تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۸۳۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
عباسلو خبر داد:

بهره‌برداری از واحد ذوب جهان فولاد سیرجان تا ۸ ماه دیگر

می متالز - مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان حضور در بازارهای صادراتی را الزامی ‌می‌داند و معتقد است: کیفیت اصلی‌ترین فاکتور برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت است. این شرکت در اجرای پروژه‌های خود از تکنولوژی‌های مختلف استفاده کرده تا بتواند تولیدی با قیمت تمام شده کمتر و رقابتی‌تر داشته باشد.
بهره‌برداری از واحد ذوب جهان فولاد سیرجان تا ۸ ماه دیگر

به گزارش می متالز، علی عباسلو مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان گفت‌وگویی داشته که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند:



ارزیابی شما از بیست و یکمین کنفرانس آهن و فولاد متال بولتن در دبی که اخیرا برگزار شد، چیست؟

این کنفرانس محل خوبی برای تبادل اطلاعات فنی، تجاری و بازرگانی بود و بیشتر افرادی که در کار تولید و تجارت آهن از جمله شمش، آهن اسفنجی، میلگرد و ... حضور دارند در این کنفرانس با یکدیگر دیدار داشتند. گاهی این دیدارها منجر به عقد قراردادهای تجاری می شود. در این کنفرانس نیز ما جلساتی با خریداران آهن اسفنجی و میلگرد داشتیم که این دیدارها منجر به آن شد، در آینده و پس از اخذ استانداردهای بین‌المللی صادرات میلگرد را داشته باشیم.



البته اگر کیفیت خوب باشد قطعا می‌توان صادرات داشته باشید. نظر شما چیست؟

کیفیت آهن اسفنجی ما خوب بوده و تا الان وضعیت صادرات مناسب بوده‌ است. در این کنفرانس نیز درخواست‌کننده جدیدی داشتیم که کار را به مذاکرات بعدی موکول کردیم. البته زیاد در بازار آهن اسفنجی نخواهیم ماند و واحد ذوب ما تا ٨ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و شمش تولید می‌کنیم. با این شرایط خودمان مصرف کننده آهن اسفنجی خواهیم بود. در آن زمان باید روی بازار شمش و میلگرد تمرکز داشته باشیم.



تا چه اندازه در بحث برندینگ کار کرده‌اید و به چه میزان به صادرات توجه دارید؟ زیرا در افق ١٤٠٤ با دستیابی به ٥٥ میلیون تن فولاد باید به صادرات نیز نیم نگاهی داشته باشیم.

همیشه صادرات امتیازی برای کشور‌ها بوده و در بسیاری از کشورها حتی قیمت جنس صادراتی در کشورهای دیگر کمتر از قیمت داخلی آن محصول است زیرا با این کار آنها می‌توانند منابع مالی خارجی را جذب کرده و از محل آن توسعه را ایجاد می‌کنند. در واقع سود در توسعه است. در نتیجه به اجبار باید همیشه در بازارهای جهانی حضور داشت تا بتوان توسعه را رقم زد. در این باره کیفیت نیز بحث مهمی است زیرا اگر محصول تولیدی کیفیت نداشته باشد نمی‌توان آن را صادر کرد. کیفیت حرف اول را در صادرات می‌زند. ما نیز در این مدت کوتاه توانسته‌ایم جزو اولین صادرکنندگان آهن اسفنجی باشیم و این موضوع به دلیل کیفیت این محصول بوده که توانستیم در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم. همانطور که گفتم کیفیت لازمه حضور در بازارهای جهانی است. در کنار بحث کیفیت باید به این موضوع اشاره داشت که ما باید در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم. آنجاست که می‌توانیم توسعه و افزایش ظرفیت‌ها را مدنظر قرار دهیم. البته حضور در بازارهای جهانی به یکباره اتفاق نمی‌افتد، باید مدت‌ها انرژی صرف شده و محصول با کیفیت ارائه داد تا بتوان به بازارهای بین‌المللی دست پیدا کرد اما در کنار آن باید سیاست‌های یک کشور ثابت باشد تا بتوان بازارهای صادراتی را نگه داشت، در غیر این صورت بازارهای بدست آمده خیلی زود از دست می‌رود. در واقع یکی از وظایف دولت‌ها آن است که با قوانین و مقررات بازی نکرده و آنها را ثابت نگه داشته تا صادرکنندگان بتوانند محصولات خود را با قراردادهای بلندمدت صادر کنند. در صورت تغییر مقررات، قراردادهای بلندمدت همیشه متضرر خواهد بود و آبروی تولیدکننده و کشور را به مخاطره می‌اندازد.

 

آیا در تامین مالی پروژه‌های خود در آینده با مشکلی مواجه خواهید بود؟

خوشبختانه تا به امروز مشکلی نداشته و بخشی را از داخل و بخشی دیگر را از طریق ال سی های مدت‌دار برای فاز یک از خارج از کشور تامین کرده‌ایم. فاز یک پروژه در حال اتمام است. اما برای فاز ٢ مذاکرات و مکاتبات طولانی و تقریبا مطمئنی با اسپانیا داشته‌ایم که به زودی تاییدیه بیمه اسپانیا را دریافت و از آن طریق تامین مالی فاز ٢ نیز انجام می‌شود.



برای آنکه محصول باکیفیت تولید کنید از تکنولوژی‌های مختلفی از جمله تنوا، دانیلی، اس ام اس گروپ و ... استفاده کرده‌اید، دلیل این انتخاب‌های متنوع چیست؟

پایه کار ما در کارخانه احیا و پس از آن در ذوب و نورد بر استفاده از تکنولوژی‌های روز اروپا است و در این زمینه به سمت چین نرفته‌ایم. دلیل این موضوع کیفیت خوب و هزینه‌های کمتر در زمان بهره‌برداری و در نهایت قدرت رقابت بهتر بو. زیرا وقتی یک محصول تولید می شود باید قیمت تمام شده پایین داشته باشد. اجناس اروپایی به دلیل کیفیت بالاتر قطعات یدکی مصرفی کمتری خواهند داشت، در نتیجه قیمت تمام شده پایین‌تر بودده و درصد بیشتری از اتوماسیون استفاده می‌شود. در نتیجه این موضوع می‌توانیم در آینده قدرت رقابت بیشتری در بخش بهره‌برداری، فروش محصولات و صادرات داشته باشیم.



سهامداران خود را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همکاری سهامداران خیلی خوب است. من از مدیریت خوب گل گهر، مهندس تقی زاده تشکر می‌کنم که همواره از ما حمایت و پشتیبانی داشتند. خوشبختانه سرعت انجام پروژه‌ها بسیار خوب است. پروژه ذوب بطور متوسط بین ٤.٥ تا ٥ درصد ماهانه پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال نصب مکانیکال به اتمام رسیده و تست سرد آن شروع شده و نیمه اول سال آینده در بازار شمش حضور پیدا کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده