تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۸۳۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
سبحانی:

دولت در کاهش تعرفه واردات ورق فولادی کند عمل کرد

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: دولت باید 9 ماه پیش تعرفه واردات ورق فولادی را کاهش می‌داد نه الان.
دولت در کاهش تعرفه واردات ورق فولادی کند عمل کرد

به گزارش می متالز، بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:



ارزیابی شما از بیست و یکمین کنفرانس آهن و فولاد متال بولتن در دبی که اخیرا برگزار شد، چیست؟

امسال کمی شیوه کار با سال‌های گذشته متفاوت بود. میزگرد‌هایی در کنفرانس برگزار شد که برای ایران بخش قابل توجهی را اختصاص داده‌ بودند که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. این قسمت بخشی بود که مسئولیت آن را بیشتر به بنده داده بودند. کشور در شرایطی قرار دارد که باید درباره آن اطلاع‌رسانی کنیم. به سمت تولید 55 میلیون تن فولاد در حرکت هستیم حال در 1404 یا 1406 اما مهم آن است که به سوی 55 میلیون تن می‌رویم. این به معنای آن است که باید بیش از 20 میلیون تن محصول را صادر کنیم. موضوعی که به یکبار و به عبارتی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه باید در این محافل حضور پیدا کنیم و از توانمندی‌ها و مزیت‌هایمان بگوییم تا بتوانیم آرام آرام بازارهای جدید را کشف کنیم. بطورکلی ارزیابی بنده از این اتفاق‌ها مثبت بود.



فولاد مبارکه یک برند جهانی است، این اتفاق به یکباره رخ نداده است. این تلاش را مدیون چه افکار و ایده‌هایی می‌دانید؟

مدیرانی که از ابتدا در ساخت فولاد مبارکه حضور داشتند زیربناها چه از نظر تکنولوژی، خطوط تولید، آموزش‌های پرسنل و ... در جای درست خود گذاشته شد. نتیجه این کار آن شد که محصولی باکیفیت ارائه داده و از نظر نوع تولید به تمامی استانداردهای موردنیاز بازار جهانی پاسخگو باشد. به همین علت زمانی که تصمیم به ورود بازار گرفت چندان در بازاریابی مشکل نداشت. محصول ما محصولی بود که خوراک واحدهای صنعتی پایین دست است به همین علت واحد پایین دستی هیچگاه ریسک نمی‌کند محصول را از یک شرکت ناشناخته خرید کند. ممکن است اولین محموله را آزمایشی بخرد اما هر شرکتی که محموله اول را به صورت آزمایشی خریداری کرد پس از آن مشتری فولاد مبارکه شد. این موضوع مدیون سلسله مدیرانی که از دوران ساخت با دید باز در این مجموعه در کنار پرسنل زحمتکش کار می‌کردند. آن چیزی که امروز رخ داده نتیجه کار پرسنل است.



ادامه کار را برای فولاد مبارکه چطور می‌بینید؟ آیا با حضور در مجامع بین‌المللی فولاد مبارکه به پیشرفت خود ادامه خواهد داد؟

چاره‌ای نداریم، این ادامه برای ما یک باید است. به‌هرحال 2 سال گذشته شاهد بودیم به یکباره از یک واردات ارزان قیمت از چین و ... و از سوی دیگر رکودی که در کشور حاکم بود شرایطی را ایجاد کرد که اگر نمی‌توانستیم در بازارهای خارجی حضور پیدا کنیم باید نیمی از ظرفیت کارخانه را متوقف می‌کردیم. در حالی که می‌دانید توقف گوشه‌ای از فعالیت فولاد مبارکه چه فاجعه ملی‌ می‌تواند ایجاد کند. نزدیک به 300 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به علت حضور فولاد مبارکه مشغول بکار هستند، اگر خدایی نکرده اتفاقی رخ دهد که در پی آن مجبور به کاهش تولید شویم، همه آنها از سیستم معادن تا حمل و نقل و ... با مشکل مواجه می‌شوند. در نتیجه بطور حتم باید خود را آماده کنیم. یعنی باید این آمادگی را داشته باشیم که اگر بازار داخلی با کشش همراه نبود، بازار دیگری را جایگزین آن کنیم. اگر بازار کشش داشت محصول را به آن می‌دهیم اما اگر شرایط مانند 2 سال گذشته بود، حتما باید جایگزین محکمی در بیرون از مرز‌ها داشته باشیم تا محصولات را به آن صادر کنیم.



یک سال پیش شما نامه‌ای برای کاهش تعرفه نوشته بودید، حالا هیات دولت نیز کاهش تعرفه را تصویب کرده است. این نظر در راستای چه موضوعی مطرح شد؟

تعرفه ابزار در اختیار دولت برای ایجاد تعادل در بازار است. این موضوع باید پویا باشد. یعنی امروز ممکن است اتفاقی رخ دهد که نیاز باشد تعرفه را کاهش دهند اما اگر 3 ماه دیگر اتفاقی رخ دهد که نیازمند افزایش تعرفه باشد، باید این کار انجام شود. ما یک سال پیش چنین درخواستی داشتیم. یک سال پیش شرایطی رخ داد. حدود 2.5 سال پیش قیمت‌های جهانی به شدت با افت همراه شد و جنس چینی همه بازارهای را گرفت، مانند همه کشورها که برای چین تعرفه وضع کردند ما نیز درخواست تعرفه داشتیم. این موضوع یک سال به طول انجامید اما در نهایت تعرفه 20 درصد وضع شد. اما حدود 8 ماه پیش به یکباره نرخ ارز افزایش پیدا کرد و در سوی دیگر قیمت‌ها در بازار جهانی نیز رشد یافت. یعنی شرایطی ایجاد شد که اختلاف قیمت داخلی با جهانی بسیار زیاد بود و دیگر کسی انگیزه برای واردات نداشت، این در حالی است که ما با مقداری کمبود مواجه هستیم که باید واردات انجام شود. این موضوع به صنعت داخل کشور لطمه وارد کرد. به همین علت در آن زمان درخواست کردیم و گفتیم الان زمانی است که باید تعرفه را کاهش دهیم اما از تاریخ این درخواست نزدیک به 9 ماه است که می‌گذرد. بطورکلی باید تعرفه را در زمان خودش کاهش یا افزایش داد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده