تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۵۴
بازدید: ۷۹۱
کد خبر: ۸۴۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چه عواملی در تغییر پریمیوم‌های آلومینیوم مؤثر هستند؟

می متالز - پریمیوم‌های آلومینیوم در بازار اروپا (انبارهای روتردام) طی هفته گذشته، به‌دلیل نگرانی‌ها از کاهش عرضه افزایش یافت. پریمیوم‌های قیمت DDP نسبت به قیمت نقدی در بورس فلزات لندن که در روز ۱۴ دسامبر در رنج ۱۵۵ تا ۱۶۲ دلار بر تن بود، تنها طی یک روز تا رنج ۱۵۸ تا ۱۶۵ دلار بر تن افزایش یافت.
چه عواملی در تغییر پریمیوم‌های آلومینیوم مؤثر هستند؟

به گزارش می متالز، پریمیوم‌های قیمت DDP نسبت به قیمت نقدی در بورس فلزات لندن که در روز ۱۴ دسامبر در رنج ۱۵۵ تا ۱۶۲ دلار بر تن بود، تنها طی یک روز تا رنج ۱۵۸ تا ۱۶۵ دلار بر تن افزایش یافت. گرچه در همین دوره، طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی مؤسسه متال‌بولتن، مقدار پریمیوم‌های DDU در انبارهای روتردام، بدون تغییر و در رنج ۹۰ تا ۹۷ دلار بر تن باقی ماند.

با افزایش حواله‌های آلومینیوم برای ابطال در ماه‌های دسامبر و ژانویه (سال ۲۰۱۸) از انبارهای بورس فلزات لندن واقع در روتردام که روند تقریبا گیج‌کننده‌ای را سپری کرده، قیمت آلومینیوم در این بازار طی هفته گذشته با افزایش همراه شد.

پریمیوم‌های مبادلات فیزیکی، همواره تبعیت ویژه‌ای از مقدار اختلاف قیمت نقدی و ۳ ماهه بورس فلزات لندن داشته‌اند. به طوری که افزایش ماه دسامبر، به‌عنوان عامل مهمی از رشد پریمیوم‌ها حمایت کرد؛ گرچه در ادامه این اختلاف قیمتی کاهش یافت. در نمودار، روند تغییرات پریمیوم میانگین وزنی قیمت DDU شمش‌های خالص آلومینیوم در انبارهای روتردام نسبت به اختلاف قیمت نقدی و ۳ ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن از ابتدای ماه آگوست نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار دیده می‌شود، از اواسط ماه آگوست که اختلاف قیمت نقدی و ۳ ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن جهش داشت و از مقداری منفی به نزدیک ۳۰ دلار به‌ازای هر تن رسید، قیمت پریمیوم‌ها نیز با تأخیر تقریبا یک هفته‌ای افزایش یافت. اگر چه پس از آن مقدار اختلاف قیمت نقدی و ۳ ماهه با شیب ملایمی کاهش یافت، اما پریمیوم‌ها در روندی عکس، ناشی از عوامل بنیادین عرضه و تقاضا، در شیبی مثبت روند افزایشی ملایمی را طی کرد.

توجه به این نکته که زمان تحویل کالای مبادله شده در چه زمانی است، مقدار پریمیوم قیمت معامله نسبت به قیمت نقدی می‌تواند بر حسب فاکتور اختلاف قیمت نقدی و ۳ ماهه بورس فلزات لندن تغییر کند؛ به این صورت که هر چه زمان تحویل کالا به ۳ ماهه آینده نزدیک‌تر باشد، روند تغییرات مقدار پریمیوم به اختلاف قیمت‌های ۳ ماهه و نقدی نزدیک‌تر می‌شود. از این رو، با توجه به نمودار، می‌توان چنین استنباط کرد که در معاملات صورت گرفته و حواله‌های صادر شده از انبار روتردام بورس فلزات لندن، مدت زمان تحویل کالا، عمدتا در زمان‌های کمتر از ۳ ماهه است.

بنا به گزارشات مؤسسه پلاتس، در روزهای پایانی هفته گذشته ۳ معامله مهم بزرگ که شامل یک معامله ۱۰۰ تنی برای تحویل فوری در انبارهای روتردام با پریمیوم قیمتی DDP بالغ بر ۱۵۷ دلار به‌ازای هر تن بود و در معامله دیگری، ۳۰۰ تن با پریمیوم قیمتی DDP نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن بالغ بر ۱۶۰ دلار به‌ازای هر تن انجام شد. همچنین معامله ۲۰۰ تنی از شمش‌های P۱۰۲۰ برای تحویل در ماه ژانویه با پریمیوم DDP بالغ بر ۱۶۲ دلار به‌ازای هر تن از دیگر معاملات مهم این بازار طی هفته گذشته بود.

عناوین برگزیده