تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۷
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۹۰۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید:

رشد کنونی بازار سهام در کشور واقعی است نه حبابی

می متالز - اگر ما رشد اقتصادی داشته باشیم و رشد قیمت دلار را در بازار شاهد باشیم و البته شرایط نفت، پتروشیمی ها و صنایع فلزی هم در بازارهای جهانی به همین شکل باقی بماند، شاخص به رشدش ادامه خواهد داد.
رشد کنونی بازار سهام در کشور واقعی است نه حبابی

به گزارش می متالز، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و کارشناس بازار بورس معتقد است رشد کنونی که در بازار سهام کشور شاهد هستیم رشدی واقعی است و نه حبابی ولی برای تدوام آن باید با رونق و رشد اقتصادی در کشور رو به باشیم. عباس آرگون می گوید:« وضعیت بورس و شرایط آن به وضعیت اقتصادی کشور باز می گردد و به نوعی دما سنج اقتصاد هر کشوری، بورس آن است. اگر شرایط اقتصادی خوب باشد و رونق حاکم باشد بورس هم در رشد است ولی اگر خلاف این باشد، شاخص های بورس هم رو به پایین خواهند بود. »

او با اشاره به عوامل رشد بازار بورس می گوید:« در چند ماه گذشته مهم ترین مسائلی که باعث رونق بورس شده است می توانیم بگوییم بحث رشد قیمت های جهانی در حوزه فلزات و رشد پتروشیمی بوده است که محرک اصلی رشد بوده است. در کنار این، افزایش تورم را در سال های گذشته در کشور شاهد بودیم ولی اثرات آن را در بازار سهام نمی دیدیم و همین موضوع باعث شده بود که از ابتدای امسال بازار بورس به بازاری جذاب تبدیل شود، توجه داشته باشید که حتی سال گذشته بازدهی بورس منفی بود و همین مطلب دلیلی شده بود که قیمت ها در بورس جذابیتی برای سرمایه گذاری و افزایش داشته باشد. همچنین ما در ماه های اخیر بحث افزایش قیمت ارز را در بازار داشته ایم که محرکی برای بازار سرمایه هم بوده است و اثرات آن را در بازار بورس می توانیم ببینیم. علاوه براین نکته مهم دیگر هم کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در ماه های گذشته بوده است که همچنان هم زمزمه های ادامه آن شنیده می شود و همین موضوع اثر مهمی بر سرازیر شدن بخشی از سرمایه ها به بازار بورس داشته است و حاصل همه این ها رشد شاخص بورس کشور بوده است.»

او در ادامه در پاسخ به این سوال که این رشد چگونه می تواند ادامه پیدا کند، می گوید:« اگر بخواهیم رشد پایدار را در بورس و بازار سهام شاهد باشیم باید کشور با رشد اقتصادی پایدار و رونق مواجه باشد، توجه داشته باشید رشد که هم اکنون در بازار سهام شاهد آن هستیم تا یک مقطعی بیشتر ادامه نخواهد داشت و بعد از آن ما شاهد توقف آن خواهیم بود و اگر به دنبال تدوام رشد بورس هستیم باید به رونق اقتصادی و تولید فکر کنیم.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه به سهام داران عادی توصیه می کند که به صورت هیجانی خرید نکنند و می گوید:« ورود به بازار بورس باید با تحلیل، ارزیابی و طبق نظرات کارشناسی باشد؛ افراد نباید فکر کنند که چون سهام در حال رشد هست ما هم برویم و سهم بخریم. نباید افراد در صف خرید کنند و چون می بینند که شاخص روندی صعودی داشته است به صورت هیجانی به بازار سهام وارد شوند و خرید کنند و این منطق می تواند آسیب هایی به دنبال داشته باشد.»

آرگون همچنین درباره اینکه آیا رشد کنونی ادامه خواهد داشت، می گوید:« اگر ما رشد اقتصادی داشته باشیم و رشد قیمت دلار را در بازار شاهد باشیم و البته شرایط نفت، پتروشیمی ها و صنایع فلزی هم در بازارهای جهانی به همین شکل باقی بماند، شاخص به رشدش ادامه خواهد داد. البته این را هم بگوییم که رشد کنونی حبابی نیست و نمی توانیم انتظار ریزش شدید و ناگهانی را هم در بازار داشته باشیم.»

عناوین برگزیده