تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۸۴۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش سهم خوراک داخلی از فولادسازی چین

می متالز - معادن سنگ آهن چین، اغلب از جنس مگنتیت هستند که حاوی حجم باطله فراوان بوده و به صورت مستقیم قابل استفاده نیست. بر همین اساس با توجه به هزینه‌های ناشی از تغلیظ و گندله‌سازی مگنتیت، سهم تولیدکنندگان داخلی از خوراک فولادسازی چین، در حال کاهش است.
کاهش سهم خوراک داخلی از فولادسازی چین

به گزارش می متالز، چین، کشوری است که ذخایر سنگ آهن زیادی دارد. با این حال، اغلب معادن این کشور، حاوی سنگ مگنتیت هستند و میانگین درصد آهن محتوای آن‌ها حدود 30 درصد است. سنگ آهن مگنتیتی، علی‌رغم اینکه محتوای آهن به مراتب بالاتری نسبت به سنگ هماتیتی دارد، به‌دلیل اینکه اغلب معادن آن، حاوی حجم باطله زیادی بوده و حجم مگنتیت کمی دارند، به صورت مستقیم قابل استفاده در فولادسازی نیست. به همین دلیل پس از استخراج مگنتیت از معدن و انجام عملیات‌هایی نظیر خردایش و جداسازی، باید عملیات تغلیظ نیز روی آن‌ها انجام شود تا مگنتیت به کنسانتره سنگ آهن تبدیل شود. انجام عملیات اضافی تغلیظ، عامل اصلی بالا رفتن هزینه عملیاتی استفاده از مگنتیت است. بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان، از ذخایر هماتیتی که حاوی 60 درصد آهن هستند، استفاده می‌کنند. به دلیل محتوای کم سنگ آهن مگنتیتی، اغلب سنگ آهن چین، وارد مرحله تغلیظ می‌شود.

پس از تولید کنسانتره، مراحل زینترینگ و گندله‌سازی انجام می‌گیرد تا محصول نهایی، آماده ورود به کوره فولادسازی شود. از همین رو، اغلب تولید داخلی سنگ آهن چین، از کنسانتره سنگ آهن حاوی 64 تا 66 درصد آهن تشکیل شده است. طبق تخمین مؤسسه CRU، در حال حاضر، 68 درصد از کنسانتره سنگ آهن تولید چین، راهی کارخانه‌های زینترینگ و 32 درصد آن وارد کارخانه‌های گندله‌سازی می‌شود. برای بررسی بهتر، نمودار تولید داخلی سنگ معدنی آهن چین، به تفکیک باطله و سنگ آهن قابل استفاده، در زیر آورده شده است.

همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، تولید سنگ آهن قابل استفاده در چین، از شروع تحولات صنعتی این کشور در سال 2000، روند صعودی خود را آغاز کرد. این روند صعودی در سال 2013، با رسیدن به حجم تولید 445 میلیون تن سنگ آهن قابل استفاده، به اوج خود رسید. از سال 2013 به بعد، حجم تولید با سرعت کمی، در حال کاهش است. به نحوی که تولید سال گذشته، برابر 244 میلیون تن بود و برآورد می‌شود که تولید سنگ آهن چین در سال 2017، با 8.2 درصد کاهش، به 224 میلیون تن برسد. مطابق آنچه درباره معادن مگنتیتی بیان شد، در نمودار دیده می‌شود که سهم باطله از تولید سنگ آهن مفید، بسیار بالاست. همچنین، هرچه به زمان حال نزدیک‌تر می‌شویم، سهم باطله از بهره‌برداری معدنی چین، افزایش می‌یابد، به‌طوری که از حدود 50 درصد در سال 2000، به 77 درصد در سال گذشته رسیده است. پیش‌بینی مؤسسه CRU این است که حجم تولید سنگ آهن چین، باز هم کاهش داشته باشد، اما نرخ کاهش آن به مراتب کمتر از سرعت افت تولید سال گذشته خواهد بود.

در گذشته، صنعت فولاد چین، اغلب نیاز خود را از منابع تولید داخلی تأمین می‌کرد اما با شروع تحول صنعتی این کشور، در آغاز هزاره سوم، به دلیل افزایش سریع در حجم تولید فولاد، تولید خوراک سنگ آهن داخلی، پاسخگوی نیاز فزاینده فولادسازی این کشور نبود. امروزه چین، تنها 19 درصد از خوراک کارخانه‌های فولادسازی خود را از طریق تولیدات داخلی تأمین می‌کند. پیش‌بینی تحلیل‌گران مؤسسهCRU این است که تا سال 2021، سهم خوراک داخلی فولادسازان چین، به 15 درصد کاهش یابد. علت کاهش سهم تولید داخلی سنگ آهن از بازار تقاضای فولادسازان چینی، پیش‌بینی افت قیمت سنگ آهن در سال‌های آتی است که سبب خواهد شد تولیدکنندگانی که هزینه عملیاتی بالایی دارند، از گردونه رقابت با شرکت‌های بزرگی که از ذخایر هماتیتی برداشت می‌کنند، خارج شوند.

عناوین برگزیده