تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۴۳۹
کد خبر: ۸۲۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
قوامی در سوال از وزیر نفت مطرح کرد:

خط نورد مجتمع لوله گستراسفراین به دلیل بی توجهی به توان داخلی متوقف شده است

می متالز - عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در زمینه تهیه لوله های استاندارد تاکید کرد که مجتمع لوله گستر اسفراین توان تولید ۶۰ هزار تن لوله با استانداردهای این وزارت را دارد.
خط نورد مجتمع لوله گستراسفراین به دلیل بی توجهی به توان داخلی متوقف شده است

به گزارش می متالز، هادی قوامی در نشست علنی روز سه شنبه، 21 آذرماه مجلس شورای اسلامی در جریان سوال از وزیرنفت در خصوص خرید لوله های بدون درز از چین با وجود ظرفیت در صنایع داخلی عنوان کرد: سوال این است که چرا با وجود اینکه مجتمع لوله گستر اسفراین توان تولید 60 هزار لوله متناسب با استانداردهای وزارت نفت دارد شاهد واردات لوله های بی کیفیت از چین هستیم.

 

مجتمع لوله گستر اسفراین از تکنولوژی اروپایی برخوردار است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این شرکت از سال 84 نسبت به تکمیل زنجیره ارزش اقدام کرده است، گفت: مقام معظم رهبری سال جاری را سال حمایت از توان داخل و محدودکردن واردات نامیده است و واردات را حرام شرعی و قانونی عنوان کرده اند و اکنون با این موضوع مواجهیم که از ظرفیت، سرمایه و شرکت های داخلی استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه مجتمع لوله گستر اسفراین از تکنولوژی اروپایی برخوردار است، توضیح داد: در دولت یازدهم قرارداد 31 هزار تن لوله با این مجتمع منعقد شد،این مجتمع در زمانی که در بلژیک فعالیت می کرد؛سالانه 60 تن لوله وارد ایران می کرد اما اکنون که به داخل کشور انتقال پیدا کرده است با چالش واردات لوله های بی کیفیت چینی مواجه هستیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:از کارشناسان منصف و بی طرف می خواهیم که کیفیت لوله های دپو شده در بنادر را ارزیابی کنند.

هادی قوامی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از یکی از میادین بزرگ کیش،اظهار داشت: امروز مجموعه های پیچیده ای در بخش های مختلف باعث شده اند که توجه به توان داخلی از بین برود،در شرایطی که مجتمع لوله گستر اسفراین توان تولید 60 هزار تن لوله را دارد شاهد هستیم که خط نبرد آن متوقف شده است و این یعنی پیام تلخ در سال حمایت از تولید ملی.

قوامی ادامه داد: اگر به مجتمع لوله گستر اسفراین، 60 هزار تن سفارش کار داده شود 8 کارخانه در این مسیر فعال خواهد شد و به نوعی زنجیره ارزش به حرکت در می آید.در این مسیر کارخانه ها نیز از برق و گاز استفاده می کنند و بهای آن را باید به وزارتخانه بپردازند.

 

وزارت نفت به مجتمع لوله گستر اسفراین بیش از دو سال بدهکار است

وی گفت: اما با واردکردن لوله از چین ،تقاضا برای برق و گاز تنها در زمینه مصارف خانگی خواهد بود،چرا که تولید متوقف و مصرف گاز در این واحدها نیز صفر می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید خرید از چین به صفر برسد، گفت: شرکت های پیمانکار دولتی محسوب می شوند؛بنابراین مالیات و سود آن ها نیز دولتی محسوب می شود ،این درحالی است که طبق گفته وزیر، وزارت نفت به مجتمع لوله گستر اسفراین بیش از دو سال بدهکار است در حالیکه برای خرید از چین پیش پرداخت هایی پرداخت می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اظهار داشت:امروز اگر از شرکت لوله گستر اسفراین خرید شود؛ فولاد اسفراین، فولاد خراسان و سنگ آهن خواف نیز فعال می شوند و اگر خرید متوقف شود شاهد متوقف شدن این کارخانه ها و عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهیم بود.

عناوین برگزیده