تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۸۲۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان مرکزی خواستار حذف ارز مبادله ای برای واردات محصولات آلومینیومی شد

می متالز - رییس سازمان صنعت معدن تجارت استان مرکزی با ارسال نامه ای به وزیر صمت، خواستار حمایت از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی و حذف ارز مبادله ای برای واردات این محصولات شد.
رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان مرکزی خواستار حذف ارز مبادله ای برای واردات محصولات آلومینیومی شد

به گزارش می متالز، محمدرضا حاجی پور، رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان مرکزی با ارسال نامه ای به محمد شریعتمداری خواستار حذف ارز مبادله ای برای واردات محصولات آلومینیومی در جهت حمایت از تولیدکنندگان شد. متن نامه به شرح زیر است.

 

برادر ارجمند جناب آقای دکتر شریعتمداری

مقام عالی وزارت

موضوع: درخواست حذف ارز مبادله ای برای واردات محصولات آلومنیومی

باسلام واحترام

همان‌گونه که مستحضر می‌باشید استان مرکزی به‌عنوان یکی از مهمترین قطب‌های تولید آلومینیوم کشور در‌زمینه تولید شمش و اسلب و محصولات متنوع مورد نیاز صنعتی و خانگی می‌باشد در حال حاضر با توجه به سیاست اتخاذ شده برای ورود محصولات آلومنیومی و استفاده از ارز مبادله‌ای برای واردات این محصولات‌، تولید کنندگان داخلی را بعضا تا مرز ورشکستگی نیز پیش برده و این در حالیست که تولید کننده داخلی شمشی مورد نیاز خود را از بازار بورس تهران تهیه می کند که مبنای تعیین نرخ آن در بورس بر مبنای قیمت دلار در بازار آزاد می باشد بر این اساس سیاست تخصیص ارز مبادله ای برای واردات محصولات مذکور درست برعکس سیاستهای دولت محترم در بحث اقتصاد مقاومتی و همچنین مغایر با سیاست تک نرخی کردن ارز می باشد. شکی نیست که در راستای حمایت از تولیدکنندگان طبیعتا آن دسته از کالاهایی که تولید داخل ندارند و بعنوان ماده اولیه کاربرد دارند می بایست مستثنی شده و مورد حمایت قرار گیرند اما متاسفانه در سال ۹۵ با تجمیع برخی تعرفه های مشابه، بسیاری از کالاها که توان تولید داخل آن نیز وجود دارد در یک یا دو ردیف تعریف شد و عملا امکان ورود همه آنها با ارز مبادله ای میسر گردیده ، بدیهی است این سیاست منفعت و مضرات را با هم دارد لذا خواهشمند است دستور فرمایید به منظور جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری بسیاری از کارکنان و شاغلین این بخش در گام اول ارز مبادله‌ای برای ردیف تعرقه ۲۴۰ ۷۶۰۶۹ حذف و در گام بعدی حقوق ورودی آن از ۵ درصد حداقل به ۱۵ درصد افزایش یابد. همچنین پیشنهاد می گردد کالاهایی که در این ردیف تجمیع شده ودر حال حاضر امکان تولید آن در کشور میسر نمی باشند احصا شده و با ردیف مشخص دیگری امکان استفاده از ارز مبادله ای را برای آنها فراهم نمود. بدیهی است برای واردات فویل در سایز زیر هفت میکرون که در حال حاضر تکنولوژی تولید این در کشور موجود نمی باشد و در ردیف تعرفه، ۱۱۱۰ ۷۶۰۷ قرار دارد می توان کما‌فی‌السابق عمل نمود. ضمناً این سازمان آمادگی دارد مستندات توان تولیدی واحدهای مستقر در استان مرکزی را جهت پشتوانه دستورات حضرتعالی به کارشناسان ذی‌ربط ارائه نماید.

محمدرضا حاجی پور/ رییس سازمان

عناوین برگزیده