تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۴۸
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۷۴۴۹
سرویس خبر : انرژی

عراق و ایران در حال مذاکره برای ارسال نفت کرکوک به کرمانشاه هستند

می متالز - پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا به نقل از رییس سازمان بازاریابی نفت عراق اعلام کرد، وزیران انرژی عراق و ایران در حال مذاکره برای ارسال نفت از میدان های نفتی کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه ایران هستند.
عراق و ایران در حال مذاکره برای ارسال نفت کرکوک به کرمانشاه هستند

به گزارش می متالز، علاء الموسوی افزود: عراق می تواند روزانه 15 هزار بشکه نفت با تریلر به پالایشگاه کرمانشاه ایران بفرستد و حداکثر این رقم، ظرفیت 25 هزار بشکه در روز پالایشگاه یاد شده است.
به نوشته اویل پرایس، تا همین اواخر نفت میدان های نفتی کرکوک از طریق خط لوله ای از کردستان عراق به بندر جیحان ترکیه ارسال می شد اما پس از همه پرسی استقلال کردستان عراق که در سپتامبر (شهریور-مهر) گذشته برگزار شد، سربازان عراقی کنترل منطقه مورد مناقشه کرکوک و میدان های نفتی اطراف آن، واقع در خارج از مرز کردستان عراق را به دست گرفتند.
اویل پرایس ادامه داد، با این حال، اظهار نظر دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق بیانگر این است که ممکن است مذاکرات برای ارسال نفت از میدان ها نفتی کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه تنها یک هشدار به مسئولان کردستان عراق باشد.
حمید حسینی سه شنبه گفت: اگر دولت منطقه ای کردستان نتواند با دولت مرکزی در بغداد در مورد سیاست صادرات نفت به توافق برسد، ارسال نفت کرکوک به ایران امکان پذیر است.
وی ادامه داد: اگر انتقال نفت خام از کرکوک راه اندازی شود، نزدیک 650 هزار بشکه نفت در روز می تواند به ایران ارسال شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: این افزایش ارسال نفت، احداث یک خط لوله جدید از پایانه اصلی صادرات نفت عراق در بصره به آبادان ایران را ضروری می سازد. ایران نیز مانند ترکیه به شدت مخالف هرگونه تلاش کردستان برای تجزیه عراق است و اعلام کرده است که از عراق یکپارچه و متحد حمایت می کند.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده