تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۷۶۶
کد خبر: ۸۴۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

با افتتاح کامل طرح BZS در کالسیمین، حدود 25 درصد از مواد اولیه مورد نیاز این شرکت تامین می‌شود

می متالز - سعید انجدانی، مدیرعامل شرکت کالسیمین در خصوص طرح‌های توسعه شرکت کالسیمین گفت: طرح BZS یا تولید کنسانتره روی از باطله یا پسماند، به‌صورت EPC توسط پیمانکار اجرایی و در روزهای آخر شهریور تحویل گرفته شد که در حال حاضر در اختیار شرکت کالسیمین به‌عنوان بهره‌بردار قرار دارد و در حال حاضر نیز به‌طور آزمایشی تولید انجام می‌شود. دلیل تولید آزمایشی این است که این طرح هنوز به‌طور رسمی به تولید انبوه نرسیده است. در نتیجه با 30 درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کند تا محوطه‌سازی‌ها و نیز سایر اقدامات انجام شود تا به تولید انبوه برسد.
با افتتاح کامل طرح BZS در کالسیمین، حدود 25 درصد از مواد اولیه مورد نیاز این شرکت تامین می‌شود

به گزارش می متالز، وی در خصوص تولید انبوه این طرح افزود: در کارخانه‌ها این‌گونه نیست که با افتتاح یک طرح، آن طرح فوری به تمام ظرفیت خود برسد. در نتیجه طرح BZS نیز با شیب ملایم که ممکن است چندین ماه به‌طول انجامد، به ظرفیت کامل خواهد رسید.

انجدانی در ادامه تصریح کرد: تصور می‌رود با افتتاح کامل این طرح، بتوان تا 25 درصد از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمش را تامین کرد. با این حال شرکت کالسیمین هدف بالاتری را دنبال می‌کند. این شرکت قصد دارد BZS را طبق سیاست‌های هلدینگ توسعه معادن روی ایران، به‌عنوان یک محصول و ماده اولیه جدید و در نتیجه طرح افزایش ظرفیت تولید شمش تلقی کند. بنابراین ممکن است برای افزایش ظرفیت تولید شمش نیاز به تهیه کوره جدید باشد.

مدیرعامل شرکت کالسیمین با اشاره به طرح‌های توسعه شرکت کالسیمین اظهار داشت: علاوه بر تولید شمش روی، می‌توان عناصری مانند نیکل، کادمیم، کبالت، نقره و ... را استحصال کرد و هلدینگ توسعه معادن روی ایران نیز در حال حرکت به این سمت است. با این حال شرکت‌ها نمی‌توانند تمامی طرح‌های خود را هم‌زمان با هم پیش ببرند و استحصال عناصر خاص نیز به‌تدریج آغاز می‌شوند. در این زمینه طرح SO پیاده‌سازی خواهد شد که در آن می‌توان از خاک‌های سولفیدی ـ اکسیدی نیز استفاده کرد. چرا که در حال حاضر خط تولید کالسیمین تنها برای خاک‌های کربناته و اکسیده طراحی شده است و با توجه به تغییر ماهیت خاک انگوران، تغییر خط ضروری است.

انجدانی در پایان اجرای طرح‌های توسعه‌ای را برای شرکت‌ها ضروری دانست و بیان کرد: اگر شرکت کالسیمین می‌خواهد به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی بقا و دوام داشته باشد، گریزی جز اجرای طرح‌های توسعه‌ای ندارد. در عین حال تولید عناصری مانند نیکل، کادمیم و کبالت در برنامه‌ها قرار دارند که نیکل به‌طور آزمایشی تولید شده است. اما در این زمینه نیز باید تجهیزاتی در اختیار بخش تحقیقات و برنامه‌ریزی قرار گیرند که این عناصر به تولید نیمه صنعتی برسند و پس از آن به‌طور انبوه تولید شوند. بنابراین طرح‌های توسعه یکی پس از دیگری و به‌طور تدریجی اجرا می‌شوند.

عناوین برگزیده