تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۶۰
کد خبر: ۸۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سهام شرکت‌های گروه مس، پس از افزایش ایستاد

می متالز - با آغاز سال 2017 و افزایش قیمت مس، قیمت سهام شرکت ملی مس ایران، طبق پیش‌بینی‌ها افزایش یافت؛ اما نماد فباهنر، متعلق به صنعت پایین‌دستی و شرکت مس شهید باهنر با آغاز سال میلادی از حرکت رو به رشد خود ایستاد.
سهام شرکت‌های گروه مس، پس از افزایش ایستاد

با آغاز سال میلادی و پیش‌بینی‌های افزایش قیمت مس، دو شرکت مسی حاضر در گروه فلزات اساسی، شرکت صنایع ملی مس ایران و مس شهید باهنر با نمادهای فملی و فباهنر، دو رفتار متفاوت از خود نشان دادند. همان‌طور که در نمودار یک نشان داده شده است، مس ایران در دوازدهم دی قیمت سهام خود را افزایش داد و در دو هفته نخست سال میلادی رشدی 4/4 درصدی را پشت سر گذاشت و هر سهم آن در 95/10/25 با قیمت 1945 ریال معامله شد. برخلاف رفتار فملی، فباهنر در 95/10/12 آخرین معامله خود را با قیمت 1830 ریال به پایان رساند و تاکنون نیز نماد آن در توقف باقی مانده است. نکته قابل‌توجه این است که افزایش قیمت سهام فملی هم‌سو با افزایش قیمت دلار در شروع سال 2017 بوده و تا آخرین معاملات فملی ادامه داشته است؛ اما در ادامه همراه با کاهش تقاضای فصلی ابتدای سال میلادی، نرخ‌ها در بازار ارز تعدیل شدند و قیمت دلار کاهش یافت که در این زمان هیچ‌یک از دو نماد مس کشور در بازار سهام حضوری نداشتند.

شاخص کل بورس نیز طبق نمودار دو، در هفته پایانی دی‌ماه و درست پس از توقف این دو شرکت مس، روندی افزایشی داشته است و از 78هزار و 876 واحدی به میزان 79هزار و 382 واحدی رسید. می‌توان گفت که دو شرکت مسی کشور در افزایش شاخص کل بورس پس از دوره نزولی آن، نقشی نداشته‌اند.

اما با این حال در بین معدنی‌ها، هر دو شرکت مس شهید باهنر و مس ایران به ترتیب با تعدیل 43درصدی و 60درصدی در پایان دی، در وضعیت خوبی قرار دارند. این تعدیل‌های مثبت گروه فلزات همراه با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا رقم خورده است و علاوه بر فملی، برخی از شرکت‌ها نیز تعدیل مثبت خوبی از خود ارایه دادند. این تعدیل‌های مثبت می‌تواند به افزایش درآمد ناشی از محصولات آن‌ها در اثر رشد قیمت‌های بازگردد. نکته قابل‌توجه این است که هر دو شرکت هم‌زمان و در تاریخ‌های مشابه میزان پیش‌بینی درآمد حاصل از هر سهم خود را افزایش داده‌اند. شرکت شهید باهنر در 95/07/30 مبلغ پیش‌بینی خود را از 141 ریال به 202 ریال در 95/10/28 تغییر داد. شرکت مس ایران نیز در همین مدت مشابه، مبلغ پیش‌بینی خود را از 171 ریال به 274 ریال تغییر داد.
با این حال، با توجه به پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران، با توجه به باقی ماندن سیاست‌های ترامپ، شاخص کل با موانعی برای رشد مواجه است و باید دید که شرکت‌های مسی در این تحولات چه واکنش‌های مثبت دیگری از خود نشان خواهند داد.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده