تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۵۷
بازدید: ۵۴۳
کد خبر: ۹۴۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همزمان با برگزاری چهارمین نشست انتقال دانش و فناوری ایران و کره‌جنوبی انجام شد

امضای ۲۲ تفاهمنامه فناورانه صنایع کوچک و متوسط

می متالز - زینب عبدی: آخرین نشست به‌هم‌رسانی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و کره‌جنوبی با امضای ۲۲ تفاهمنامه در زمینه تولید عایق‌های حرارتی و برودتی، صفحه‌های خورشیدی و انرژی‌های نو، باتری‌های لیتیومی و موتورهای برقی بین ۸ بنگاه خارجی و ۵۵ بنگاه داخلی همراه شد.
امضای ۲۲ تفاهمنامه فناورانه صنایع کوچک و متوسط

به گزارش می متالز، در راستای انتقال فناوری در امسال ماه گذشته آیین امضای تفاهمنامه با حضور نمایندگان ۸ شرکت کره‌جنوبی در برج میلاد تهران برگزار شد. این شرکت‌های کره‌ای در زمینه‌های مختلف تولید موتورسیکلت برقی، پوشاک و نساجی، بازرسی غیرتخریب‌پذیر، قطعات عمومی خودرو و قطعات الکتریکی خودرو فعالیت دارند و با نمایندگان ۵۵ شرکت ایرانی در نشست‌های B۲B شرکت کردند تا به انتقال فناوری و دانش مورد نیاز بپردازند.این چهارمین نشست از سلسله نشست‌های امضای تفاهمنامه انتقال فناوری مورد نیاز صنایع کوچک و متوسط ایران با کره‌جنوبی است. براساس توافق قبلی، هر سال میلادی ۴ نشست مشترک بین ایران و کره‌جنوبی برگزار می‌شود. این برنامه طولانی‌مدت تا زمان رسیدن به توازن در انتقال دانش فنی و فناوری صنایع کوچک و متوسط ادامه دارد. مسئولان تاکید دارند هدف از این نشست‌ها خرید ماشین‌آلات نبوده و فقط انتقال دانش و فناوری مورد نظر است.جوآک جینگ هوآن، رایزن اقتصادی سفارت کره‌جنوبی در ایران در حاشیه امضای ۲۲ تفاهمنامه فناورانه‌محور بین بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی به پیشینه ۵۵ ساله روابط اقتصادی دو کشور اشاره و تاکید کرد: اکنون شرایط برای توسعه این روابط بیش از گذشته فراهم است.


پیوند صنایع بزرگ و کوچک در اولویت


صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این آیین اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز مبادله‌ای بین کشورهای مختلف تجربه‌ای بسیار خوب و انتخاب کره‌جنوبی نیز هوشمندانه بوده است.نجفی به بازدید خود از یک واحد صنعتی بزرگ در کره‌جنوبی اشاره کرد که اکنون به شهرت رسیده است و ادامه داد: امروز کره‌جنوبی با کمک بنگاه‌های کوچک و متوسط به یکی از ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است.مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: بنگاه‌های ایرانی باید از تجربه بنگاه‌های کره‌ای نهایت استفاده را ببرند؛ در این میان، وظیفه دولت بسترسازی است.نجفی اولویت خود را پیوند دادن صنایع داخلی با بنگاه‌های متوسط و بزرگ و بازارهای خارجی و همچنین ارتقای فناوری و بهره‌وری این صنایع دانست و ادامه داد: باید ایران را از اقتصاد تک‌محصولی نجات داد که راهکار آن توسعه صنایع کوچک و متوسط است.مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: باید از تجربه همکاری بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی برای توسعه تبادل تجربه با سایر کشورهای هدف صادراتی مانند هند، ژاپن و... استفاده کرد.


خرید ماشین‌آلات هدف نیست


غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این آیین اظهار کرد: مرکز مبادله فناوری ایران و کره‌جنوبی در راستای تفاهمنامه‌ای بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با وزارت صنایع کره‌جنوبی ایجاد شده است که این امر در جریان سفر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به ایران تحقق یافت و اجرای موارد آن ادامه دارد به طوری که تاکنون ۵۲ تفاهمنامه به امضا رسیده و ۱۰ مورد آن اجرا شده است. وی ادامه داد: سالانه ۴ نشست فناورانه‌محور در راستای اجرای تفاهمنامه بین ایران و کره‌جنوبی برگزار می‌شود و هدف از این نشست‌ها خرید ماشین‌آلات نیست بلکه انتقال دانش و فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک بین صنایع کوچک و متوسط است تا بتوانیم تولید را در عرصه جهانی رقابت‌پذیر کنیم.سلیمانی اضافه کرد: سازمان صنایع کوچک در کنار وزارت صنایع کره‌جنوبی حامی بخش خصوصی دو کشور برای اجرای این تفاهمنامه و تحقق اهداف آن است. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به امضای ۲۲ تفاهمنامه فناورانه‌محور بین ایران و کره‌جنوبی در چهارمین نشست مشترک در امسال میلادی، تصریح کرد: روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور نیز می‌تواند آسان‌کننده تعامل بین بخش خصوصی ایران و کره‌جنوبی باشد. سلیمانی ادامه داد: سال ۹۴ همزمان با سفر رئیس‌جمهوری وقت کره‌جنوبی به ایران یک تفاهمنامه همکاری مشترک به امضا رسید. به گفته وی، مرکز انتقال فناوری با همکاری کره‌جنوبی در ساختمان دانشگاه چرم ایران با هدف فعالیت مشترک در خاورمیانه و شمال افریقا گشایش یافت و گروه‌های مشاوره‌ای نیز در این زمینه آموزش دیدند. این مرکز قرار است پایگاه انتقال فناوری در منطقه خاورمیانه با مرکزیت تهران باشد. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: با اجرایی شدن توافق برجام و بعد از سفر رئیس‌جمهوری پیشین کره‌جنوبی به ایران، اهداف مشخصی برای روابط ایران و کره تعیین شد که مهم‌ترین آنها افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۱۷میلیارد دلار است. در مجموع انتقال فناوری‌ها بین بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و کره‌جنوبی در بخش صادرات می‌تواند به بهبود کیفی تولیدات و افزایش صادرات محصولات گوناگون بین دو کشور بینجامد.


قراردادهای پیشین


بنابر این گزارش فروردین امسال ۱۶ تفاهمنامه همکاری‌های مشترک انتقال فناوری بین شرکت‌های بخش خصوصی ۲ کشور در سئول امضا شده بود. شهریور گذشته نیز در دومین نشست انتقال فناوری ایران و کره‌جنوبی، ۱۰ تفاهمنامه همکاری مشترک با حضور ۴۰ بنگاه صنعتی کوچک و متوسط از ایران و ۹ بنگاه از کره‌جنوبی در زمینه قطعه‌سازی، شیلات و محیط‌زیست دریایی، زنبورداری، کودهای بیولوژیک، ریخته‌گری، نفت و گاز و... امضا شد.مبادلات مالی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و کره‌جنوبی از شهریور سال گذشته با سفر رئیس‌جمهوری پیشین این کشور به تهران وارد مرحله تازه‌ای شد و ۲ کشور توافق کردند مبادلات تجاری خود را با ارز یورو تسویه کنند.همزمان با رایزنی‌های هیات کره‌جنوبی در تهران که پس از برجام بود، این کشور از آمادگی بانک‌های خود برای اختصاص خطوط اعتباری و فاینانس برای طرح‌های ایرانی خبر داد. کره‌جنوبی هم در زمینه صادرات و هم در زمینه واردات جزو ۵ کشور نخستی است که با ایران مبادلات تجاری دارند.‌مطابق آمار گمرک در سال ۱۳۹۵ کره‌جنوبی با ۲ میلیارد و ۸۷۶ میلیون دلار، پس از کشورهای چین، امارات، عراق و ترکیه، پنجمین مقصد صادرات ایران بود.‌ سال گذشته، این کشور ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشت تا بین کشورهای صادرکننده به ایران در جایگاه سوم قرار گیرد.‌کره‌جنوبی پنجمین کشور عمده طرف معامله با ایران در زمینه صادرات غیرنفتی نیز به شمار می‌رود. حدود ۶/۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران به مقصد کره‌جنوبی بارگیری می‌شود و این کشور پس از چین، امارات، عراق و ترکیه قرار می‌گیرد.‌کره‌جنوبی در دوره تحریم علیه ایران نیز همواره یکی از طرف‌های اصلی مبادلات تجاری با کشور ما بود.

عناوین برگزیده