تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۷۹۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳۳۰ شرکت در لیست واگذاری قرار گرفتند

می متالز - مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد:‌ در طول ۱۶ سالی که از عمر سازمان می گذرد بیش از ۱۷۰۰ بنگاه و شرکت در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفتند که ۵۰ درصد از حدود ۸۳۰ شرکت واگذار شده است.
۳۳۰ شرکت در لیست واگذاری قرار گرفتند

به گزارش می متالز، سید جعفر سبحانی اظهار کرد: از این تعداد شرکتی که در لیست واگذاری قرار گرفته اند حدود ۱۰ درصد آنها به دلایل مختلف از جمله ورشکستگی، ادغام و غیره از لیست واگذاری خارج  شده اند. همچنین ۱۳ درصد آنها از گروه های یک و دو واگذاری خارج شده اند (گروه یک به گروهی گفته می شود که ۱۰۰ درصد آن شرکت به بخش خصوصی واگذار می شود و گروه دو شرکت هایی هستند که ۲۰ درصد سهام آنها نزد دولت باقی خواهد ماند) همچنین تعدادی از این شرکت ها درخواست خروج از گروه های یک و دو برای واگذاری را داشته اند.
به گفته سبحانی، به طور کل برای امسال ۳۳۰ شرکت در لیست واگذاری قرار گرفته اند که از این تعداد حدود ۲۳۰ مورد در گروه یک و ۱۰۷ بنگاه در گروه دو قرار دارند.
به گفته سبحانی، در دولت یازدهم حمایت های جدی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شد به عنوان نمونه آلومینیوم المهدی که واگذار شد، زمانی که از نحوه واگذاری شکایت شد سازمان برای دفاع از بخش خصوصی تمام قد ایستاد و حدود ۳۰۰ مورد پاسخگویی انجام شد و در نهایت رای دادگاه بر صحت و قانونی بودن واگذاری شد.
مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: سازمان برای ترغیب بخش خصوصی به شرکت در مزایده ها، مزایده هر شرکت را در چند بخش و به صورت جزیی انجام می دهد؛ به عنوان نمونه در مزایده شرکت ملی پالایش پخش که حدود ۲۵۰ جایگاه های سوخت زیر نظر این شرکت فعالیت دارند برای هر کدام از این جایگاه های سوخت به صورت مجزا مزایده برگزار می شود.
سبحانی بیان کرد: برخی تسهیلات و مشوق ها برای بخش خصوصی مد نظر قرار داده ایم به این صورت که اگر شبه دولتی خریدار شرکتی شد سود فروش اقساطی ۱۴ درصد محاسبه می شود و در صورتی که خریدار بخش خصوصی واقعی باشد این رقم ۱۱ درصد خواهد بود. همچنین در بازپرداخت نیز اقساط بخش خصوصی بلند مدت خواهد بود.

عناوین برگزیده