تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۸۳۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
سبحانی در بازدید خبرنگاران از بزرگترین مجتمع صنعتی ایران مطرح کرد:

تحقق نیمی از چشم‌انداز فولاد کشور با فولاد مبارکه

می متالز - فولاد مبارکه اصفهان یکی از شرکت‌های پیشرو کشور در زمینه تولید ورق‌های فولادی است.
تحقق نیمی از چشم‌انداز فولاد کشور با فولاد مبارکه

به گزارش می متالز، این شرکت با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، بیش از ۵۰درصد مصرف فولاد کشور را به منظور استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، لوازم‌خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل به خود اختصاص داده است. این مجتمع دارای ۷ واحد صنعتی در نقاط مختلف کشور بوده و بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم در بخش‌های مختلف آن مشغول به فعالیت هستند.


۸۲درصد از تجهیزات فولاد مبارکه بومی است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بازدیدی که اصحاب رسانه از این شرکت داشتند، به ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت پرداخت. بهرام سبحانی، اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق‌های تخت فولاد در خاورمیانه و شمال افریقاست که سهم ۲۰درصدی در منطقه منا دارد و بزرگترین تولیدکننده آهن‌اسفنجی در جهان با ظرفیت ۱۲ میلیون تن است. وی در ادامه افزود: شرکت فولاد مبارکه بزرگترین شرکت بورسی با سرمایه ثبتی ۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. ارزش دارایی شرکت با احتساب بازار سهام و دارایی‌های موجود حدود۳۰هزار میلیارد تومان است. سهم فولاد مبارکه در تولید ناخالص داخلی حدود یک درصد و در صنعت کشور حدود ۵ درصد است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: زنجیره تامین فولاد مبارکه شامل ۲۸۰۰ شرکت تامین‌کننده خدمات و کالا از معادن سنگ آهن تا کارخانه‌های فرآورده نسوز و کارخانه‌های قطعات یدکی و... است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به تجهیزات و فناوری این شرکت عنوان کرد: حدود ۸۲درصد از تجهیزات و فناوری این کارخانه ازسوی همین۲۸۰۰ شرکت، بومی شده است. شبکه گسترده مشتریان این فولادسازی حدود هزار کارخانه است. محصول فولاد مبارکه خوراک کارخانه‌های بزرگی مانند خودروسازان و کارخانه‌های لوازم‌خانگی تا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و... می‌شود. این هزار کارخانه به‌ٌطور مستقیم با فولاد مبارکه طرف قرارداد بوده که البته با احتساب شرکت‌هایی که غیرمستقیم با فولاد مبارکه در ارتباط هستند این آمار به ۳هزار کارخانه می‌رسد. سبحانی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی فولاد مبارکه این است که زنجیره تولید فولاد را در دل خود دارد و شعار آن «از سنگ تا رنگ» است، زیرا آخرین محصولات این شرکت در ابعاد رنگی تولید می‌شود. در فولاد مبارکه ۳ نوع ورق‌های قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی تولید می‌شود. وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه یک مجتمع است که شرکت‌های فولادسازی دیگری را نیز در زیرمجموعه خود دارد، عنوان کرد: شرکت فولاد هرمزگان در بندرعباس صددرصد متعلق به فولاد مبارکه است. ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سپیددشت؛ شرکت فنی و مهندسی که خدمات مهندسی به صنعت فولاد کشور ارائه می‌دهد، شرکت فلز تدارک که شرکتی بازرگانی است، شرکت تارا استیل که شرکتی در اروپاست، باشگاه فرهنگی و ورزشی سپاهان، شرکت سنگ و آهن سنگان که در استان خراسان واقع شده است، فولاد سپیددشت که جزو طرح‌های استانی در استان چهارمحال و بختیاری است، شرکت ایریسا که خدمات آی‌تی به صنعت فولاد ارائه می‌دهد، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان که ورق گالوانیزه تولید می‌کند، شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات که شرکتی هلدینگی است، شرکت تامین و توسعه زیرساخت‌های شرق کشور ایران که در سنگان زیربناها را تامین می‌کند، همچنین شرکت‌هایی مانند تامکو، هلدینگ فولاد متیل و هلدینگ سرمایه‌گذاری توکافولاد همگی جزو زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه به‌شمار می‌روند. سبحانی در ادامه گفت: واحدهای عملیاتی فولاد مبارکه از شرق تا جنوب کشور از کنسانتره‌سازی ۵ میلیون تنی در دست ساخت و یک واحد گندله‌سازی ۵ میلیون تنی در حال کار در سنگان، فولاد امیرکبیر کاشان، فولاد سبا واقع در ۳۰ کیلومتری فولاد مبارکه و الکترود گرافیتی اردکان، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد سپیددشت، ورق‌های پوشش‌دار تاراز و فولاد هرمزگان گسترده شده است.


سهامداران فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر این موضوع که شرکت فولاد مبارکه براساس قانون شرکت خصوصی قلمداد می‌شود، عنوان کرد: ایمیدرو با ۱۷/۲ درصد، گروه شستا با ۱۴/۶ درصد، نگین ساحل رویال با ۴/۴۸ درصد، افق نیلی خلیج‌فارس با ۴/۸۳درصد، تدبیرگران آتیه ایرانیان با ۴/۵۱ درصد، بیمه روستاییان و عشایر با ۱/۸درصد، سایر سهامداران جزء که در بورس سهام دارند با ۱۹/۷درصد و سرمایه‌گذاری استانی که سهام عدالت است با ۳۰/۲درصد، سهامداران شرکت فولاد مبارکه به‌شمار می‌روند. سبحانی با اشاره به اشتغالزایی شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: در این شرکت دو نوع اشتغال ایجاد شده است، یکی اشتغالزایی مستقیم است که در خود فولاد مبارکه ۱۴هزار و ۲۵۰ نفر، در فولاد سبا ۱۳۰۰ نفر و در فولاد هرمزگان ۱۶۷۳ نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند. اما در بخش غیرمستقیم مانند پیمانکارانی که در بخش حمل‌ونقل، رستوران و فضای سبز و... مشغول به کار هستند، آماری چند برابری به خود اختصاص داده و در کل مجموعه فولاد مبارکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حدود ۳۵۵هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. سبحانی با اشاره به روند تولید در فولاد مبارکه عنوان کرد: فولاد مبارکه از سال ۷۲ تا امروز یک روند تولید صعودی را طی کرده است. در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی در این شرکت انجام شده که امسال به ثمر خواهد نشست. میزان تولید این شرکت سال گذشته ۷ میلیون و ۴۵۵هزار تن بوده و امسال نیز برنامه ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تن را در پیش‌رو دارد که تا ۸ ماه نخست امسال این هدف محقق شده است. از این‌رو با رشدی ۱۴درصدی در سال ۹۶ به نسبت ۹۵ روبه‌رو بوده، همچنین در ۴ سال گذشته با رشدی ۳۰درصدی حرکت کرده است. وی با اشاره به چشم‌انداز فولاد کشور و سهم فولاد مبارکه در این چشم‌انداز عنوان کرد: براساس افق ۱۴۰۴ ظرفیت فولاد کشور قرار است به ۵۵ میلیون تن تولید برسد که فولاد مبارکه در راهبردهای خود نیمی از این هدف یعنی تولید ۲۵ میلیون تن را برای خود ترسیم کرده و تا امروز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این ظرفیت محقق شده است. با راه‌اندازی فولاد سپیددشت و توسعه فولاد هرمزگان در سال ۹۸ در تولید فولاد از مرز ۱۳ میلیون تن عبور خواهیم کرد و تا سال ۱۴۰۴ به ۲۵ میلیون خواهیم رسید؛ بنابراین برای تولید ۱۳ میلیون تن و همچنین ۲۵ میلیون تن برنامه‌ریزی انجام شده است.


مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به تقسیم‌بندی مصرف بازار این شرکت عنوان کرد: لوله و پروفیل حدود ۲۵درصد، صنایع تکمیلی حدود ۲۲درصد، حمل‌ونقل ۱۷درصد، مراکز خدماتی ۱۰درصد، سازه‌های فولادی ۹درصد، لوله‌های نفت و گاز و انتقال سیالات ۷درصد، لوازم‌خانگی ۲رصد و سایر صنایع نیز ۸درصد از محصولات فولاد مبارکه را مصرف می‌کنند. سبحانی با اشاره وضعیت فروش محصولات مبارکه در داخل و خارج اظهار کرد: سال ۹۵ در فولاد مبارکه توزیع حدود ۲ میلیون و ۹۰۰هزار تن در بازار داخل و یک میلیون و ۲۵۰هزار تن صادرات انجام شده است، اما برای امسال به‌دلیل تقاضای داخلی و وضعیت بازار جهانی بخشی از صادرات را کاهش و به بازار داخل اختصاص داده‌ایم و ۳۲درصد بیشتر از سال قبل در بازار داخلی محصولات را توزیع کرده و در صادرات ۴۲درصد کاهش داشته‌ایم که این کاهش صادرات تنها به‌دلیل تقاضای بازار داخلی بوده است. سال ۹۵ در کل ۷۵درصد در داخل توزیع و ۲۵درصد صادرات داشته‌ایم. به‌طور میانگین ۴ سال گذشته ۲۵درصد از محصولات فولاد مبارکه به صادرات اختصاص یافته است. در ۸ ماه سال ۹۶ به میزان ۸۴درصد به فروش داخلی و ۱۶درصد به صادرات اختصاص یافته است. البته این موضوع به نوبه خود خبر خوبی به‌شمار می‌رود اینکه تقاضای داخلی در حال افزایش است. وی با اشاره به بازار صادرات فولاد مبارکه گفت: سال ۹۵ حدود ۴۹ درصد صادرات مبارکه به اتحادیه اروپا، ۳۲درصد خاورمیانه، ۷درصد خاور دور و ۱۲درصد نیز به افریقا بوده است. سال ۹۴ به میزان ۶۳درصد به اتحادیه اروپا صادر شده است. زمانی که بالای ۵۰ درصد حجم صادرات ما به اروپا ارسال می‌شود این به معنای اعتماد جهانی به محصولات فولاد مبارکه است. امسال نیز ۴۴درصد به خاور دور، اروپا ۱۵درصد و افریقا ۳درصد و خاورمیانه ۳۸درصد صادرات انجام شده است.


طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت بیان کرد: به‌طور میانگین هر ۳ ماه یکبار شاهد بهره‌برداری از یک پروژه یا رونمایی از یک محصول در فولاد مبارکه هستیم. آخرین بهره‌برداری‌ها در این شرکت رونمایی از ریخته‌گری شماره ۵ و همچنین واحد گندله‌سازی سنگان بود. یا فولاد سبا با فناوری جدید ریخته‌گری اسلب نازک آماده بهره‌برداری است. در ۴ سال گذشته حدود ۶هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در فولاد مبارکه انجام شده که بیشتر آن در منطقه سنگان بوده و قابل یادآوری است برای این ۶ هزار میلیارد تومان این شرکت از تسهیلات داخلی و خارجی استفاده نکرده و تنها از منابع داخلی شرکت این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داده است. سبحانی درباره تجهیزات کارخانه و طرح‌های جدید این شرکت افزود: روند تجهیزسازی فولاد مبارکه به سمت بومی شدن در حال حرکت است و در ۴ سال گذشته ۵۳درصد در بومی کردن قطعات و تجهیزات رشد داشته است. روند بومی شدن قطعات و تجهیزات این کارخانه سبب صرفه‌جویی ۱۱۴درصدی ریالی و ارزی در این زمینه شده است.


صرفه‌جویی در مصرف آب

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به صرفه‌جویی در زمینه آب در این شرکت، گفت: مصرف آب از زمان راه‌اندازی این کارخانه تا کنون ۶۷درصد کاهش یافته است. از مصرف ۴۰ میلیون مترمکعبی آب از زمان راه‌اندازی این کارخانه به مصرف ۲۵ میلیون مترمکعبی تا سال گذشته رسیده است، این در حالی است که میزان تولید این کارخانه فولادی ۳ برابر شده است. همچنین در اطراف فولاد مبارکه و شهرهای آن در زمینه استفاده از پساب شهری و در زمینه محیط‌زیست سرمایه‌گذاری بسیاری انجام شده است.


چشم‌انداز فولاد تا سال آینده

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره چشم‌انداز صنعت فولاد در سال ۹۷ (۲۰۱۸میلادی) اظهار کرد: تقاضا تا سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵ میلادی) در جهان روندی افزایشی خواهد داشت و میزان تقاضا از ۱/۷ میلیارد تن درحال‌حاضر به ۲ میلیارد تن خواهد رسید. سبحانی تاکید کرد: مولفه‌های متعددی از جمله نرخ نفت و میزان تقاضا روی نرخ جهانی فولاد اثرگذار است و با توجه به تمام این مولفه‌ها به نظر می‌رسد نرخ جهانی فولاد سال آینده میلادی با تغییرات جزئی و معمول همراه خواهد بود و نوسان زیادی را تجربه نخواهد کرد. وی در عین حال گفت: ایران همچنان می‌تواند یکی از تامین‌کنندگان اصلی محصولات فولادی در منطقه باشد. وی درباره اینکه ادغام شرکت‌های فولادی کوچک با چه رویکردی باید انجام شود، اظهار کرد: باید تولیدکنندگان خرد صنعت فولاد از نظر مالکیتی یکی شوند تا یک زنجیره فولاد تشکیل و کامل شود. سبحانی بیان کرد: در زنجیره فولاد، میزان سود در هر یک از حلقه‌ها متفاوت و متغیر است به این معنی که گاهی سود در سنگ‌آهن و گاهی در گندله است و وقتی مالکیت تمام زنجیره یکی باشد، این نوسان سود قابل مدیریت است تا حلقه‌ها دچار مشکل نشوند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان درباره کاهش تعرفه واردات فولاد گفت: ما درخواست کاهش تعرفه را یک سال قبل و زمانی ارائه دادیم که قیمت‌های جهانی بالا رفته بود و کاهش تعرفه می‌توانست باعث شود نرخ در بازار داخلی با نرخ جهانی متعادل‌سازی شود اما پس از گذشت یک سال از آن درخواست، تازه تعرفه را کاهش داده‌اند که درحال‌حاضر زمانی مناسبی برای کاهش تعرفه نبود.


رد ادعای دامپینگ

سبحانی همچنین ایراد اتهام به ایران درباره دامپینگ فولاد را مردود خواند و افزود: وضع تعرفه بر واردات فولاد ایران به اروپا، اعمال جریمه درباره دامپینگ نبود، بلکه یک اقدام تعرفه‌ای از سوی اتحادیه اروپا درباره تمام ۱۰ شرکت صادرکننده فولاد به این اتحادیه بود، به‌طوری‌که برای کشورهایی همچون روسیه و اوکراین هم این تعرفه‌ها وضع شد و تعرفه کمتری بر فولاد ایران وضع شد. وی در ادامه تصریح کرد: تعرفه وضع شده بر نورد گرم ایران ۵۷ یورو به ازای هر تن، روسیه ۹۶ یورو به ازای هر تن و اوکراین ۶۳ یورو به ازای هر تن بوده است. سبحانی تاکید کرد: سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا نیز به تازگی به طور رسمی اعلام کرده درباره فولاد ایران، هیچ بحثی مبنی بر دامپینگ مطرح نبوده است.


فولاد مبارکه مولود انقلاب است

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بازدید ضمن قدردانی از خبرنگاران در اطلاع‌رسانی از دستاوردهای دولت در بخش‌های صنعت، معدن و بازرگانی گفت: بنا داریم با اطلاع‌رسانی از موفقیت‌های فعالان عرصه تولید، زمینه تشویق و ترغیب آنها با هدف رونق و توسعه روزافزون فراهم کنیم.
فرزاد خلفی در ادامه بر حمایت از نیروی کار و فعالان اقتصادی و کارآفرینان تاکید کرد و گفت: با تعامل و هم‌افزایی صنعتگران با اصحاب رسانه، بستر رشد و توسعه و رونق اقتصادی فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمام ظرفیت خود برای حمایت از تولید و رونق کسب و کار و رفع موانع اقتصادی و تولید بهره می‌گیرد و امیدوار است با هم‌افزایی با فعالان اقتصادی به‌ویژه بخش خصوصی، به رشد و توسعه پایدار برسیم. خلفی افزود: امروز فولاد مبارکه، به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های فولاد کشور و خاورمیانه و بزرگترین تولیدکننده آهن‌اسفنجی در جهان است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون فولاد مبارکه در خط مقدم توسعه و پیشرفت کشور قرار دارد و این شرکت به‌عنوان یک افتخار بزرگ و مولود انقلاب اسلامی است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز باید جهانی بیندیشیم و جهانی عمل کنیم. امروز اگر شرکت فولاد مبارکه می‌تواند به اروپا صادر داشته باشد به‌دلیل نگاه جهانی این شرکت بزرگ است.
همچنین مدیر روابط عمومی شرکت فولادمبارکه در این بازدید به روند تولید در این شرکت و دستیابی به ظرفیت اسمی و افزایش آن اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت می‌کند.
محمد ناظمی هرندی افزود: این شرکت در حال‌حاضر دارای ظرفیت تولید ۱۰/۳ میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت گرم و سرد نوردیده، قلع اندود، گالوانیزه و رنگی از ضخامت ۰/۱۸ تا ۱۶ میلی‌متر و تختال با احتساب ظرفیت‌های فولادسازی در واحد «فولادسازی و نورد پیوسته سبا» و همچنین «مجتمع فولاد هرمزگان» است.
وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ۱۰ دوره جایزه ملی تعالی سازمانی، ۵ دوره جایزه ملی کیفیت و نخستین دوره جایزه تعالی کشورهای اسلامی (MECCAward) (که ازسوی ارزیابان اروپایی در سال ۲۰۰۷ میلادی انجام شد) در کشور مقام نخست را کسب کرده است. فولاد مبارکه اصفهان توانسته با تکیه بر دانش و توانمندی کارکنان خود موفق به کسب رتبه نخست در گروه فلزات اساسی و رتبه دهم در شاخص ارزش افزوده در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی شود.
ناظمی‌هرندی در ادامه افزود: این شرکت توانست در سال ۱۳۹۱ برای نخستین بار و به‌عنوان تنها شرکت ایرانی با کسب ۶۵۴ امتیاز تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی را از آن خود کند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده