تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۸۳۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عوامل بنیادی، سطح تکنیکال حمایتی را در هم شکست

می متالز - بررسی بازار مس نشان می‌دهد که قیمت با توجه به افزایش بیش از 11 هزار و 600 تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن و تقویت متوالی ارزش دلار در کل هفته گذشته، با افت 2.9 درصدی همراه بود و به سطح 6 هزار و 500 دلار بر تن سقوط کرد؛ سطحی که برخی مؤسسات معتبر نظیر جی.پی مورگان، در ماه سپتامبر آن را پیش‌بینی کرده بودند. افت تقاضای مس چین، مهم‌ترین عامل شکست سطح حمایتی 6 هزار و 700 دلار بر تن طی هفته گذشته بود.
عوامل بنیادی، سطح تکنیکال حمایتی را در هم شکست

به گزارش می متالز، روز دوشنبه(13 آذر) برای بازار مس، خوشایند بود و قیمت فلز سرخ با وجود تقویت شاخص ارزش دلار، نزدیک به 1.1 درصد رشد داشت. به گفته تحلیل‌گران، روند نزولی ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن و همچنین تداوم اعتصابات کارگری در شرکت ساوترن‌کاپر، نقش مهمی در افزایش قیمت داشت. همان‌طور که تحلیل‌گران انتظار داشتند، به‌نظر می‌رسد که قیمت مس در یک محدود مشخصی در حال نوسان باشد و در این بازه قیمتی تثبیت شود. انتشار داده‌های شاخص مدیران خرید در چین نشان داد که اگر چه شاخص Caixin کمتر از حد مطلوب بازار بود؛ اما اقتصاد این کشور همچنان در حال توسعه است و این موضوع، فضای روانی بازار را تا حدودی بهبود بخشید.

پیشرفت ایجاد شده در تصویب طرح اصلاح مالیاتی دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، منجر به بهبود شاخص ارزش دلار شد. طی روز دوشنبه(13 آذر)، یک هزار و 100 تن از موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم ذخایر این انبارها را در سطح 182 هزار تن قرار داد.

روز سه‌شنبه، با توجه به تقویت ارزش دلار و افزایش موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، قیمت مس حدود 2.4 درصد افت کرد. به گفته تحلیل‌گران، فضای روانی نامطلوب در میان سرمایه‌گذاران که خود ناشی از افزایش نگرانی‌ها در مورد تقاضای کشور چین بود، موجب تشدید روند فروش و کاهش شدید قیمت‌ها در این روز شد. در این روز، شاخص ارزش دلار افزایش 0.32 درصدی داشت و به 93.33 واحد رسید. علاوه بر این، بالغ بر 10 هزار و 100 تن به موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شد و سطح ذخایر این بورس را به سطح 192 هزار تن رساند. قیمت نفت خام برنت نیز در این بازار با رشد 0.15 درصدی به حدود 62.52 دلار بر بشکه رسید.

قیمت مس سطح حمایتی 6 هزار و 700 دلار بر تن را شکست و از این مقدار کاهش یافت؛ در نتیجه، این به معنای افت بیشتر قیمت مس در روزهای بعد تلقی شد. در حالی که عوامل بنیادی بازار همچنان از رشد قیمت حمایت می‌کند، اما دیدگاه فعلی تحلیل‌گران این است که عرضه بازار مس به‌خوبی انجام می‌گیرد و رشد اخیر قیمت، سبب راه‌اندازی مجدد واحدهای معدنی جدیدی شد.
در روز چهارشنبه، قیمت مس همراه با تداوم افزایش ذخایر مس و همچنین بهبود شاخص ارزش دلار، کاهش 1.6 درصدی را تجربه کرد. قیمت نفت برنت نیز در بازار نقدی کاهش پیدا کرد. ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه، بیش از یک هزار و 100 تن افزایش یافت.

روز پنج‌شنبه نیز برای بازار مس، ناخوشایند بود و قیمت فلز سرخ در این روز تحت تأثیر تقویت شاخص ارزش دلار، بیش از 0.1 درصد افت کرد. برگزاری نشست فدرال رزرو در روزهای آتی و احتمال بالای اجرایی شدن سیاست پولی انقباضی فدرال رزرو، در کنار تصویب لایحه اصلاح مالیاتی در ایالات متحده که چشم‌انداز مطلوبی برای اقتصاد این کشور فراهم می‌کند، بهبود شاخص ارزش دلار را موجب شدند. در این روز همچنین، میزان 300 تن به موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شد.

نهایتا، در روز جمعه، همراه با انتشار گزارش شرکت فلزات غیرآهنی تانگلینگ، در مورد تعطیلی برخی از واحدهای این مجموعه، قیمت مس شاهد رشد 0.1 درصدی بود. علاوه بر این، انتشار داده‌های مثبت تجاری در چین نیز از رشد قیمت در بازار جهانی حمایت کرد. آمارها نشان می‌دهد که واردات مس و محصولات مسی به چین در ماه نوامبر با بیش از 40 درصد رشد نسبت به ماه اکتبر، همراه بود.

اگر چه روند افزایشی ذخایر مس در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن همچنان ادامه داشت، اخبار منتشر شده در مورد تعطیلی حدودا 30 درصد از ظرفیت ذوب شرکت تانگلینگ، دومین تولیدکننده بزرگ مس در چین، از افزایش قیمت مس حمایت کرد. موجودی مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه کمتر از یک هزار و 200 تن افزایش یافت. نمودار 1، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را طی یک ماه اخیر مورد بررسی قرار می‌دهد.

همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، به‌طور کلی قیمت مس طی هفته‌ای که گذشت با افت 2.9 درصدی همراه بود و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز بالغ بر 11 هزار و 600 تن افزایش یافت. بازار مس طی 3 روز پایانی با افت و خیز اندکی همراه بود و در سطح 6 هزار و 500 دلار بر تن تقریبا ثابت ماند. علل اصلی افت قیمت مس از سطح 6 هزار و 600 دلار بر تن طی 3 روز گذشته، نگرانی اهالی بازار از افت تقاضای مس چین و جهت‌گیری سرمایه‌گذاران بازار بورس معاملات آتی آمریکا به سوی فروش بیشتر مس و جایگزین کردن آن با کالاهایی از قبیل نفت و بازار ارز بود. از طرفی گفتنی است که افزایش قیمت مس طی سال جاری، علاوه بر تأثیرپذیری از عوامل بنیادی، به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر سفته‌بازی در بازار جهانی بود. از این رو، چنین تعدیل قیمتی در مدت اخیر قابل پیش‌بینی بود و همان‌طور که پیشتر توسط مؤسسات معتبری پیش‎بینی شد، انتظار می‌رود که این روند قیمتی تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.

عناوین برگزیده