تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۸۲۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صنایع پایین دستی صنعت آلومینیوم در خوزستان توسعه یابد/ صادرات مواد خام به مصلحت کشور نیست

می متالز - معاون رئیس جمهور با بیان اینکه، آلومینیوم از رشته های مهم صنعت معدنی کشور محسوب می شود، گفت: صنایع پایین دستی این بخش باید در خوزستان توسعه یابد.
صنایع پایین دستی صنعت آلومینیوم در خوزستان توسعه یابد/ صادرات مواد خام به مصلحت کشور نیست

به گزارش می متالز، اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه ۲۱ آذر‌ماه در مسجدسلیمان در جمع خبرنگاران اظهار‌کرد: با به کا‌رگیری مسئولان موفق و با پشتکار و همچنین ورود بخش خصوصی به شریان های اساسی اقتصاد کشور به طور حتم جریان صنعتی شدن کشور سرعت خواهد گرفت و این تکاپو تمام نقاط کشور را به حرکت وا خواهد‌ داشت.

وی همچنین با اشاره به‌افتتاح کارخانه آلومینیوم مسجد‌سلیمان افزود: آلومینیوم از رشته‌های مهم صنعت معدنی کشور محسوب می‌شود و کاربردهای بسیار زیادی دارد. صنعت آلومینیوم جزو مهمترین صنایع زیرساختی کشور است و به همین دلیل نیز در ایران قبل از انقلاب یک واحد صنعت آلومینیوم در اراک و یک واحد فولاد هم در اصفهان راه‌اندازی شد.

جهانگیری اظهار کرد: احداث واحد آلومینیوم در اراک و فولاد در اصفهان هر دو استان را صنعتی کرد؛ امروز واحدهای فولادی و آلومینومی به عنوان صنایع معدنی در هر نقطه ای که می روند به دلیل اینکه صنایع پایین‌دستی محسوب می‌شوند، قابلیت تبدیل شدن به مواد اولیه ده‌ها کارخانه کوچک دیگر شود که به برکت آن ایجاد می‌شوند.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: در کنار این صنایع باید واحدهای دیگری از جمله صنایع پایین دستی آن واحد نیز فعال شوند، البته در بین کل صنایع پایین دستی کشور، بخش اختصاص یافته به صنعت آلومینیوم بزرگ تر است و از همان فعالیت های اولیه پروسه تولید آن محصولات مختلفی که هر کدام از آنها یک کارخانه جدا می‌شود را فعال می‌کند.

وی تصریح کرد: محصولات هر کارخانه نیز به صورت جداگانه به محصولات مصرفی ای تبدیل می شود که هر کدام به صورت جداگانه اشتغالزایی خوبی خواهند داشت.

جهانگیری گفت: البته این منطقه نیز باید توسعه متوازن پیدا کرده و به گونه ای به سوددهی برسد که ابتدا تا انتهای حلقه تولید به هم وصل شوند؛ البته نه اینکه همه محصولات را در این کارخانه تولید کنند. از مجموعه با تجربه این واحد انتظار است که کارهای صنعتی بیشتر و مفیدتری را انجام دهند.

 

جهانگیری: صادرات مواد خام به مصلحت کشور نیست

اسحاق جهانگیری در آیین شروع عملیات اجرایی پتروپالایش بختیاری مسجد‌سلیمان، صنعت پتروشیمی را صنعت پیشتاز کشور بیان‌کرد و افزود: سالانه حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار فرآورده های پتروشیمی از کشور صادر می‌شود که با ایجاد صنایع پایین‌دستی می توان ارزش واقعی صادرات کالاهای پتروشیمی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش‌داد.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رتبه اول ذخایر گاز دنیا را در احتیار دارد گفت: صادرات مواد خام هم اکنون به مصلحت کشور نیست و باید با ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارز‌آوری تلاش کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری بعداز‌ظهر دوشنبه در راس هیاتی به منظور افتتاح چند طرح مهم اقتصادی از طریق فرودگاه آبادان وارد خوزستان شد.

شهر نفتی مسجدسیلمان که ۱۰۹ سال پیش نخستین چاه نفتی خاورمیانه در این منطقه به نفت رسید، در ۱۳۰ کیلومتری شمال شرق اهواز واقع است.

عناوین برگزیده