تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۷۴۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
سبحانی:

آینده صنعت فولاد را باید در کنار آب های خلیج فارس جستجو کرد

می متالز - مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه آینده صنعت فولاد را باید در کنار آب های خلیج فارس جستجو کرد گفت: نیاز امروز فولاد ایران اگرچه داشتن سند و نقشه راه است اما مشکل هدایت سرمایه گذاری ها به سمت آن است و این به معنای عدم بنگاه داری دولت و هدایت سرمایه گذاری هاست.
آینده صنعت فولاد را باید در کنار آب های خلیج فارس جستجو کرد

به گزارش می متالز، بهرام سبحانی که در نشست تخصصی "زنجیره فولاد ایران در افق 1404" سخن می گفت،‌ افزود: در افق 1404 با فرض جمعیت 90 میلیون نفر حدود 30 میلیون مصرف فولاد خواهیم داشت؛ یعنی سرانه مصرف 330 کیلوگرم در حالی که سرانه فعلی مصرف فولاد کشور، حدود 200 کیلوگرم است.

وی افزود: تکمیل زنجیره فولاد، موازنه ظرفیت در زنجیره تولید، ظرفیت های غیر اقتصادی، پراکندگی واحد ها، ناقص بودن زنجیره فولاد، تکنولوژی تولید، بهره وری پایین نیروی کار، عدم توجه به بازار صادراتی چالش های اصلی تولید رقابتی در 55 میلیون تن فولاد است.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان با اعلام اینکه گاز مزیت نسبی تولید فولاد در ایران است اظهار کرد: همین عاملی مزیتی در تولید فولاد به روش قوس الکتریکی است. همچنین مبنای احداث فولاد در ایران گاز و انرژی ارزان است.

سبحانی افزود: برای تولید 55 میلیون تن فولاد حدود 80 میلیون گندله، 86میلیون تن کنسانتره و 168 میلیون تن سنگ آهن خام نیاز است که بر اساس برآوردهای کارشناسی، با کمبود 9 میلیون تن آهن اسفنجی، 5 میلیون تنی گندله و 16 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن روبرو هستیم.

وی عنوان کرد: ظرفیت بالقوه فولاد کشور 30 میلیون و و تولید واقعی 20 میلیون تن است.یعنی ضریب بکارگیری ظرفیت در مرز 66 درصد است. البته ضریب بکارگیری ظرفیت در فولاد مبارکه 100 درصد است یعنی با تمام ظرفیت تولید می کنیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان افزود: در گروه فولاد مبارکه زنجیره تولید فولاد تکمیل شده است. در مجموعه مبارکه 10.3 میلیون تن فولاد تولید می شود و این یک روند طبیعی است که قیمت های داخلی فولاد بالاتر از قیمت های صادراتی باشد .

وی افزود: حتی در برخی کشورها مثل کشورهای حوزه آمریکای جنوبی قیمت داخلی فولاد به دلیل ابزار حمایتی دولت ها دو برابر قیمت صادراتی است.

تعرفه اتحادیه اروپا

سبحانی گفت: باید در اروپا یک واحد نورد گرم احداث کنیم تا فروش فولاد هرمزگان تضمین شود. تعرفه وضع شده از سوی اتحادیه اروپا تنها برای حمایت از صنعت داخلی و توازن در بازار واردات است و آنگونه که برخی در داخل کشور القا می کنند، جریمه نیست.

وی افزود: این تعرفه شرکت به شرکت و برحسب یورو متفاوت است و برای مثال برای یکی از شرکت های روسی 96 یورو و برای فولاد مبارکه 57.5 یورو است.

ماجرای تعرفه آنتی دامپینگ اروپا

مدیر عامل فولاد مبارکه در خصوص تعرفه آنتی دامپینگ اروپا و ادعاهای منتقدان داخلی اظهار کرد: بین تعرفه حمایتی و جریمه ارزان فروشی تفاوت زیادی وجود دارد. تعرفه اخیر اتحادیه اروپا، یک اقدام حمایتی در جهت منافع فولادسازان اروپایی است و به معنی دامپینگ فولاد مبارکه نیست.

وی افزود: اقدامات آنتی دامپینگ مشمول جریمه می شود اما این تعرفه حمایتی اخیر، هیچ جریمه ای را به فولاد مبارکه تحمیل نمی کند. اتهام دامپینگ فولاد مبارکه و سایر صادرکنندگان به اروپا به جز چین رد شد.

سبحانی عنوان کرد: اتحادیه اروپا فقط چین را دامپینگ کننده ورق به اروپا شناخته است که قبل از تعرفه گذاری اخیر، چین مشمول جریمه آنتی دامپینگ شده بود.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده