تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۶۷۶
کد خبر: ۷۸۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

20 درصد از تولید جهانی مولیبدن، در دستان فری‌پورت است

می متالز - در سال 2016، حدودا 227 هزار تن مولیبدن در سطح جهانی تولید شد که نسبت به سال 2015، افت بیش از 3 درصد را تجربه کرد. گفتنی است که از این حجم مولیبدن تولیدی در جهان، تقریبا بیش از 60 درصد آن در اختیار 10 شرکت بزرگ تولیدکننده این محصول در جهان قرار دارد. شایان ذکر است که اکثر این شرکت‌های معدنی، مولیبدن را به صورت محصول جانبی از سایر دارایی‌های معدنی خود نظیر مس تولید می‌کنند.
20 درصد از تولید جهانی مولیبدن، در دستان فری‌پورت است

به گزارش می متالز، در سال 2016، بنابر آخرین مطالعات مرکز ارزیابی زمین‌شناسی آمریکا، تولید جهانی مولیبدن معدنی، برابر با 227 هزار تن گزارش شد که تقریبا بیشترین سهم آن در اختیار شرکت فری‌پورت مک‌موران با سهم 20 درصدی است. مهم‌ترین ذخیره مولیبدن این شرکت، معدن مولیبدن کلایمکس در کلرادو آمریکا است که بزرگترین و کم‌هزینه‌ترین معدن مولیبدن جهان نام دارد. این شرکت همچنین بهره‌بردار معدن هندرسون در همین ایالت است. گفتنی است که این شرکت از سایر دارایی‌های معدنی خود نیز مولیبدن به صورت محصول جانبی تولید می‌کند.

پس از فری‌پورت مک‌موران، کودلکو بزرگترین تولیدکننده مولیبدن در جهان به‌شمار می‌رود. مهم‌ترین معادن این شرکت شیلیایی که از آن‌ها مولیبدن استخراج می‌شود، سالوادور، آندینا و ال‌تنینته هستند. گفتنی است که با احتمال پیروزی پینرا در انتخابات ریاست جمهوری شیلی، انتظار می‌رود شرکت کودلکو، در خصوص دریافت بودجه دولتی از سال 2020 با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شود. عدم تکمیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری این مجموعه برای واحدهای معدنی قدیمی و مستهلک آن، از جمله بزرگترین چالش‌های کودلکو خواهد بود که جایگاه نخست این شرکت در تولید مس و جایگاه دوم آن در تولید مولیبدن را به شدت به مخاطره می‌اندازد.

شرکت گروپو مکزیکو، بزرگ‌ترین شرکت چندملیتی در مکزیک است که حدود 13 معدن در آمریکا، مکزیک و پرو دارد. مهم‌ترین منابع مولیبدن این شرکت در معادن کواجون و توکوئپالا در پرو و لاکاریداد در مکزیک است. در جایگاه چهارم، شرکت چاینا مولیبدن قرار دارد که سهم حدودا 6 درصدی از تولید مولیبدن جهان را به خود اختصاص می‌دهد. حجم تولید این شرکت همچنین 20 درصد از کل تولید مولیبدن چین را تشکیل می‌دهد. بزرگ‌ترین ذخایر این شرکت در معادن شانگ‌فانگ‌گو و شان‌داوژوآنگ و ژینجیانگ قرار دارند.

شرکت تامسون کریک متالز، یک شرکت کانادایی با محوریت تولید مولیبدن است که عمدتا در آمریکا و کانادا، فعالیت می‌کند. این شرکت مولیبدن تولیدی خود را از معادن انداکو واقع در بریتیش کلمبیای کانادا و تامپسون کریک واقع در آیداهوی آمریکا استخراج کرده و در واحد متالورژی لنگلوث در پنسیلوانیای آمریکا مورد فرآوری قرار می‌دهد. مولیبدن جین دوی چنگ دومین تولیدکننده بزرگ مولیبدن در چین است. معدن روباز جین‌دوی‌چنگ که متعلق به این شرکت است، با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، ششمین معدن بزرگ مولیبدن اولیه در جهان است.

آنتوفاگاستا، یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس در جهان است که تمام مولیبدن تولیدی خود را به عنوان محصول جانبی و از معدن لس‌پلامبرس استخراج می‌کند. این شرکت در جایگاه هفتم از 10 شرکت برتر تولیدکننده مولیبدن در جهان می‌نشیند وصاحب 60 درصد از سهام معدن لس‌پلامبرس است. ریوتینتو نیز، به عنوان هشتمین تولیدکننده بزرگ مولیبدن در جهان، تمام مولیبدن خود را از معدن بینگهام کانیون در ایالت یوتا آمریکا تولید و بهره‌برداری می‌کند.

شرکت آنگلوامریکن نیز تمام مولیبدن تولیدی خود را به صورت کنسانتره مولیبدن و از دو معدنی که در شیلی سهامدار آن‌ها است، تولید می‌کند. این شرکت 50.1 درصد از سهام معدن مس- مولیبدن لاس‌برونوس و 100 درصد از سهام معدن مس- مولیبدن کولاهاوسی را در اختیار دارد و با توجه به حجم تولیدش در فهرست 10 شرکت برتر تولیدکننده مولیبدن، مقام نهم را در اختیار دارد. نهایتا، شرکت تک ریسورسز که تولیدکننده مولیبدن به صورت کنسانتره است، جایگاه آخر این فهرست را به خود اختصاص می‌دهد. حدود سه‌چهارم از تولیدات این شرکت معدنی، از معدن مس هایلند ولی واقع در جنوب مرکزی بریتیش کلمبیای کانادا است که 97.5 درصد از سهام آن را در اختیار دارد. باقی حجم تولید مولیبدن این شرکت از معدن آنتامینا در پرو است که با سهام 22.5 درصدی تأمین می‌شود. نمودار 1، آمار تولید مولیبدن معدنی در جهان را برای سا‌ل‌های 2011 تا 2016 به تصویر می‌کشد.

عناوین برگزیده