تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۶۹۰
کد خبر: ۸۸۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گزارشی بررسی شد؛

نگاهی به بازار فولاد در سال ۲۰۱۸

می متالز - صنعت فولاد از اقتصاد و رشد آن تبعیت می‌کند؛ چراکه در پی رشد اقتصادی، صنایعی همچون ساخت‌وساز، خودروسازی و زیرساخت‌ها که بیشترین مصارف فولاد به آن‌ها تعلق دارد، رشد می‌کنند. بنابراین برای پیش‌بینی بازار فولاد در سال آتی، بررسی اقتصاد کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.
نگاهی به بازار فولاد در سال ۲۰۱۸

به گزارش می متالز، پیش‌بینی بازار کامودیتی‌ها، همواره مورد توجه قرار دارد؛ این امر به‌ویژه در ابتدای سال بازار داغ‌تری پیدا می‌کند. بنا به پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای فولاد در سال ۲۰۱۸ به یک میلیارد و ۶۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن افزایش ‌یابد. براساس آمار منتشر شده از سوی این انجمن، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای فولاد، بدون احتساب چین نیز به ۸۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد که حاکی از رشد ۳ درصدی نسبت به سال گذشته است.

رئیس کمیته اقتصاد جهانی، معتقد است پیشرفت در بازار فولاد جهانی در سال ۲۰۱۷ دلگرم‌کننده بود و شاهد رشد و تسریع روند صعودی در اقتصاد بسیاری از کشورها بودیم. این رشد منجر به اجرای عملکردی بهتر از انتظارات برای اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه بود. به‌علاوه خطرات اقتصاد جهانی همچون افزایش پوپولیسم، تغییرات سیاست ایالات متحده، عدم اطمینان از انتخابات اتحادیه اروپا و... کاهش یافت. از طرفی بحران‌های اقتصادی به‌جا مانده از سال ۲۰۰۸ به تعادل رسید. با این حال، تشدید تنش ژئوپلیتیک در برخی کشورها همچنان از عوام مهم تأثیرگذار در بازار کامودیتی‌ها از جمله فولاد محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۸، انتظار رشد اقتصاد جهانی را داریم. البته رشد تولید چین، کندتر از قبل پیش‌بینی می‌شود اما دولت چین، همچنان محرک‌هایی را برای توسعه اقتصادی در نظر دارد. این دست اقدامات در سال ۲۰۱۷، به رشد تولید ناخالص داخلی این کشور منجر شد و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه پیدا کند. گفتنی است، دولت این کشور، تلاش‌هایی را برای ایجاد تعادل اقتصادی و همچنین حفاظت از محیط زیست در کنار آن، در دستور کار خود دارد.

اصلاحات اقتصادی در کشورهای در حال توسعه متفاوت است و به نظر می‌رسد برنامه‌های اصلاحاتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند مصر، برزیل، آرژانتین، مکزیک و هند، در طول زمان افزایش داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود که فعالیت‌های ساخت‌وساز در برزیل طی ۲۰۱۸ بهبود بیشتری را تجربه کند؛ به‌علاوه امید است که اصلاحات دولتی باعث ایجاد یک محیط سرمایه‌گذاری مناسب در هند شود و این در حالی است که ویتنام و فیلیپین در رده کشورهایی قرار دارند که رشد اقتصادی بالایی را تجربه خواهند کرد؛ در حالی‌که اقتصادهای بالغ مانند تایلند و مالزی رشد کمتری دارند.

علاوه براین، انتظار می‌رود تقاضای فولاد در کشورهای مستقل مشترک المنافع در سال ۲۰۱۸ تقویت شود و روسیه نیز به‌طور خاص، این روند را تسریع خواهد کرد. به‌علاوه پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱۸ از سر گرفته شود و تقاضای فولاد این کشور افزایش یابد. البته منطقه منا به دلیل قیمت‌های پایین نفت و مشکلات ژئوپلتیک و تورم بالا با مشکلاتی همراه است. اما پس از پایان جنگ‌های بزرگ این منطقه، با تلاش برای بازسازی، تقاضا برای فولاد بیشتر می‌شود. درمجموع باید گفت که انتظار می‌رود تقاضا برای فولاد در اقتصادهای در حال توسعه به جز چین در سال ۲۰۱۸، رشد ۴.۹ درصدی را تجربه کند.

بنابراین می‌توان اینطور نتیجه گرفت که تقاضا برای فولاد بیشتر می‌شود و تقاضا برای فولاد چین نیز در روند صعودی قرار دارد، اما از شتاب آن کاسته می‌شود. درنتیجه با توجه به اثرگذاری چین، پیش‌بینی می‌شود که از شتاب رشد تقاضای فولاد در تمام دنیا کاسته شود.

عناوین برگزیده