تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۹۴۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس مطرح کرد:

تشکیل دبیرخانه امور معادن دولت و مجلس/بورس کالا در حوزه معدن راهگشاست

می متالز - رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های بورس کالا در حوزه معدن راهگشاست، گفت: دبیرخانه مشترک امور معادن مجلس و دولت به منظور حل مشکلات این حوزه تشکیل شده است.
تشکیل دبیرخانه امور معادن دولت و مجلس/بورس کالا در حوزه معدن راهگشاست

به گزارش می متالز، داریوش اسماعیلی با بیان اینکه وظیفه اصلی نمایندگان مجلس نظارت بر اجرای قانون است، گفت: در حال حاضر مشکلی که با آن رو به رو هستیم اجرا نشدن برخی مصوبات مجلس است  که از آن جمله می توان به مصوبات خانه ملت در بخش معدن اشاره کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به نگاه ویژه مجلس به ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولیدرقابت پذیراست، افزود: در افق ۱۴۰۴تولید سالانه ۵۵ میلیون تنفولاد و شمش را هدف‌گذاری کرده‌ایم و به سمت آن حرکت می‌کنیم، حرکت به سمت این هدف نیز به‌خوبی انجام شده است و تنها نگرانی تامین مناسب مواد اولیه در دراز مدت است.در حال حاضر ذخایر فعلی کشور تنها کمتر از۱۰ سال مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را پاسخگو است. 

وی با تاکید بر اینکه با صادرات مواد خام معدنی مخالف هستیم، اظهارداشت : اگر امروز سرمایه‌گذارانی با توجه به مزیت وجود داشتن سنگ آهن در داخل کشور در حال ساخت کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن هستند، باید به فکر فردا باشند وحل مشکل را نباید به ۱۰ سال آینده موکول کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: در قانون راهکارهایی پیش‌بینی شده است که موضوع صادرات به شکل شفاف قابل تصمیم‌گیری باشد و با توجه به ساز و کارهای شفاف بورس، یکی از روش های مناسب فروش مواد معدنی و به ویژه سنگ آهن بورس کالاست که این اقدام منجر به شفافیت بازار محصولات معدنی می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نگرانی نمایندگان خانه ملت اشاره کرد و گفت: مجلس با صادرات مواد خامی که صنایع در داخل کشور به آن نیاز دارند کاملا مخالف است و از این رو برای رفع مشکلات و موانع موجود در بخش معدن، فراکسیونی با عنوان فراکسیون معدن و صنایع معدنی تشکیل شده است که با حضور۱۱۴ نماینده تلاش دارداین حوزه کمک‌های لازم را به دولت ارائه کند.

به گفته اسماعیلی، در هیات رییسه فراکسیون معدن و صنایع معدنی که با حضور رئیس مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعضای فراکسیون معدن مجلس و معاونان معدنی وزارت صنعت برگزار شد، بنا به پیشنهاد شخص وزیر صنعت، دبیرخانه ای به منظور تعامل بیشتر دولت و مجلس در امور معادن تشکیل شد.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس گفت: خوشبختانه شریعتمداری به خوبی این حوزه را می‌شناسد و اهمیت آن را می‌داند و دبیرخانه مذکور با ریاست او به حل مشکلات تخصصی حوزه معدن خواهد پرداخت.

عناوین برگزیده