تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۲۶
بازدید: ۸۴۴
کد خبر: ۸۹۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ترکیه، بی‌بهره از صادرات کاتد مس

حداکثر صادرات کاتد مس از ترکیه کمتر از 2 هزار تن در سال است

می متالز - ترکیه بزرگترین مصرف‌کننده کاتد مس در منطقه خاورمیانه است. بنا بر آخرین مطالعات و ارزیابی‌های زمین‌شناسی، میزان ذخایر مس این کشور برابر با 85.9 میلیون تن برآورد می‌شود که در حال حاضر، به طور متوسط حدود 80 هزار تن در سال کاتد مس تولید می‌کند که این حجم تولید مس تصفیه شده، تقریبا به طور کامل در بازار داخل این کشور به مصرف می‌رسد.
حداکثر صادرات کاتد مس از ترکیه کمتر از 2 هزار تن در سال است

به گزارش می متالز، حجم صادرات ترکیه طی 10 سال گذشته، از رقمی تقریبا برابر با صفر به حدود یک هزار و 300 تن در سال 2011 و یک هزار و 800 تن در سال 2012 رسیده است. این در حالی است که در سال 2013، این رقم مجددا کاهش یافت و به رقم بسیار پایینی رسید؛ با این وجود از سال 2014 حجم صادرات این کشور روندی صعودی به خود گرفت. گفتنی است که ترکیه به طور کلی حجم صادرات اندکی دارد و این رقم حتی در بهترین حالت نیز کمتر از 2 هزار تن در سال بوده است. رشد سالانه صادرات ترکیه از سال 2007 تا 2016، برابر با 48.3 درصد برآورد می‌شود. نمودار 1، حجم و ارزش صادرات کاتد مس ترکیه را برای سال‌های 2007 تا 2016 به تصویر می‌کشد.

بررسی ارزش صادرات کاتد مس ترکیه، همانند سایر کشورهای جهان تحت تأثیر قیمت جهانی این فلز صنعتی است. قیمت مس در سال‌های 2010 و 2011 به بیشترین ارزش خود طی 10 سال اخیر رسید و سپس با سیری نزولی تا سال 2016، به حداقل قیمت 4 هزار و 500 دلار بر تن کاهش یافت. این مسئله تأثیر قابل توجهی بر روند درآمد حاصل از صادرات کاتد، فارغ از حجم محموله‌های ارسالی داشت. همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، درآمد حاصل از صادرات کاتد مس ترکیه نیز در بازه مورد بررسی، با رشد سالانه 46 درصدی همراه بود.

نمودار 2، مقاصد صادراتی کاتد مس ترکیه را برای سال‌های 2007 تا 2016 نشان می‌دهد. همانطور که در این نمودار رویت می‌شود، کشورهای متعددی خریدار  این محصول صنعتی از این کشور بودند. ترکیه کشوری است که به دلیل برخی مسایل گوناگون، صنعت تولید کاتد مس خود را محدود کرده و این مسئله سبب شده تا هر آن چه از این فلز صنعتی تولید می‌کند به مصرف بازار داخلی خود برساند و عملا در بازارهای بین‌المللی نقشی نداشته باشد. عدم وجود مشتری ثابت کاتد مس این کشور طی 10 سال اخیر نیز، مؤید این امر است. در سال‌های 2011 و 2012 که صادرات کاتد مس ترکیه به‌رغم حجم اندک، افزایش قابل توجهی داشت عمدتا به مقصد عربستان سعودی بود. از سال‌های 2014 تا 2016 نیز، اتیوپی به طور مداوم خرید کاتد مس در بازه حجمی 400 تا 800 تن از ترکیه داشت.

شایان ذکر است که همراه با افت و خیز قیمت مس در این دوره 10 ساله، قیمت فروش صادراتی کاتد نیز بالطبع تغییر کرده است. قیمت واحد صادرات کاتد مس ترکیه به سودان (قبل از تجزیه) در سال 2008 برابر با 16 هزار دلار بر تن بود که اختلاف بسیار زیادی با قیمت جهانی مس در این سال داشت. علاوه بر این در سال 2009 نیز قیمت فروش کاتد ترکیه به مصر رقم بسیار کمتری نسبت به قیمت جهانی بود. به طور کلی، بررسی ارزشی صادرات کاتد مس ترکیه نشان می‌دهد که قیمت هر تن کاتد صادراتی از این کشور نسبت به قیمت جهانی مس، به طور متوسط حدود 22 درصد گرانتر بود.

ترکیه بزرگترین مصرف‌کننده کاتد مس در منطقه خاورمیانه است. بنابر آخرین مطالعات و ارزیابی‌های زمین‌شناسی، میزان ذخایر مس این کشور برابر با 85.9 میلیون تن برآورد می‌شود که در حال حاضر، به طور متوسط حدود 80 هزار تن در سال کاتد مس تولید می‌کند. این حجم تولید مس تصفیه شده، تقریبا به طور کامل در بازار داخل این کشور به مصرف می‌رسد.

عناوین برگزیده