تاریخ: ۱۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۰۸
بازدید: ۵۴۲
کد خبر: ۸۸۵۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پایان خوش مس در سال ۲۰۱۷ میلادی

می متالز - روزهای پایانی سال گذشته میلادی همچون ابتدای آن برای فلز سرخ خوش یمن بود، به‌طوری که مس در پایان معاملات روز جمعه با افزایش روبه‌رو شد و به رکورد ۴ سال قبل دست یافت.
پایان خوش مس در سال ۲۰۱۷ میلادی

به گزارش می متالز، نرخ نقدی مس در بورس فلزات لندن به ۷۱۵۷ دلار در تن رسید و با این قیمت، مس سال گذشته میلادی را با خاطره خوشی به پایان رساند. می‌توان گفت، فلز سرخ از ابتدای این سال شاهد بازدهی ۳۰ درصدی بوده است. یکی از دلایل رشد نرخ مس در هفته‌ای که گذشت، انتشار خبری مبنی بر واردات ۳۲۹ هزار تنی مس تصفیه شده چین در نوامبر بود که افزایش ۱۷ درصدی را در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته نشان داد. در حالی که مشکلات کارگری بزرگترین معدن مس جهان در ابتدای سال گذشته میلادی به رشد نرخ این فلز کمک کرد، مواردی مانند ضعف دلار، تحریک تقاضا و آینده تولید خودروهای برقی نیز باعث تداوم بازار مثبت مس شد. اخبار ممنوعیت واردات قراضه چین از ابتدای امسال میلادی نیز بر روند رو به رشد نرخ فلز سرخ تاثیر گذاشت.

«پان‌ پاسیفیک‌ کاپر» بزرگترین کارخانه ذوب مس ژاپن پیش‌بینی کرده نرخ مس در ۲ سال آینده تا بیش از یک سوم افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد، فعالیت‌های اقتصادی جهان در امسال میلادی افزایش یابد، زیرا صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصاد سال آینده جهان را ۳/۷ درصد پیش‌بینی کرده است. از آنجا که مس در بیشتر صنایع کاربرد دارد، هر گونه کاهش یا افزایش مصرف آن نشان‌دهنده ضعف یا قدرت اقتصاد است و به همین دلیل این فلز فشارسنج مناسبی برای بررسی فعالیت‌های اقتصادی جهان به شمار می‌رود. در همین حال «سیتی‌گروپ» در تازه‌ترین واکنش به نرخ فلزات اعلام کرد: انتظار داریم، رشد تقاضای مس همچنان با ثبات باقی بماند و موتور اقتصاد چین بتواند از تقاضا در فصل نخست سال آینده حمایت کند. از طرفی، تحلیلگران این موسسه از انقضای بیش از ۳۰ قرارداد کارگری از سال آینده در پرو و شیلی خبر داده‌اند که ۵ میلیون تن مس معدنی را شامل می‌شود. «کریستف ایبل»، مدیر اجرایی شرکت مدیریت دارایی «تایبریوس» با بیان اینکه چین دوباره سال آینده نقش حیاتی را در اتفاق‌های بازار فلزات ایفا خواهد کرد، اظهار کرد: کاهش ظرفیت و تقاضای پایدار نشانه خوش‌بینی ما به این بازار است. به‌طور کلی چین حدود نیمی از فلزات تولید شده در جهان را مصرف می‌کند و بررسی تحولات اقتصادی این کشور برای فعالان بازار حائز اهمیت است.

عناوین برگزیده