تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۸۲۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت آلومینا برای مصرف‌کنندگان، همچنان در سطح بالایی قرار دارد

می متالز - قیمت فوب آلومینا در بنادر استرالیا طی هفته گذشته با پیشنهاد قیمت خرید کمتر از سوی تولیدکنندگان آلومینیوم، همچنان به روند نزولی خود ادامه داد. در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت مواد اولیه از جمله آلومینا و آندهای کربنی در کنار کاهش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، حاشیه سود تولیدکنندگان آلومینیوم به‌شدت تحت فشار قرار گرفته است.
قیمت آلومینا برای مصرف‌کنندگان، همچنان در سطح بالایی قرار دارد

به گزارش می متالز، قیمت آلومینا در هفته ‌گذشته به روند نزولی خود ادامه داد. کاهش قابل توجه قیمت آلومینیوم در ماه‌های اخیر که در هفته گذشته حتی بیشترین افت هفتگی را در سال گذشته رقم زد، سبب شده تا سودآوری تولیدکنندگان آلومینیوم به‌واسطه کاهش درآمدهای عملیاتی آنان، تحت فشار قرار گرفته و از این رو پیشنهادات قیمتی برای خرید آلومینا از سوی تولیدکنندگان آلومینیوم کاهش یابد.

بنا بر داده‌های قیمتی متال‌بولتن، قیمت فوب آلومینا در بنادر استرالیا، در روز پنج‌شنبه، ۷ دسامبر، ۵.۴ درصد نسبت به یک هفته پیش از آن افت کرد و به مقدار ۴۱۹ دلار بر تن رسید. در هفته گذشته، بیشترین افت قیمتی نسبت به روز پیش، مربوط به  چهارشنبه، ۶ دسامبر بود که با افت ۵.۴ درصدی نسبت به روز سه‌شنبه، از مقدار تقریبا ۴۴۳ دلار بر تنی به ۴۱۹ دلار بر تن افت کرد. اگر چه این مقدار تا روز پنج‌شنبه نیز تقریبا ثابت باقی ماند.

از اصلی‌ترین دلایل افت قیمت آلومینا، افت قیمت آلومینیوم عنوان شده است. در حالی که در سال‌های بسیار گذشته، قیمت آلومینا در بسیاری از بازارهای بین‌المللی به‌وسیله درصد خاصی از قیمت معاملات آلومینیوم در بورس فلزات لندن محاسبه و در معاملات در نظر گرفته می‌شد، در چند سال گذشته به تدریج نحوه قیمت‌گذاری از این حالت خارج شد و تعیین قیمت آن از طریق شاخص قیمت آلومینا به‌عنوان محصول مجزایی در بازارهای بین‌المللی که از عوامل عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند، تغییر یافت. در بین بازارهای مهم آلومینا، می‌توان به بازار استرالیا به‌عنوان بزرگترین صادرکننده آلومینا در جهان اشاره کرد. نمودار، تغییر نسبت قیمت فوب آلومینا در بنادر استرالیا را نسبت به قیمت ۳ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن برای چند ماه گذشته نشان‌می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، نسبت قیمت آلومینا به آلومینیوم در ماه‌های اکتبر و نوامبر به حداکثر خود در چند ماه اخیر رسید؛ ولی با پایان ماه نوامبر به تدریج روند نزولی را طی کرده است. با توجه به داده‌های ارایه شده در این نمودار، نسبت قیمت فوب آلومینای استرالیا به قیمت ۳ ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن، از مقدار ۲۱.۶ درصد در ۳۰ نوامبر، به حدود ۲۱.۴ درصد در روز ۵ دسامبر کاهش یافته است. اگر چه این روند نزولی قیمت آلومینا در هفته‌های گذشته سبب افت این نسبت شده است، اما باید اذعان کرد که همچنان این نسبت در سطح بالایی نسبت به ماه‌های گذشته (خصوصا در ماه آگوست که تقریبا در سطح ۱۵ درصد بود) قرار دارد.

به نقل از متال بولتن و به گفته یکی از فعالان بازار آلومینا در استرالیا، همچنان قیمت این محصول در سطح بالایی قرار دارد و از سوی خریداران (تولیدکنندگان آلومینیوم) بر قیمت این محصول فشار وارد می‌شود. از این‌رو انتظار می‌رود که قیمت آلومینا در هفته‌های آتی نیز به روند نزولی خود ادامه دهد.

در مورد سایر بازارهای مهم آلومینا، از جمله چین و برزیل، نیز شرایط نسبتا مشابهی عنوان شده است و قیمت آلومینا در این بازارها نیز تحت فشار قرار گرفته است؛ اگر‌چه علت اصلی افت قیمت آلومینا در بازار چین، کاهش تقاضای داخلی به‌واسطه تعلیق بخشی از ظرفیت ذوب آلومینیوم این کشور مطرح شده‌است.

عناوین برگزیده