تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۱۵
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۹۲۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مقصودی مطرح کرد:

مدیریت دولتی عامل بحرانی شدن وضعیت صندوق های بازنشستگی/ دولت توان احیای صندوق های ورشکسته را ندارد

می متالز - عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس گفت: بی برنامه‌گی و سیاسی کاری صندوق های بازنشستگی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.
مدیریت دولتی عامل بحرانی شدن وضعیت صندوق های بازنشستگی/ دولت توان احیای صندوق های ورشکسته را ندارد

به گزارش می متالز، حسین مقصودی با انتقاد از دور شدن صندوق های بازنشستگی از اهداف اولیه ایجاد آن ها، گفت: هدف از ایجاد این صندوق ها ایجاد آرامش، امید در خانواده ها و احساس امنیت در آن ها بود که متاسفانه در سال های اخیر از این رسالت اولیه خود دور شدند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و داورزن در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق های بازنشستگی در 5 سال اخیر، افزود: بی برنامه گی و سیاسی کاری شرایطی را در صندوق ها ایجاد کرده که به جای اینکه مدیران از بین افراد دخیل در صندوق و بازنشستگان برگزیده شود مدیریت ها دولتی شده است.

مقصودی ادامه داد: حاکم شدن نظر دولت در صندوق های بازنشستگی و نادیده گرفتن نظر بازنشستگان و کارگران مهم ترین عامل تزلزل این صندوق ها در سال های اخیر بوده است.

افزایش بدهی تامین اجتماعی به 100 هزار میلیارد تومان

وی با بیان اینکه بدهی سازمان تامین اجتماعی از 30 هزار میلیارد تومان به بیش از 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: هر ساله منابع تامین پرداخت مستمری صندوق بازنشستگی از طریق وام با سودهای بالا، فروش سرمایه این صندوق ها و یا از طریق استقراض از دولت تامین شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: هیچ اداره یا سازمانی با استقراض یا پرداخت سود بالا نتوانسته خود را اداره کند پس آینده خوبی در انتظار صندوق ها نیست.

وی با بیان اینکه برای بهبود شرایط صندوق های بازنشستگی باید به سال 54 یعنی زمانی که صندوق بازنشستگی وارد زندگی کارگران شد برگردیم، تصریح کرد: عوامل ایجاد صندوق بازنشستگی در آن زمان برای اداره صندوق موضوعاتی مانند سن، سابقه بازنشستگی و افزایش مزد و جدوال امید به زندگی، مرگ و میر و سقف پرداختی را برای کارگران و کارفرما پیش بینی کرده بودند اما دخالت دولت و مدیریت های دولتی اجازه هدایت مسیر تعریف شده را نداد.

مقصودی ادامه داد: مدیریت های بر وفق دولت ها و جریانات سیاسی و همچنین استفاده نکردن از مدیران تخصصی باعث شد که صندوق ها به سمت بی برنامه گی حرکت کرده و آینده فعلی رقم بخورد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به وضعیت شستا، گفت: شرکت های وابسته به سازمان تامین اجتماعی مانند شستا که تا حدودی اقتصادی است امروز جز ضرر چیزی ندارند و چوب حراج به سرمایه مردم زده است.

وی ادامه داد: شستا از حق و حقوق و رنج کارگران منافع کارهای سیاسی خود را تامین می کنند و حیات خلوت دولت های مختلف شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه دولتی که توان اداره خود را ندارد چطور می تواند صندوق های ورشکسته بازنشستگی را احیا کند، گفت: دولت باید اجازه دهد صندوق ها به ماهیت اصلی خود برگرندند از این رو لازم است بدهی خود را در غالب معادن و کارخانه های دولتی به صندوق پرداخت کند و از تجربه کشورهای موفق در این رابطه استفاده کند کشورهای موفق اداره صندوق ها را به جامعه کارگری و بازنشستگی واگذار کرده اند./

عناوین برگزیده