تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۵۷۲
کد خبر: ۸۳۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
نشست سندیکای لوله و پروفیل در بورس کالا برگزار شد؛

هم اندیشی برای بهبود بازار ورق گرم

می متالز - طی جلسه هم اندیشی روز شنبه 18 آذر سندیکای لوله و پروفیل در بورس کالای ایران، مقرر شد تا سازمان حمایت ظرف یک هفته بررسی های لازم را از قیمت های جهانی و وارداتی ورق انجام داده و مراتب را به بورس کالا اعلام کند و سندیکای لوله و پروفیل نیز آمار میزان مصرف واحدها را ارائه دهد.
هم اندیشی برای بهبود بازار ورق گرم

به گزارش می متالز، جلسه هم اندیشی سندیکای لوله پروفیل و بورس کالا با حضور مسوولان بورس کالای ایران، سندیکای لوله و پروفیل، شرکت فولاد مبارکه، سازمـان توسعـه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران و دفتر صنایع فلزی وزارت صنعت معدن و تجارت در محل شرکت بورس کالای  ایران برگزار شد.

در این نشست، سندیکای لوله و پروفیل مواردی را در خصوص معاملات مچینگ محصولات فولاد مبارکه در بورس کالای ایران مطرح کرد که ضمن ارائه توضیحات لازم در این خصوص، اعلام شد که این معاملات طبق ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرایط خاص این محصولات صورت گرفته که مصوبات آن از سال ۸۲ در بخش های مختلف وجود دارد.

علاوه بر این، سندیکای لوله و پروفیل درخواست کرد که عرضه محصولات در بورس کالا به میزان تقاضای وارد شده برای آن محصول باشد که در این خصوص اعلام شد، این درخواست با فرآیند معاملات در بورس کالا تطابق ندارد؛ هرچند بورس کالا با افزایش میزان عرضه موافق است اما اصول کلی باید رعایت شود و برابری عرضه و تقاضا مبنای کارشناسی ندارد.

همچنین در این جلسه موضوع فروش حداکثری فولاد مبارکه برای ورق گرم جهت کاهش تلاطم بازار مطرح شد. در این زمینه نظر سندیکا بر این بود که تمام ورق های گرم B مستقیما از طریق تالار بورس عرضه شود که در این خصوص نمایندگان ایمیدرو بحث های کارشناسی را مطرح کردند. سازمان حمایت نیز عنوان کرد که کد مچینگ جهت بررسی مشتریان مختلف است و با برداشتن این کد، احتمال به وجود آمدن نارضایتی از نرسیدن کالا به دست مصرف کننده وجود دارد؛ ضمن اینکه تعدد مصرف کنندگان در صنعت لوله و پروفیل زیاد است. نماینده ایمیدرو نیز عنوان کرد که بهتر است مچینگ را به صورت پلکانی  و در یک دوره سه ماهه تغییر دهیم.

در این جلسه همچنین نماینده ایمیدرو اعلام کرد که براساس ضوابط، قیمت فروش کالای داخلی نباید از فروش محصولات وارداتی بالاتر رود که در این میان محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شود، زیر قیمت وارداتی است.

نماینده ایمیدرو در این جلسه تاکید کرد که تصمیمات اتخاذ شده نباید مختص شرایط رونق و رکود باشد و باید همه جوانب را پوشش دهد، این در حالی است که تجربه نشان داده تعدد مشتریان یک محصول، بیشتر می تواند در نوسان قیمت تاثیر گذار باشد تا حجم معاملات؛ در این میان مرجع بالا یا پایین بودن قیمت وارداتی محصولات سازمان حمایت بوده و این سازمان به دلیل رصد کردن مداوم  قیمت ها به عنوان مرجع، روی قیمت فروش محصولات کنترل و نظارت دارد لذا نباید اصول کارشناسی را زیر سوال برد.

همچنین در این جلسه مباحثی مطرح شد مبنی بر اینکه حجم معاملات مستقیم ورق گرم ۲ میلی متر نسبت به مچینگ در چند ماه اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. همچنین نماینده فولاد مبارکه مطرح کرد که برخی شرکت ها به جز فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه نمی کنند و در این میان مقرر شد عرضه سندیکا براساس اظهار نامه مالیاتی رصد شود.

در جلسه هم اندیشی روز گذشته بعد از ارائه نقطه نظرات مختلف در نهایت تصمیم گیری شد تا سازمان حمایت ظرف یک هفته بررسی های لازم را از قیمت های جهانی و وارداتی ورق انجام داده و مراتب را به بورس کالا اعلام کند و سندیکای لوله و پروفیل نیز آمار میزان مصرف واحدها را ارائه دهد؛ علاوه بر این مقرر شد تا در خصوص معاملات مچینگ بعد از ارائه گزارش سازمان حمایت بررسی های لازم صورت گرفته و پس از آن اقدامات لازم به عمل آید.

عناوین برگزیده