تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۴۶
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۷۴۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

تشریح آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های MME

می متالز - مرتضی آقاجانی مدیر عامل شرکت MME از شروع بکار مجدد فولاد شادگان از روز چهارشنبه خبر داد. وی مشکل پیش‌ آمده در پروژه شادگان را اشکال در تکنولوژی نمی‌داند و اظهار می‌کند، این اتفاق به دلیل خاص بودن شکل کوره رخ داده است.
تشریح آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های MME

به گزارش می متالز، در ادامه مشروح گفت‌وگومرتضی آقاجانی مدیرعامل شرکت‌ MME را در حاشیه کنفرانس و نمایشگاه iMat 2017 که اخیرا برگزار شد را می‌خوانید:



لطفا درباره آخرین وضعیت پروژه‌های MME همچون میانه، نی‌ریز، شادگان و... بفرمایید.

شادگان حدود 4 ماه پیش راه‌اندازی شد. البته از این مدت تنها 2 ماه تولید داشت که موضوعی طبیعی است. این اتفاق به این دلیل بود که در بخش کوره در برخی نقاط دما بیش از اندازه بالا ‌می‌رفت. این مسائل طبیعی است زیرا پروژه اولین باری است که انجام می‌شود. کوره یکی از 4 بخش اصلی این پروژه است و در پروژه‌ای که طرح جدید بوده و تفاوت‌هایی نسبت به طرح‌های قبلی دارد به همین دلیل کاملا جدید است. در واقع مهندسی، مواد و... در تمامی این نقاط جدید است. البته ما انتظار داشتیم بیش از این میزان با مشکل مواجه شویم؛ زیرا برای پروژه‌های جدید یک‌زمانی حداقل یک‌ساله در نظر گرفته می‌شود تا مشکلات مشخص شود.



آیا بهتر نبود قبل از افتتاح این کار انجام شود؟

این پروژه هنوز به‌صورت رسمی افتتاح نشده است. در میانه این کار انجام شد اما در شادگان صورت نگرفت؛ زیرا این اولین پلنت ما بود و طرح پرد پایلوتی نداشت. در حقیقت این‌ها پایلوت شدند و پایلوت تمامی طرح‌ها پروژه شادگان است که راه‌اندازی شد. ما در این پروژه در حال مانیتور کردن فعالیت‌ها بودیم تا نقاط ضعف مشخص شود.



دقیقا چه اتفاقی در شادگان رخ داد؟

فرآیند احیا آهن اسفنجی یک فرآیند شیمیایی است. از یک‌سو گندله آزاد می‌شود که بر اثر وزن آن و نیروی جاذبه حرکت رو به پایین انجام و از سویی دیگر گاز وارد می‌شود. برخورد گندله با گاز در این مسیر باعث می‌شود اکسیژن اکسید آهن جذب‌شده، آن چیزی که در انتها به‌عنوان خروجی به پایین کوره می‌رسد، اکسید آهنی است که اکسیژن آن گرفته و تنها آهن باقی‌مانده است. مسائل مطرحی درباره اختلاف متالیزیشن که برخی می‌گویند 97 درصد بسیار بوده برای این قسمت است. وقتی می‌گویند خلوص گندله 68 است، یعنی 68 درصد اکسید آهن بوده مابقی چیز دیگر است. بحث ما 68 است یعنی در این میزان ما 97 درصد اکسید را تبدیل به آهن می‌کنیم. این اتفاق در این مسیر رخ می‌دهد. این واکنش نیاز به دما دارد، یعنی باید رد گازهای مختلف به‌تدریج دما بالا رفته و گرم شود تا به نقطه‌ای برسد تا در دمای حدود 800 درجه سانتی‌گراد آمادگی از دست دادن اکسیژن را پیدا کند. برای ایجاد این دما در کوره باید مشعل باشد، بدنه کوره آهن است درنتیجه ممکن است در دمای بالا شکل خود را از دست بدهد، اما نباید این اتفاق رخ دهد، به همین دلیل در کوره نسوز کار می‌شود؛ اما وقتی می‌خواهیم فرآیند خاص انجام دهیم شکل فیزیکی کوره مهم می‌شود. درواقع بخشی از تفاوت‌های پرد و میدرکس در این موضوع است که ما می‌‌گوییم با همان سایز و تجهیزات 20 درصد بیشتر تولید انجام می‌دهیم زیرا شکل را عوض کرده‌ایم و از نقطه‌ای دیگر شارژ کرده و یا گاز وارد می‌کنیم. در تغییر شکل‌دهی، شکل‌های هندسی ایجاد می‌کنیم که به‌سادگی نمی‌توانیم در آنها آجر سازی برای نسوز را انجام داد. درواقع هرچه شکل پیچیده‌تر شود نسوز خاص خود را می‌طلبد. باتوجه به اینکه کار نسوز با دست انجام می‌شود، هرچه شکل آن پیچیده‌تر باشد، ساخت، طرح و مواد آن نیز سخت‌تر خواهد شد. ما در یک بخش از کوره که شکل بسیار خاص داشت ، نسوز کاری با دقت لازم انجام نشده است. البته پلنت‌های دیگر مانند میانه در حال کار است و مشکلی ندارند.



در حال حاضر وضعیت به چه صورت است؟

در حالی حاضر یک ترمیم در قسمت یادشده انجام‌ گرفته است، زیرا محل مشکل به‌طور دقیق کاملا مشخص است. طرح اصلاحی آن انجام و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا شکل آن نقطه که خاص بوده و ممکن است به دلیل این شکل نتوانیم با دقت کار نسوز را انجام دهیم، تغییر دهیم.


چه زمان به پروسه تولید باز می‌گردد؟

در حال حاضر شادگان راه‌اندازی شده است. البته می‌شد این کار را زودتر انجام داد، اما زمانی که ما برای آن صرف کردیم برای آن بود که طراحی نسوز را گروه متخصص انجام داده و مواد آن را در زمان خود از خارج وارد کردیم. ما وقت گذاشتیم تا همه این موارد را بیاوریم. در واقع کار به‌صورت اساسی انجام گرفت تا این اشکال تکرار نشود. این اتفاق در کوره‌های دیگر نیز رخ می‌دهد ممکن است با سرد یا گرم شدن کوره ترک بردارد، اما ما به این دلیل کار را متوقف کردیم تا کار به‌درستی و اساسی انجام شود.



یعنی این اتفاق مشکل تکنولوژی نبود؟

خیر این موضوع مشکل تکنولوژی نبود. بحث مربوط به گرم شدن یک نقطه خاص بود. این پلنت طی 2 ماهی که فعالیت داشت در خیلی از مواقع به دلیل نبود گندله کار خود را متوقف کرد اما هر زمان که راه‌اندازی می‌شد بدون هیچ مشکلی کار خود را انجام می‌داد. در میانه نیز این پلنت کار خود را از ابتدا آغاز کرد و هیچ مشکلی نداشت.



یعنی اصلاحات کامل انجام شده است؟

ما یک کار تعمیراتی انجام داده‌ایم که تا پلنت کامل وارد شود؛ اما یک کار اصلاحی تکمیلی نیز انجام می‌شود تا آسوده باشیم تا در آینده برای اجرای این نسوز چنین اقدامی نباشد. در واقع کار کمی ساده‌تر و راحت‌ باشد.



شکل این قسمت کوره به چه صورت بود؟

2 رینگ به شکل دایره است که قطر کمی داشته و کار کردن در آن سخت است. با توجه به محدودیت نیروی انسانی و کارگری تغییراتی ایجاد کرده‌ایم تا وابسته به فرد نباشد و راحت‌تر بتوانیم این کار را انجام دهیم.



افتتاح آن چه زمان انجام می‌شود؟

با انجام راه‌اندازی فکر می‌کنم طی 1 تا 2 هفته آینده افتتاح رسمی آن انجام شود.

آقای کرباسیان اعلام کرده‌اند نی‌ریز اول آذر افتتاح خواهد شد.

نی‌ریز در حال راه‌اندازی است و ممکن است تا ابتدای آذر به تولید دست پیدا کند، اما افتتاح شادگان زودتر از آن انجام می‌شود.



یعنی نی‌ریز آماده افتتاح است؟

از نظر ما پلنت تمام شده و آماده افتتاح است. شادگان نیز تا پایان آبان وارد مدار تولید می‌شود.



وضعیت پرو‌ژه بافت به چه صورت است؟

بافت با کمبود تجهیزات مواجه بود. در بخشی که به ما مربوط بود برنامه تامین را انجام داده‌ایم و ظرف 2 تا 3 ماه آینده ازنظر تجهیزاتی کامل شده و 1 الی 2 ماه برای نصب نیازمند صرف زمان است. امکان راه‌اندازی در سال جاری نیز وجود دارد اما باید دید وضعیت بودجه به چه صورت است. البته اگر بخواهند کاری راحت‌تر انجام شود اوایل سال آینده افتتاح می‌شود.



صاحب کار در این پروژه کدام شرکت است؟

خیر، صاحب کار در این پروژه شرکت ماهان است.



لطفا درباره پروژه چین هم کمی توضیح دهید.

حدود 4 سال پیش MME برای یک پلنت 300 هزار تنی را با شرکت CSTM چین قرارداد امضا کرده است. گاز این پروژه گاز کک است و تولید گاز احیا شونده و احیاکننده توسط کک پروژه مجزایی است که چینی‌ها انجام داده و ما از گاز خروجی آن استفاده می‌‌کنیم. درواقع یک پروژه مشترک بود زیرا در چین گاز طبیعی نیست و این پروژه بیشتر به‌عنوان پایلوت تلقی می‌شود. این پروژه از دیدگاه ما بیش از 50 درصد پیشرفت داشته است. از بعد مهندسی 100 درصد تمام‌شده است و از بعد تجهیزاتی از دیدگاه ما آماده است. صاحب این پروژه شرکت CSTM است که در زمینه اصلاح روش‌های فولادی و زیست محیطی مشغول بکار است و این اولین پلنتی است که به روش احیا انجام می‌دهند. قرارداد این پروژه بعد از قرارداد فولاد‌های استانی بود. می‌شد خیلی زودتر این پروژه را راه‌اندازی کرد اما چینی‌ها هم بیشتر منتظر بودند تا پلنت‌های داخلی ما راه‌اندازی شود و ببینند چه اتفاقی رخ می‌دهد. هفته بعد از افتتاح شادگان هیاتی 10 نفره از آن بازدید داشتند. باتوجه به اینکه زمان قرارداد گذشته بود اما پس از این بازدید هر شرطی که مطرح کردیم، پذیرفتند و درحال حاضر پروژه در حال انجام است. این یک بازار جدید برای ما خواهد بود.



آیا پروژه دیگری در دست انجام دارید؟

مذاکره زیاد انجام شده است اما صبر کردیم تا باورها ایجاد و مشتریان بالقوه ما بالفعل شود. ما معتقد هستیم آینده احیا مستقیم در ایران متعلق به پرد خواهد بود. چه واحدهای جدید و چه واحدهای قدیمی که ما پیشنهاد می‌دهیم با تغییر و اصلاح به سمت پرد بیایند. ما در این زمینه سعی خود را می‌کنیم زیرا بزرگ‌ترین مزیت در این تکنولوژی بومی بودن آن است.



پس از برجام و روی کار آمدن ترامپ تغییرات به چه صورت است؟

پس از برجام فضای خوبی ایجاد شد. البته اروپایی‌ها از نظر سیاسی همراهی نکردند. بعد از برجام نیز گروه‌های بسیاری به ایران آمدند اما تمام پارامترها برای ایجاد یک ارتباط سیاسی-اقتصادی صرفا برای رجال سیاسی نیست بلکه بحث‌های تکنولوژی نیز مطرح است. به‌طوری که گروه‌های تکنولوژی مانند زیمنس نیز ورود پیدا کردند؛ اما بحث اصلی به موضوع سیستم مالی باز می‌گردد. به‌هرحال سیستم‌های مالی دنیا با همه‌جا ارتباط داشته و برداشتن محدودیت‌های ایجادشده راه طولانی بود و متاسفانه در این مسیر شوک‌های دیگری نیز همچون ترامپ وارد شد، زیرا یک سر سیستم‌های مالی دنیا آمریکا است. راهکارهایی دیده‌شده اما به‌طورکلی سخت بود. درنتیجه هرچه بتوانیم این بحث‌ها را به داخل آورده و وابستگی‌ها را کم کنیم طبیعتا امکان اجرایی شدن آن بیشتر خواهد بود. امیدوار بودیم پس از برجام وضعیت خیلی بهتر شود اما در حد انتظار نبود، البته این کار خیلی موثر بود و صنعت کشور یک نفس دوباره کشید.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده