تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۷۷۸۳
سرویس خبر : انرژی
میربلوکی مدیر صادرات شرکت پتروشیمی خراسان پاسخ می دهد:

تغییر قیمت گذاری فروش اوره کشاورزی عملیاتی می شود؟

می متالز - برخی شنیده ها از تغییر قیمت گذاری فروش اوره کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و فروش آن از طریق بورس کالا حکایت می کند.
تغییر قیمت گذاری فروش اوره کشاورزی عملیاتی می شود؟

به گزارش می متالز، در ۳ سال اخیر قیمت اوره تحویلی به سازمان خدمات حمایتی  کشاورزی به صورت ثابت و ۶۱۲۵ ریال بوده است، در حالی که آخرین نرخ های فروش اوره در بورس کالا بالاتر از ۱۱ هزار ریال صورت پذیرفته است. در حدود ۴۰% کل فروش شرکت پتروشیمی خراسان و حدود ۳۵% کل فروش شرکت های پتروشیمی شیراز و کرمانشاه در سال جاری به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و با نرخ ۶۱۲۵ ریال صورت پذیرفته است.

میربلوکی مدیر صادرات شرکت پتروشیمی خراسان در این خصوص  گفت: دانسته های ما از موضوع تغییر شیوه قیمت گذاری اوره کشاورزی، در حد شنیده ها بوده و هیچ چیز قطعی نمی باشد.

در حال حاضر اوره مورد نیاز بخش کشاورزی توسط شرکت های پتروشیمی خراسان، شیراز، کرمانشاه، پردیس و رازی تولید می گردد و با قیمت تکلیفی ۶۱۲۵ ریال به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی عرضه می شود. بخش کمی اوره صنعتی نیز در بورس کالا بر اساس ۹۵ درصد قیمت های فوب خلیج فارس به فروش می رسد.

با توجه به اینکه نرخ جهانی اوره بالاتر از نرخ تکلیفی است، اگر شیوه قیمت گذاری اوره کشاورزی تغییر کند و بتوان اوره کشاورزی را در بورس کالا عرضه کرد یا یارانه ای بابت فروش اوره کشاورزی پرداخت شود، شرکت های اوره ساز منتفع خواهند شد. نرخ منطقی اوره کشاورزی با در نظر گرفتن قیمت های جهانی ، نزدیک به همین نرخی است که اوره صنعتی عرضه می شود.(۱۱ هزار ریال) البته هنوز هیچ تغییری مشخص نشده و فعلا نمی توان بیش از این اظهار نظر کرد.

منبع: بورس 7
عناوین برگزیده