تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۷۹۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ضربه آخر تسلا به خودروهای بنزینی با کمک مس

می متالز - «تسلا» به‌تازگی از یک کامیون و یک رودستر الکتریکی رونمایی کرده است؛ محصولاتی که «ایلان ماسک»، مدیرعامل این شرکت می‌گوید ضربه‌های آخر به بازار خودروهای بنزینی هستند. این ضربه آخر البته محقق نمی‌شود مگر با کمک مس.
ضربه آخر تسلا به خودروهای بنزینی با کمک مس

به گزارش می متالز، تقاضا برای خودروهای الکتریکی در جهان بالا رفته است. با افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی، بازار مس نیز دستخوش تغییر مثبت می‌شود؛ چراکه برای ساخت خودروهای الکتریکی 3-4 برابر بیشتر از سایر خودروها مس نیاز است. کمپانی تسلا که از غول‌های دنیای خودروسازی است، در سال‌های اخیر دست به ابداعات زیادی در زمینه خودروهای الکتریکی زده؛ ابداعاتی که هرکدام جهشی غیرقابل‌باور در بازار مس ایجاد می‌کند.

آخرینِ این ابداعات که هفته گذشته رونمایی شده، یک کامیون الکتریکی به اسم Semi و یک رودستر الکتریکی است. مدل پایه Semi که چهار موتور دارد، می‌تواند با همراه داشتن بیشتر از 36 تن بار، مسافت 480 کیلومتری را با یک‌بار شارژ طی کند. این کامیون در طراحی نیز بسیار متفاوت است. اتاق خودرو طوری طراحی شده که راننده می‌تواند در آن بایستد. همچنین راننده می‌تواند در وسط خودرو بنشیند و اطلاعات خودرو، ازجمله تصاویر ویدیویی از نقاط کور، روی دو نمایشگر بزرگ در دو سوی فرمان نمایش داده می‌شود. ماشین علاوه بر دوربین به رادار مجهز است و نیمه‌خودران است. به‌علاوه شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت را تنها در 20 ثانیه به‌دست می‌آورد. Semi سال 2019 به بازار عرضه می‌شود و قیمتش از 150هزار دلار شروع می‌شود.

در یک موتور احتراق داخلی حدود 23 کیلوگرم مس استفاده می‌شود، درحالی‌که یک خودروی الکتریکی تقریبا دوبرابر این مقدار یعنی تا 40 کیلوگرم  مس می‌خواهد. هر کامیون جدید تسلا با چهار موتور الکتریکی بیش از 90 کیلوگرم مس نیاز دارد.

خودروی الکتریکی جدید دیگر، نسل دوم یک مدل اسپرت به اسم رودستر است که تسلا کمتر از یک‌دهه پیش با تولید محدود آن پا به عرصه خودروسازی گذاشت. نسل دوم رودستر سه موتور الکتریکی دارد و به گفته تسلا، شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعتش زیر دو ثانیه و حداکثر سرعتش 400 کیلومتر در ساعت است و با هربار شارژ می‌تواند تا هزار کیلومتر حرکت کند. قیمت پایه این رودستر 200 هزار دلار است و تحویل آن قرار است از سال 2020 آغاز شود. موتور این خودرو نیز نزدیک به 70 کیلوگرم مس نیاز دارد. این در حالی است که برای ساخت جایگاه شارژ این خودروها نیز به میزان زیادی مس نیاز است.

قیمت مس در سال جاری میلادی با رشد 23درصدی به بالاترین میزان خود طی چهارسال گذشته رسیده است. ساخت و استقبال بازار از خودروهای جدید تسلا در سال‌های آینده می‌تواند قیمت مس را بیش از گذشته دستخوش تغییر کند.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده