تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۴۸۵
کد خبر: ۸۴۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

ساختمان‌های چین، مقاوم‌تر از گذشته

می متالز - چندی پیش، مؤسسه تحقیقاتی آهن و فولاد چین، استانداردهای ساخت میلگردها را سخت‌گیرانه‌تر کرد. در بازبینی جدید این مؤسسه از استاندارد تولید میلگرد، میزان وانادیم استفاده شده و همین‌طور استحکام استاندارد این میلگردها بالاتر رفته است تا مقاومت به‌زلزله سازه‌ها افزایش یابد.
ساختمان‌های چین، مقاوم‌تر از گذشته

به گزارش می متالز، وانادیم، به‌دلیل استحکام بالا و قابلیت تغییر شکل خوب، برای استحکام‌بخشی به فولادهای مختلف اضافه می‌شود. میزان اثربخشی این فلز به‌گونه‌ای است که تنها با افزودن مقدار بسیار اندکی (در حد چند صدم درصد)، می‌توان استحکام کششی فولاد را حتی تا 2 برابر بهبود بخشید به طوری که بیش از 91 درصد از وانادیم جهان، در صنایع فولادسازی استفاده می‌شود. توزیع مصرف وانادیم در فولادهایی که از این ماده برای افزایش استحکام خود استفاد می‌کنند، در نمودار 1 آورده شده است.

همان‌طور که در نمودار بالا دیده می‌شود، علاوه بر فولادهای آلیاژی و کم‌‌آلیاژی در فولادهای ساده کربنی نیز از وانادیم استفاده می‌شود. از آن‌جایی که چین، بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان به‌شمار می‌رود، میزان تقاضا و سیاست‌گذاری‌های این کشور، به‌طور مستقیم بر بازار وانادیم تأثیر می‌گذارد؛ به‌طور مثال، با تصمیم دولت چین، مبنی بر بهبود وضعیت هوای این کشور، بسیاری از واحدهای تولیدکننده وانادیم به‌دلیل آلایندگی، به‌صورت اجباری از سوی بازرس‌های محیط زیست چینی، تعطیل شدند. با این اتفاق، حجم تولید وانادیم به‌شدت کاهش یافت و بازار آن دچار کسری عرضه شد.
مؤسسه تحقیقاتی آهن و فولاد چین (China Iron & Steel Research Institute) یا به‌صورت مختصر CISRI، وظیفه انجام تحقیقات بر روی محصولات آهنی این کشور را بر عهده دارد. در تاریخ 13 آگوست امسال، این مؤسسه، طی پیشنهادی به اداره استاندارد چین، بازبینی جدیدی از استاندارد GB 1499.2 ارایه داد. این استاندارد چینی، مربوط به میلگردهایی است که به عنوان تقویت‌کننده در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. میزان مصرف سالیانه میلگرد در چین، حدود 160 میلیون تن است. بیشترین میلگردهای استفاده شده در صنعت ساخت و ساز چین، به ترتیب HRB400 و HRB500 هستند که روی هم، 85 درصد از کل میلگردهای مصرفی این کشور را تشکیل می‌دهند. از این مقدار، میزان استفاده میل‌گرد HRB400، حدود 65 درصد است.

در نسخه پیشین این استاندارد که آخرین بار در سال 2007 بازبینی شده بود، استحکام استاندارد در نظر گرفته شده برای میلگردهای مدل HRB400، 335 مگاپاسکال بود. اما در نسخه جدیدی که مؤسسه CISRI پیشنهاد داده است، این استحکام، با حدود 79 درصد افزایش، به 600 مگاپاسکال رسیده است. دلیل این مؤسسه، برای بالا بردن سطح استاندارد برای استحکام این میل‌گردها، تقویت ساختمان‌های چین در برابر زلزله است. تغییر دیگری که این مؤسسه پیشنهاد داده، افزایش مقدار وانادیم استفاده شده در این میلگردهاست. طبق نظر این مؤسسه، مقدار وانادیم استفاده شده در میلگردهای HRB400، باید به 0.03 تا 0.05 درصد افزایش یابد. همچنین سهم وانادیم در میلگردهای HRB500، باید به 0.05 تا 0.08 درصد برسد. علت افزایش سهم وانادیم در تولید این 2 محصول فولادی، به عملکرد این ماده در استحکام‌بخشی به فولاد بازمی‌گردد. وانادیم علاوه بر این که قابلیت اکسیژن‌‌زدایی قوی دارد، کاربیدزای مناسبی نیز هست. هنگامی که وانادیم در ترکیب آهن و کربن قرار می‌گیرد، با کربن وارد واکنش شده و به صورت کاربید وانادیم، در می‌آید. کاربید وانادیم ماده‌ای است که سختی و استحکام بالایی دارد. به همین دلیل، افزایش وانادیم، به افزایش استحکام فولاد می‌انجامد.

عناوین برگزیده