تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۰۳
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۸۶۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تأمین پایدار انرژی برق زامبیا، صنعت مس را شکوفا ساخت

می متالز - صنعت مس زامبیا که طی سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلات تأمین برق شاهد افول بود؛ اکنون در مسیر رشد قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود که حجم تولید مس معدنی این کشور طی سال 2018، به حدود یک میلیون تن مس محتوی برسد.
تأمین پایدار انرژی برق زامبیا، صنعت مس را شکوفا ساخت

به گزارش می متالز، عدم بروز مشکل در تأمین برق واحدهای معدنی این کشور، در کنار جهش قیمت مس طی سال جاری و پیش‌بینی صعود آن در آینده، از جمله عوامل افزایش حجم تولید مس زامبیا به شمار می‌آیند.

بر اساس گزارش وزارت صنایع معدنی زامبیا، این کشور دومین تولید‌کننده بزرگ مس در آفریقا است که حجم تولید مس معدنی آن طی سال 2017، حدود 800 تا 850 هزار تن مس محتوی برآورد می‌شود. وزارت صنایع معدنی زامبیا  اعلام کرد که علت رشد تولید مس معدنی در این کشور طی سال میلادی جاری نسبت به سال گذشته، تأمین پایدار برق بدون قطعی و صعود قیمت مس بود. تولید مس معدنی زامبیا در سال 2016، برابر با 774 هزار و 290 تن گزارش شده است. گفتنی است که عمده تولید مس معدنی این کشور در دست واحدهای استخراج حلالی و الکترووینینگ است.

این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که تولید مس معدنی این کشور در سال 2018 نیز با رشد بیشتری نسبت به سال جاری همراه خواهد بود و سطح تولید حدود یک میلیون تن را لمس خواهد کرد. فعالیت بهبودیافته نیروگاه‌های برق و صعود قیمت مس در کنار پیش‌بینی رشد آن طی سال‌های آتی، از مهم‌ترین دلایل پیش‌بینی رشد تولید مس در سال 2018 خواهد بود. به نقل از وزیر صنایع معدنی این کشور آفریقایی، همان‌طور که زیرساخت‌های انرژی زامبیا قادر به تأمین برق مورد نیاز واحدهای تولیدکننده مس در سال جاری بود، امکان رشد تولید مس تا سطح یک میلیون تن را طی سال آتی فراهم خواهد ساخت.

نمودار 1، آمار تولید مس معدنی زامبیا را برای سال‌های 2013 تا 2017 به‌تصویر می‌کشد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، تولید مس معدنی در این کشور، طی 5 سال گذشته، شاهد افت و خیز بوده است. به طوری که بیشترین میزان تولید طی بازه 5 ساله مورد بررسی در سال 2013 با حجمی بیش از 830 هزار تن بود، البته برآورد تولید مس در سال 2017، در بازه 800 تا 850 هزار تن است که در صورت تحقق تولید 850 هزار تنی، سال 2017 رکورد سال 2013 صنعت مس زامبیا را می‌شکند. تولید برق در زامبیا از نیروگاه‌های عمدتا برق‌آبی است که افت بارش‌ها طی سال‌های گذشته و عدم توافق واحدهای معدنی با دولت، بر سر افزایش تعرفه‌های برق این کشور، سبب کاهش تولید مس شده بود.

شایان ذکر است که زامبیا با ذخایر قابل توجه مس در سراسر کشور، به دنبال تأمین فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر مس است. این کشور نه‌تنها دارای ذخایر مس به میزان کافی است (به لطف کمربند مس که از کشورهای زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو می‌گذرد)، بلکه از قدمت تاریخی قابل توجهی در صنعت استخراج و معدن‌کاری مس برخوردار است. در نتیجه، این کشور چهارچوب‌ها و دانش قابل قبولی برای معدن‌کاری مس در سطح جهانی دارد. طی یک دهه اخیر، زامبیا بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در آفریقا بود که با توسعه صنعت مس در جمهوری دموکراتیک کنگو، جایگاه نخست را به این کشور اعطا کرد.

عناوین برگزیده