تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۷۴۶۰
سرویس خبر : انرژی

صنایع انرژی خورشیدی هند متضرر از موانع وارداتی

می متالز - چندین پروژه خورشیدی در هند به دلیل موانع گمرکی و توقیف بیش از 900 کانتینر حاوی پنل های خورشیدی جهت اخذ تعرفه های بالای گمرکی با تاخیر و زیان مواجه شده اند.
صنایع انرژی خورشیدی هند متضرر از موانع وارداتی

به گزارش می متالز، مسئولان بخش واردات گمرک هند در بندر چنای واقع در جنوب هند این نوع پنل های خورشیدی را در راسته دستگاههای با تعرفه گمرکی 7.5 درصد قرار داده اند درصورتیکه عملا تعرفه واردات تجهیزات خورشیدی در کمترین سطح قرار دارد. خریداران این تجهیزات قبل از سفارش آنها این هزینه مازاد را در برآورد هزینه های خود لحاظ نکرده بودند. این امر برنامه های توسعه ای نخست وزیر هند در راه اندازی 100 گیگاوات انرژی خورشیدی تا سال 2022 را دچار بحران می کند. مسئولان هندی جهت دستیابی به این هدف روی واردات تجهیزات و صفحه های خورشیدی ارزان قیمت از چین با حداقل سطح تعرفه های مربوطه وارداتی حساب باز کرده بودند. طبق تحقیقات بخش انرژی منبع خبری بلومبرگ، هند با واردات 3.2 میلیارد دلاری تجهیزات صنایع خورشیدی از چین رتبه دومین خریدار این نوع محصولات چینی را به خود اختصاص داده است. البته سرمایه گذاران خارجی هنوز اصرار به مشارکت در بازار صنایع خورشیدی هند دارند اما می بایست متوجه این اتفاقات نیز باشند تا ضرر و زیان خود را به حداقل برسانند.

یک مقام رسمی گمرک هند اظهار کرد دست اندرکاران صنایع خورشیدی می توانند تحقیقات خود را کامل و مسئله را جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع دهند. وی می گوید طبق قوانین گمرکی لوازم و تجهیزاتی که پس از نصب جهت راه اندازی سایر اسباب یا وسایل بکار می رود به عنوان موتور محرک دستگاه شناخته شده و مشمول پرداخت تعرفه گمرکی مربوطه هستند. این مسئله شرکتهای فروشنده را نیز درگیر کرده چراکه محموله های ارسالی آنها همچنان در بندر هند سرگردان هستند.

ظاهرا پیش از این نیز در سال 2016 مسئله مشابهی در بندر جواهرلعل پیش آمده بود و اداره گمرک منطقه طبق دستورالعملی واردات تجهیزات خورشیدی که در راه اندازی موتور دستگاه کاربرد نداشت را از پرداخت تعرفه معاف کردند.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده