تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۴۸
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۹۴۹۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولید شمش آلومینیوم کشور از مرز ۲۲۶ هزار تن گذشت

می متالز - سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) در قالب جدول آماری از تولید ۲۲۶ هزار و ۷۰۷ تن شمش آلومینیوم در مدت ۹ ماه امسال خبر داد که بیش از ۴۵ درصد این رقم سهم ایرالکو ( آلومینیوم ایران) است.
تولید شمش آلومینیوم کشور از مرز ۲۲۶ هزار تن گذشت

به گزارش می متالز، میزان تولید آلومینیوم خالص (شمش) در دوره مورد بررسی در کارخانه ایرالکو ۱۰۲ هزار و ۱۶۱ تن ثبت شد. همچنین واحد‌های المهدی و هرمزال (هرمزگان) به ترتیب ۴۵ هزار و ۵۲۸ تن و ۷۹ هزار و ۱۸ تن تولید آلومینیوم خالص داشتند که به ترتیب ۲۰ و بیش از ۳۴ درصد از عملکرد این مدت زمان را به خود اختصاص دادند.براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در افق ۱۳۹۹ ظرفیت صنعت آلومینیوم کشور به ۷۸۰ هزار تن می‌رسد و در عین حال قرار است در افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

۲۵ درصد از قیمت تمام شده صنعت آلومینیوم مربوط به انرژی است و جمهوری اسلامی با برخورداری از منابع نفت و گاز و نیروی انسانی متخصص، می‌تواند روند رو به رشدی در این بخش داشته باشد. همچنین در ۹ ماه امسال ۱۷۹ هزار و ۵۷۶ تن پودر آلومینا تولید شد، میزان بوکسیت و هیدرات آلومینیوم تولیدی هم به ترتیب به رقم ۵۴۷ هزار و ۷۰۸ تن و ۳۰۵ هزار و ۲۷۹ تن رسید.جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۶ با تولید ۳۴۲ هزار تن شمش آلومینیوم؛ جایگاه ششم منطقه خلیج فارس را با سهم ۶ درصدی به خود اختصاص داد.وزارت صنعت، معدن و تجارت پارسال اعلام کرد که طی ۱۰ ماه سال ۹۵ میزان تولید شمش آلومینیوم در واحدهای ایرالکو (اراک) و المهدی و هرمزال (بندرعباس) به ۲۴۴ هزار و ۵۷۷ تن رسید. همچنین در مدت ۱۰ ماه ۹۵ میزان تولید پودر آلومینا نیز ۱۹۵ هزار و ۱۲۶ تن شد.

مجموع تولید شمش آلومینیوم کشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به پنج میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۱۵ تن رسید که امارات با ۲ میلیون و ۴۷۱ هزار تن، سهم ۴۴ درصدی را در این منطقه به خود اختصاص داد.براساس گزارش مجمع عمومی سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مهرماه ۹۵، میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای طرح‌های توسعه زنجیره آلومینیوم ۱۱ میلیارد دلار است که ۵/ ۲۱ درصد از کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی را تا افق ۱۴۰۴ در بر می‌گیرد. میزان آلومینیوم مورد نیاز کشور ۵۰۰ هزار تن برآورد شده و واحد‌های ایرالکو ( استان مرکزی)، المهدی و هرمزال ( هرمزگان) هم سالانه ۳۵۰ هزار تن تولید دارند.آلومینیوم مابه التفاوت تولید داخل و نیاز کشور از خارج تامین می‌شود و در عین حال به هر میزان که آلومینیوم در کشورمان به تولید برسد، خریدار دارد.

عناوین برگزیده