تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۵۸
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۸۶۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه زیرساخت و صنعت حمل و نقل محرک بازار مولیبدن است

می متالز - بازار مولیبدن به دلیل سهم 80 درصدی مصرفش در صنعت آهن و فولاد، وابسته به تقاضای فولاد تغییر می‌کند. در نتیجه، پیش‌بینی رشد زیرساخت، صنعت حمل‌و‌نقل و سایر صنایع مصرف‌کننده در سراسر جهان سبب می‌شود که تقاضای فولادهای زنگ‌نزن و ساختمانی (مولیبدن‌دار) با افزایش همراه باشد. از این رو، پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد سالانه 3 درصدی قیمت جهانی مولیبدن طی سال‌های 2017 تا 2021 است.
توسعه زیرساخت و صنعت حمل و نقل محرک بازار مولیبدن است

به گزارش می متالز، بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی مولیبدن، 80 درصد از تولید جهانی مولیبدن معدنی، به مصرف واحدهای تولید فولاد زنگ‌ نزن، چدن‌ها و انواع سوپرآلیاژها می‌رسد. به گزارش ماه نوامبر شرکت جنرال مولی، تقاضای فولاد در چین و سایر کشورهای جهان، طی سال 2017 سیر صعودی داشت که سبب بهبود تقاضای مولیبدن شد. علاوه بر این، فورم بین‌المللی فولاد زنگ‌نزن نیز گزارش کرد که تولید فولاد زنگ‌نزن طی نیمه نخست سال 2017، نسبت به دوره مشابه از سال گذشته، رشد 5 درصدی داشت و به حدود 23 میلیون و 200 هزار تن رسید.

نمودار 1، آمار تولید جهانی مولیبدن طی سال‌های 2012 تا 2016 را به تصویر می‌کشد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، طی 5 سال گذشته، تولید مولیبدن ابتدا با سیر صعودی همراه بود و در سال 2014 به حداکثر 5 سال اخیر (حجمی بیش از 260 هزار تن) رسید؛ در حالی که از سال 2014 در مسیری نزولی شاهد افت بود. به‌طور کلی، با توجه به نمودار 1، تولید جهانی مولیبدن طی سال‌های 2012 تا 2016 با افت سالانه 1.4 درصدی همراه بود.

از دیگر کاربردهای مولیبدن، تولید فولادهای ساختمانی است که عمدتا در ساخت سکوهای نفتی و خطوط لوله نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت استفاده از این دسته فولادها در صنعت نفت و گاز، مقاومت بالا به خوردگی، استحکام مناسب و دوام و طول عمر آن‌ها است. با توجه به این امر، بیشتر رشد تقاضای محصولات صنعت مولیبدن، از افزایش خرید صنعت نفت و گاز، به‌ویژه در آمریکای شمالی، نشأت گرفته است. به گزارش جنرال مولی، فعالیت‌های مربوط به حفاری چاه‌های نفت و گاز که نیازمند فولادهای مقاوم شده با مولیبدن است، در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای جهان شاهد رشد بود و به بیش از 2 هزار سکوی فعال رسید.

شایان ذکر است که این میزان فعالیت حفاری در صنعت نفت و گاز، از سال 2015 تاکنون، مشاهد نشده بود. این امر، موجب رشد تقاضای فولادهای مولیبدن‌دار و طبعا مولیبدن شد؛ اگرچه طی فصل چهارم از سال جاری، با توجه به فرا رسیدن فصل سرد، میزان تولید واحدهای فولادسازی کاهش یافت که منجر به افت تقاضای مولیبدن در این دوره 3 ماهه شد. با این وجود، تحلیل‌گران بازار بر این باورند که بازار مولیبدن طی سال 2018 و 2019، شاهد افت و خیزهای فصلی بیشتری باشد و قیمت روندی صعودی را طی کند.

مطالعات نشان می‌دهد که قیمت جهانی مولیبدن طی سال‌های 2017 تا 2021 شاهد رشد سالانه 3 درصدی خواهد بود. گفتنی است که در سال 2017، قیمت مولیبدن با افزایش نسبی همراه بود و پیش‌بینی می‌شود که این صعود با نرخ بیشتری در سال 2018 نیز ادامه پیدا کند. در پایان سال 2016، قیمت اکسید مولیبدن در بازار جهانی برابر با 6.7 دلار بر پوند (معادل حدودا 14 هزار و 770 دلار بر تن) بود، در حالی که در اواسط ماه اکتبر سال 2017 به 8.65 دلار بر پوند (معادل حدودا 19 هزار و 70 دلار بر تن) رسید؛ البته تا اواسط ماه دسامبر این رقم مجددا شاهد افت بود و به 7.26 دلار بر پوند (معادل حدودا 16 هزار دلار بر تن) کاهش یافت.

عناوین برگزیده