تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۸۴۳۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بررسی پریمیوم شمش‌های آلومینیومی در بازار ترکیه

می متالز - بازار ترکیه یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی آلومینیوم ایران به شمار می‌رود. در حالی که عمده واردات شمش‌های آلومینیومی این کشور را شمش‌های آلیاژی تشکیل می‌دهد، بررسی‌های آمار تجاری این کشور مقدار پریمیوم این قبیل از شمش‌ها (عمدتا آلیاژی) را در بازار این کشور در رنجی بین ۱۹۰ تا ۲۳۰ دلار به‌ازای هر تن نشان می‌دهد.
بررسی پریمیوم شمش‌های آلومینیومی در بازار ترکیه

به گزارش می متالز، ترکیه یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران و بسیاری از کشورهای تولیدکننده آلومینیوم در خاورمیانه به‌شمار می‌رود. این کشور به‌دلیل دسترسی محدود به منابع انرژی قادر به تولید اقتصادی محصولی همچون آلومینیوم اولیه (تولید شده از منابع معدنی) نیست که تولید آن به انرژی قابل توجهی نیاز دارد. در عین حال، توسعه صنعتی آن به‌ قدری است که تقاضای قابل توجهی از آلومینیوم در این کشور وجود دارد که عمدتا از طریق واردات تأمین می‌شود.

به‌طور‌کلی، سال گذشته ایران حدود ۴۶ هزار تن انواع شمش‌های آلومینیومی به این کشور صادر کرد. از این رو می‌توان اذعان کرد که این کشور به‌تنهایی سهمی تقریبا ۴۱ درصدی از بازار صادراتی ایران را در اختیار داشته است. همچنین آمار واردات ترکیه برای سال گذشته نشان می‌دهد که کشورهای روسیه و تاجیکستان از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع بیشترین سهم و کشورهای قطر و امارات متحده عربی بیشترین سهم را از بین کشورهای خاورمیانه در بازار وارداتی این کشور در اختیار داشتند. در مجموع سهم هر یک از این کشورها از بازار وارداتی شمش‌های آلومینیومی ترکیه، به‌ترتیب برابر با ۳۳.۷، ۷.۲، ۷.۰ و ۶.۴ درصد بوده است.

بررسی قیمت تجاری وارداتی شمش‌های آلومینیومی به بازار ترکیه نسبت به قیمت نقدی ماهانه آلومینیوم در بورس فلزات لندن برای ۴ کشور مذکور نشان می‌دهد که بیشترین همبستگی تغییرات قیمتی برای روسیه با اختلاف یک ماه و برای قطر در ماه‌های یکسان وجود دارد. برای ۲ کشور دیگر، امارات و تاجیکستان، روند مشابهی از تغییرات قیمت تجاری با قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن تا اختلاف ۳ ماه (به‌معنی قیمت تجاری ثبت شده در هر ماه در مقایسه با قیمت نقدی میانگین ماهانه آلومینیوم در بورس فلزات لندن تا ۳ ماه قبل از آن ماه) مشاهده نشد.

به همین ترتیب نمودارهای ۱ و ۲، قیمت تجاری شمش‌های آلومینیومی وارداتی ترکیه را به‌ترتیب از روسیه و قطر نسبت به قیمت میانگین ماهانه آلومینیوم در بورس فلزات لندن نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار‌۱ نشان داده شده است، بهترین همبستگی قیمتی با اختلاف یک ماه برای روسیه مشاهده می‌شود، در حالی که برای قطر، در همان ماه مشابه است. از این رو می‌توان گفت که تجارت شمش‌های آلومینیومی بین ترکیه و روسیه، طی قراردادهای یک ماهه عمدتا بسته می‌شود. در صورتی که در مورد قطر عمده معاملات انجام شده، به‌صورت نقدی انجام می‌شود. شاید بتوان همین امر را از دلایل اصلی بالاتر بودن پریمیوم شمش‌های آلومینیومی قطر نسبت به روسیه دانست. با  توجه به نمودارهای نشان داده شده، پریمیوم وارداتی شمش آلومینیوم روسیه در بازار ترکیه در ۹ ماه گذشته به‌طور میانگین برابر با ۱۹۲ دلار بر هر تن بوده، در حالی که این رقم برای شمش‌های آلومینیوم قطر ۲۳۲ دلار بر تن برآورد شده است.

البته توجه به این نکته ضروری است که مقدار قابل توجه پریمیوم‌های تجاری محاسبه شده برای واردات ترکیه، مربوط به شمش‌های آلیاژی آلومینیوم است. در حالی که پریمیوم قیمت سیف (CIF) شمش‌های خالص آلومینیوم در اکثر بازارهای جهانی در رنجی بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار به‌ازای هر تن قرار دارد.

عناوین برگزیده