تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۸۳۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در سفر استانی اعضای شورای‌عالی معادن به کرمان مطرح شد:

وضع عوارض ۱۰درصدی بر صادرات سنگ‌آهن خام از سال آینده

می متالز - اعضای شورای‌عالی معادن، چهارشنبه ۲۲آذر با حضور در استانداری کرمان، با فعالان بخش معدن و صنایع معدنی این استان دیدار کردند و به بررسی مشکلات و چالش‌های این استان پرداختند. تشکیل شورای استانی و تفویض اختیار به آنها از مباحث مطرح در این جلسه بود.
وضع عوارض ۱۰درصدی بر صادرات سنگ‌آهن خام از سال آینده

به گزارش می متالز، همچنین اعلام وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن خام از سال آینده به میزان ۱۰درصد یکی دیگر از موارد مهمی بود که از سوی جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست مطرح شد.


بازنگری طرح جامع زغال‌سنگ

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی در نشست مشترک شورای‌عالی معادن با مسئولان و فعالان معدنی استان کرمان اظهار کرد: آذربایجان شرقی، کرمان و اصفهان ۳استانی بودند که ایده شورای معادن را در وزارت کشور پیگیری می‌کردند.وی درباره مسئله تفویض اختیار به استان‌ها، افزود: تفویض اختیار را در ۲ مرحله خواهیم داشت که متناسب با استان‌ها خواهد بود.سرقینی با اشاره به حوزه زغال‌سنگ ادامه داد: طرح جامع زغال‌سنگ در حال بازنگری است.معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنانش به موضوع عوارض صادراتی اشاره کرد و گفت: از سال آینده ۱۰ درصد از صادرات سنگ‌آهن خام عوارض دریافت می‌کنیم که این رقم در سال ۹۸ به ۱۵ درصد می‌رسد. گام بعدی وزارتخانه، وضع عوارض صادراتی روی کنسانتره سنگ‌آهن است و در کنار آن عوارض صادراتی گندله نیز از ۱۵درصد به صفر می‌رسد.


اکتشافات در کرمان افزایش یابد

علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان در نشست مشترک شورای‌عالی معادن با فعالان معدنی و مسئولان استان کرمان گفت: استان کرمان به بهشت معادن معروف است اما از فقر اکتشافی رنج می‌برد، بنابراین نیازمند اکتشافات زیادی هستیم که امیدواریم در دولت دوازدهم این مهم محقق شود.به گفته وی، اتفاقات خوبی در دولت یازدهم در بخش معدن استان کرمان رخ داده است به گونه‌ای‌که در پهنه‌های جدید، اکتشافات تازه‌ای در حال انجام است، ضمن آنکه برخی از معادنی که مدتی غیر فعال بودند، در این دوره فعال شدند.رزم حسینی افزود: در زنجیره ارزش فولاد اقدامات خوبی انجام شده و زنجیره فولاد در استان کرمان تکمیل شده است. همچنین با بهره‌برداری و کلنگ‌زنی چند طرح فولادی در آینده نزدیک، جایگاه استان کرمان در بخش تولید فولاد در مرتبه بالاتری قرار می‌گیرد.استاندار کرمان ابراز امیدواری کرد با تشکیل شورای معادن، تفویض اختیارات لازم به استان‌ها در این زمینه داده شود تا بتوانیم با همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های مربوط، توسعه معادن و زیرساخت‌های معدنی وابسته به معدن را رقم زنیم. وی افزود: شرکت‌های توسعه‌گرا باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند، اما پرسش اینجاست که معادن استان کرمان چه میزان در توسعه استان نقش داشته‌اند. همچنین گردش‌های مالی شرکت‌هایی که در استان فعال هستند باید در استان باشد و این موضوع که حساب‌های آنها در بانک‌های تهران سپرده باشد، توجیه ندارد.


تعامل با محیط زیستی‌ها

شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در نشست مشترک شورای‌عالی معادن با مسئولان و فعالان معدنی استان کرمان اظهار کرد: استانی که دارای گنج است چرا باید نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی کنند؟ باید۱۰ درصد از سهم ۲۲ درصدی معادن که به ایمیدرو می‌دهند را در اختیار استاندار قرار دهند.وی ادامه داد: ما با محیط‌زیست مخالف نیستیم اما محیط‌زیست نباید جلوی فعالیت معادن را بگیرد.حسن‌پور ادامه داد: براساس مصوبه دولت، ۱۰ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون گندله در معدن شماره ۳ گهرزمین باید ساخته می‌شد اما تا امروز انجام نشده است.


زغال‌سنگ متولی ندارد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای شورای‌عالی معادن با فعالان معدنی و مسئولان استان کرمان اظهار کرد: باید به حوزه معادن زغال‌سنگ کمک شود چراکه صنعت زغال‌سنگ در وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی ندارد.وی با بیان این مطلب ادامه داد: شهرستان راور دارای پهنه‌های معدنی زغال‌سنگ بسیاری است، اما مشکلات فراوانی در حوزه زغال‌سنگ وجود دارد. پورابراهیمی افزود: در زمینه قیمت‌گذاری زغال‌سنگ نیز باید با ذوب‌آهن اصفهان به توافق برسیم و بتوانیم مبنای فروش را بر اساس نرخ جهانی زغال‌سنگ بگذاریم. به گفته وی، خطرات بسیاری در معادن زغال‌سنگ وجود دارد و این موضوع درباره وضعیت کارگران معادن نیز صدق می‌کند به گونه‌ای که حقوق کارگران آنها ۳یا۴ ماه یکبار پرداخت می‌شود. درواقع ما مظلوم‌تر از کارگران زغال‌سنگ نداریم.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است متولی صنعت زغال‌سنگ در کشور مشخص شود در ادامه گفت: با مشخص شدن متولی، می‌توانیم برنامه راهبردی ارائه دهیم و تکلیف صنعت زغال‌سنگ را مشخص کنیم. در واقع باید توجه کرد که موارد یاد شده تنها در زمینه صنعت زغال‌سنگ کرمان نیست بلکه سمنان، شاهرود، طبس و... نیز درگیر این مشائل و مشکلات هستند. پورابراهیمی ادامه داد: تکمیل زنجیره فولاد در استان کرمان یک کار ارزشمند بود، اما باید این روند برای تولید مس نیز در نظر گرفته شود و آن را به رونق بیندازد. وی با اشاره اینکه انتظار می‌رود برنامه جامعی برای صنایع در کرمان داشته باشیم افزود: در کنار صنایع معدنی باید از صنعت زغال‌سنگ کشور نیز حمایت کنیم. در واقع مهم‌ترین تصمیمی که در صنعت زغال باید گرفته شود، قیمت‌گذاری درست است.وی افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم و مورد نیاز کرمان، مشخص شدن وضعیت شرکت‌های بزرگ اقتصادی در استان کرمان و وارد شدن گردش مالی آنها به استان است.محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز به عنوان یکی از حاضران در نشست شورای‌عالی معادن اظهار کرد: شورای‌عالی معادن از پرونده‌نگری به سیاست‌گذاری تغییر مسیر می‌دهد. همچنین با تفویض اختیار ۷۵ درصد از اختیارات شورای‌عالی معادن به استان‌ها، حجم بالایی از پرونده‌ها در استان حل و فصل خواهد شد.


حضور وزارتخانه‌ای‌ها در معادن زغال‌سنگ کرمان

این گزارش می‌افزاید: تیم ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در معادن زغال‌سنگ کرمان حضور پیدا کردند. این تیم که متشکل از راضیه لک، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، نادعلی اسماعیلی دهج رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، کاوس قاسمی مدیرکل بهره‌برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بهروز برنا معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی بود به اثر زلزله اخیر کرمان در معادن زغال‌سنگ این استان پرداخت. یکی دیگر از اهداف بازدید آنها بررسی مشکلات تولید و استخراج زغال در کرمان بود. گفتنی است که استان کرمان ۱/۲ میلیاردتن ذخیره قابل استخراج زغال‌سنگ دارد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده