تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۸۷۹۳
سرویس خبر : انرژی

ساخت بزرگراه خورشیدی در چین

می متالز - چین اعلام کرده اولین بزرگراه خورشیدی دنیا را افتتاح کرده که هم انرژی تولید می کند و هم ترافیک را کنترل می نماید.
ساخت بزرگراه خورشیدی در چین

به گزارش می متالز، این بزرگراه 5875 متر مربعی در جینان چین که یک کیلومتر را پوشش می دهد دو مسیر عبور خودرو و یک مسیر خط اضطرار دارد. مسیر جاده این بزرگراه از سه لایه بتونی رویه، پنل های خورشیدی در لایه میانی و لایه عایق بندی پایینی تشکیل شده است.

در حالی که کشورهای دیگری چون فرانسه و هلند هم جاده های خورشیدی دارند ولی چین مدعی است که طولانی ترین و کارآمد ترین جاده خورشیدی را دارد.

اواخر سال 2016 فرانسه اولین جاده خورشیدی را راه اندازی کرد ولی مسافت جاده فوق در فرانسه نصف بزرگراه چین بوده  و هلند نیز سال 2014 یک مسیر عبور دوچرخه خورشیدی ساخته بود.

اما این بزرگراه چینی ویژگی های خاص خود را دارد. این بزرگراه خورشیدی می تواند یک میلیون کیلو وات ساعت برق در سال تولید کند. این بزرگراه که در مرکز استان شمال شرقی شاندونگ واقع شده می تواند 10 برابر بیشتر از جاده های آسفالته معمولی فشار را تحمل کند.

برق تولیدی آن می تواند برای روشن نگه داشتن چراق های روشنایی و سیستم ذوب برف جاده استفاده شود.  همچنین می تواند ایستگاه های شارژ خودروهای برقی را در صورت نیاز در آینده شارژ کند. البته هزینه بالای ساخت و ساز شاید رشد چنین جاده هایی را در آینده کند نماید.  این جاده هزینه ساختی بالغ بر 458 دلار برای هر متر مکعب داشته که نسبت به جاده های عادی بالاتر است.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده