تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۷۷۲
کد خبر: ۹۴۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نسبت واردات به صادرات شمش‌های خالص آلومینیومی در بحرین، 4 درصد بوده است

می متالز - بحرین که خود از تولیدکنندگان مهم آلومینیوم، نه‌تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در سطح جهان محسوب می‌شود، واردات اندکی از محصولات آلومینیومی خالص داشته است.
نسبت واردات به صادرات شمش‌های خالص آلومینیومی در بحرین، 4 درصد بوده است

به گزارش می متالز، با توجه به داده‌های آمار تجارت جهانی، نسبت واردات به صادرات محصولات کارنشده خالص آلومینیومی از بحرین، مقدار اندک 16 درصد را برای سال 2016 نشان می‌دهد. البته با احتساب این نسبت برای سال‌های پیشین، می‌توان گفت که نسبت واردات به صادرات بحرین طی 10 سال گذشته، به‌طور متوسط در هر سال حدود 4 درصد بوده است.

بحرین که خود از تولیدکنندگان مهم آلومینیوم، نه‌تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در سطح جهان محسوب می‌شود، واردات اندکی از محصولات آلومینیومی خالص داشته است؛ هر چند که مقدار واردات آن در سال گذشته نسبت به دوره‌های پیش افزایش داشت. به‌طور متوسط مقدار واردات آلومینیوم خالص بحرین، به صورت انواع محصولات کارنشده، طی سال‌های 2007 تا 2015، کمتر از 2 هزار تن بوده است. اما حجم آن در سال 2016، با افزایش 363 درصدی، به حدود 26 هزار تن افزایش یافت. با این وجود همچنان نسبت واردات به صادرات این محصولات از بحرین، مقدار اندک 16 درصد را برای سال 2016 نشان می‌دهد. البته با احتساب این نسبت برای سال‌های پیشین، می‌توان گفت که نسبت واردات به صادرات بحرین طی 10 سال گذشته، به‌طور متوسط در هر سال حدود 4 درصد بوده است.

نمودار 1، حجم واردات شمش‌های خالص آلومینیومی بحرین را طی 10 سال گذشته نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، اگر چه حجم واردات در سال 2016، به بیشینه مقدار خود رسید، اما بیشترین رشد در حجم واردات در سال 2015 با رشد بیش از 440 درصدی به وقوع پیوست. بیشترین مقدار افت واردات نیز در سال 2009، نسبت به سال قبل خود بود که در آن واردات حدود 78 درصد افت را تجربه کرد.

طی 10 سال گذشته، کشورهای مختلفی در بازار وارداتی بحرین حضور داشتند؛ هر چند که حضور هیچ یک از آن‌ها طی این دوره، به‌طور متوالی و پیوسته نبوده است. با این حال، عربستان سعودی 9 سال، در دوره 10 ساله مورد بررسی در بازار وارداتی بحرین حضور داشته است؛ اگر چه حجم صادرات آن به‌طور متوسط طی این 10 سال، بسیار کمتر از سایر کشورها بود.

امارات متحده عربی با صادرات نزدیک به 14 هزار تن از انواع محصولات خالص کارنشده آلومینیومی به بحرین در سال 2016، بزرگترین صادرکننده این محصولات به بازار وارداتی بحرین طی 10 سال گذشته بود. این رقم قابل توجه در سال 2016، سبب شد تا مقدار متوسط صادرات این کشور به بحرین، حدود 1.4 هزار تن باشد تا در بین کشورهای مختلف تأمین‌کننده در این بازار، بیشترین رقم را به‌خود اختصاص داده باشد. گفتنی است که در سال 2016، نزدیک به 53 درصد بازار وارداتی بحرین در اختیار امارات متحده عربی بود.

پس از آن، هند بزرگترین صادرکننده این محصولات به بحرین بود. این کشور به‌غیر از سال‌های 2007 و 2008، در سال‌های 2015 و 2016، به‌ترتیب نزدیک به 4 و 5 هزار تن صادرات به بازار بحرین داشت. طی این 2 سال که بیشترین حجم صادرات از هند به بحرین انجام شد، سهم هند را در بازار وارداتی بحرین، به حدود 74 درصد در سال 2015 و حدود 19 درصد در سال 2016 رساند.

اگر که سهم کشورهای مختلف مهم تأمین‌کننده در بازار وارداتی بحرین مورد بررسی قرار گیرد، به‌طور متوسط عمان طی 10 سال گذشته با دارا بودن 31 درصد از این بازار، بیشترین سهم این بازار را در هر سال داشته است. پس از آن نیز کشورهای هند و قطر، هر کدام به‌ترتیب با سهم‌های 28 و 19 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

عناوین برگزیده