تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۸۱۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نگاهی بنیادی به شرکت آلومینیوم ایران

می متالز -از آنجایی که این شرکت اهرم بسیار شدیدی روی نرخ شمش آلومینیوم و دلار دارد در صورت ثبات قیمت های جهانی در محدوده فعلی و با توجه به افزایش نرخ دلار در سال های آتی باید شاهد تعدیلات مثبت در سالجاری و سال های آتی از این غول آلومینیوم ساز در کشور باشیم.
نگاهی بنیادی به شرکت آلومینیوم ایران

به گزارش می متالز، شرکت آلومینیوم ایران اولین تولید کننده شمش های آلومینیوم در سال ١٣٥١ تأسیس و در سال ١٣٨١ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد که بزرگترین سهامدار شرکت ، عدالت با مالکیت٣٠ درصد می‌باشد.

فرآیند تولید این شرکت از سه واحد آندسازی ریخته گری و احیا تشکیل شده است که ابتدا باید آلومینا از بوکسیت استخراج شود و سپس با استفاده از احیا و در حرارت ٢٤٠ درجه سانتیگراد و در مجاورت هیدرواکسید سدیم محلول بوکسید حل گردیده و سپس با فیلتراسیون سیلیس و اکسید آهن حذف‌گردد و آلومینای موجود در بوکسیت به آلومینیوم هیدرواکسید تبدیل گردد و سپس با سرمایش تبدیل به پودر نرم ژلاتینی تبدیل  می‌شود که با حرارت دهی در دمای حدود ٥٠٠ درجه سانتیگراد میتوان فلز آلومنیوم را استحصال و سپس در کارگاه ریختگری به شمش تبدیل کرد.
عمده محصول تولیدی در کارخانه های آلومینیوم کشور شمش کار نشده می‌باشد که وزن هر کدام ٤٥٠ کیلوگرم می‌باشد که عمده آن در ایرالکو و المهدی تولید می‌شود اما فقط در ایرالکو قابلیت تبدیل شدن این شمش به بلیت به عنوان یک محصول با ارزش افزوده بالا وجود دارد.
آلومینیوم ایران جمعا با پنج خط تولید ظرفیت اسمی ١٧٥ هزار تن آلومینیوم را دارد که ٥٠ درصد ظرفیت تولیدی آلومینیوم در ایران را دارا می‌باشد ، این در حالی است که نیاز سالانه کشور ٥٠٠ هزار تن می‌باشد و مابه التفاوت آلومینیوم مورد نیاز از خارج وارد می‌شود به عبارتی هر مقدار آلومینیوم تولید شود برایش مشتری وجود دارد و سالانه به علت جذابیت نرخ دلار ٣٠ درصد از محصولات تولیدی این شرکت صادر نیز می‌شود.

(وجود تقاضا و کمبود عرضه در این صنعت باعث استراتژیک بودن و حساسیت بیشتر از طرف دولت جهت مالکیت این شرکت آلومینیومی و جلوگیری از انحصار می‌باشد) میانگین قیمت فروش شرکت در ٨ ماهه ٩٦ حدود ١٩٥٠ دلار در هر تن بوده که بودجه خود را نیز پوشش داده و با پیش بینی موسسات مالی ، آلومینیوم ٢١٠٠ دلاری برای سال ٢٠١٨ و نرخ فعلی فاصله خوبی دارد.

از آنجایی که این شرکت اهرم بسیار شدیدی روی نرخ شمش آلومینیوم و دلار دارد در صورت ثبات قیمت های جهانی در محدوده فعلی و با توجه به افزایش نرخ دلار در سال های آتی باید شاهد تعدیلات مثبت در سال‌جاری و سال های آتی از این غول آلومینیوم ساز در کشور باشیم.

عناوین برگزیده