با محیط‌زیست دارد. در آن زمان به‌دلیل افزایش قیمت انرژی در جهان، تقاضا برای این تکنولوژی شکل گرفت و حالا کشورهای زیادی از روسیه، استرالیا، هند، هلند، شیلی و... از تکنولوژی‌های سبز و خدمات اتوتک استفاده می‌کنند.» 

قائم‌مقام شرکت اتوتک تأکید کرد: «براساس پژوهشی که مؤسسه وودمکنزی ارائه کرده است، محبوب‌ترین شیوه ذوب کنسانتره مس در جهان ذوب فلش است. استفاده از این تکنولوژی در تمام جهان رو به افزایش است به‌طوری‌که از سال 1987 تا 2015 استفاده از این تکنولوژی برای ذوب مس از 39 به 44درصد در کل جهان رسیده است.»

او سپس به معرفی تکنولوژی فلش پرداخت و گفت: «برای آینده کوره‌های فلش برنامه‌های بسیاری داریم؛ در تلاشیم ظرفیت کارخانه‌های فلش را بالا ببریم. هدف ما در این زمینه رسیدن به کارخانه‌ای با ظرفیت ذوب 5000 تن کنسانتره مس است. از سوی دیگر، در تلاشیم عمر کوره‌های فلش را افزایش دهیم. بالا بردن میزان اتوماسیون در کار مانند سیستم‌های مانیتورینگ کوره و تلاش در راستای کاستن هرچه بیشتر از تولید گازهای گلخانه‌ای از دیگر برنامه‌هایی است که برای تکنولوژی فلش در نظر داریم.»
 

قدم‌های روبه‌جلوی شرکت مس

قائم‌مقام اتوتک در حاشیه این کارگاه گفت: «یکی از دلایل حضور من در ایران، اطمینان از روند تکمیل کوره ذوب فلش در سرچشمه بود و iMat 2017 فرصت خوبی را در اختیارم قرار داد تا در جریان سفر به ایران اقدامات احتیاطی لازم برای شروع به کار دوباره ذوب فلش در سرچشمه را بررسی کنم.» او تأکید کرد کوره ذوب فلش آمادگی کامل برای راه‌اندازی مجدد را داشته است و می‌تواند به شکلی کاملاً ایمن، اهداف تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران را محقق کند.

تامینن همچنین اضافه کرد: «تغییر تکنولوژی‌ای که در ذوب سرچشمه اتفاق افتاده، قدمی بسیار مثبت و روبه‌جلوست. تکنولوژی ریورب برای ذوب مس تکنولوژی قدیمی در صنعت مس محسوب می‌شود. به‌علاوه این تکنولوژی بسیار پرمصرف و آلوده‌کننده است. این‌که شرکت مس به سمت این تکنولوژی سبز رفته بسیار امیدوارکننده است.» او ابراز امیداوری کرد با راه‌اندازی کارخانه تولید اسید سولفوریک در سرچشمه، شرکت مس قدم بزرگ دیگری در راه حفاظت محیط‌زیست برخواهد داشت.
 

همکاری‌های تازه اتوتک و شرکت مس

«هومان خواجه‌نصیری»، مدیر اتوتک ایران نیز در جریان بازدید از غرفه شرکت ملی صنایع مس ایران در ششمین دوره کنفرانس iMat درباره آینده همکاری‌های شرکت مس و اتوتک گفت: «اتوتک ازجمله شرکت‌هایی است که می‌تواند جواب‌گوی بسیاری از نیازهای تکنولوژیک صنعت مس باشد. این شرکت از کارخانه‌های تولید کنسانتره مس تا پالایشگاه و کارخانه اسیدسولفوریک، امکان ارائه خدمات تکنولوژیک را دارد. از همین‌رو آینده همکاری ما و نیسیکو بسیار روشن است.»

او با اشاره به سوابق همکاری اتوتک فنلاند و شرکت مس گفت: «در دوران سخت تحریم، اتوتک ازجمله معدود شرکت‌های بین‌المللی بود که در کنار مشتریانش در ایران ماند و تلاش کرد به تعهداتش نسبت به آن‌ها عمل کند. از سوی دیگر، شرکت ملی صنایع مس ایران ازجمله معدود شرکت‌های ایرانی است که تلاش کرده بسیاری از موانعی را که در برخی شرکت‌های دولتی بر سر راه همکاری‌های بین‌المللی وجود دارد، از سر راه بردارد. از همین‌رو این دو شرکت می‌توانند همکاری‌های خود را گسترش دهند.»

مدیر اتوتک ایران خبر داد: «هم‌اکنون اتوتک در زمینه ارائه چند تکنولوژی و پروژه جدید به شرکت مس در حال رایزنی است. امیدواریم به‌زودی شاهد همکاری‌های تازه‌ای بین شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت اتوتک در حوزه بهینه‌سازی مصرف آب باشیم.»

عناوین برگزیده