تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۵۲۶
کد خبر: ۹۴۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نقش قطعه‌سازان کارآفرین بررسی شد

کمبود نقدینگی، مانع کارآفرینی در صنعت قطعه

می متالز - فاطمه امیراحمدی: صنعت یکی از گزینه‌های مهم برای خودکفایی و استقلال کشورها به‌شمار می‌رود که در این راستا سرمایه‌گذاری همراه با خلاقیت و نوآوری، صنعتگران را در رسیدن به اهداف مورد انتظار در امر تولید کمک می‌کند.
کمبود نقدینگی، مانع کارآفرینی در صنعت قطعه

به گزارش می متالز، سرمایه‌گذاری همراه با نواندیشی نوعی کارآفرینی است که نخستین بار از سوی اقتصاددان‌ها مورد توجه قرار گرفت. در این امر کشور در ابتدای راه است و هنوز آن‌گونه که باید این طرح به بازدهی لازم نرسیده است. در این گزارش به سراغ برخی قطعه‌سازان رفته و نظر آنها را درباره کارآفرینی و نیز وضعیت کارآفرینی در واحدهای تولیدی این صنعت جویا شده ایم که در ادامه می‌خوانید.


خلاقیت در تولید ثروت 


رضا رضایی، یکی از تامین‌کنندگان صنعت خودرو کشور درباره موضوع کارآفرینی در صنعت به‌ویژه در قطعه‌سازی گفت: بحث کارآفرینی از یکصد و ۳۰ سال پیش از انگلستان آغاز شد. کم‌کم این امر در قالب یک فرهنگ به سایر کشورها نیز تسری پیدا کرد.
وی افزود: شخص کارآفرین می‌تواند توانمندی را به نقطه‌ای برساند که دیگران نمی‌توانند. او اشتغالزایی، ثروت‌آوری در کنار خلاقیت و نوآوری در بحث فناوری را دنبال می‌کند. 
این کارآفرین ادامه داد: در دنیا به این مسئله اهمیت زیادی داده می‌شود به‌طوری که یکی از وظایف دو دانشگاه معتبر امریکا پرورش کارآفرین است. 
رضایی گفت: کارآفرینی مقوله‌ای فرهنگی است و در خانواده شکل می‌گیرد. علم ثابت کرده سنین بین ۲ تا ۷ سال حساس‌ترین دوران برای کودک است که می‌تواند این امر را آموزش ببیند و در ادامه زمانی که وارد حوزه کار شد در فعالیت‌های خود نوآور و خلاق باشد. در این راستا با برنامه‌ریزی درست می‌توانند با الگوی پیشرفت فعالیت هدفمند داشته باشند. این افراد با آموزش تخصص‌های لازم از دانشگاه افراد موفقی با اندیشه‌های جدید و خطرپذیر پرورش داده و نقش مهمی در تولید و خودکفایی کشور خواهند داشت. 


ضرورت افزایش بهره‌وری


رضایی تصریح کرد: اگر بنگاه‌ها به کارشناسان کارآفرین سپرده شود به‌طور قطع بهره‌وری‌ها افزایش یافته و محصولات تولیدی از نظر کیفیت، نرخ تمام‌شده و خدمات پس از فروش ارتقا پیدا می‌کند ضمن آنکه می‌توان محصولات خود را به بازارهای هدف عرضه کرد. به‌این‌ترتیب ارزآوری زیادی برای کشور رقم خواهد خورد. 
رئیس کانون کارآفرینان استان البرز در ادامه گفت: در ایران معاونت رئیس‌جمهوری و پارک‌های فناوری سعی در گسترش این امر دارند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این راستا فعالیت دارد اما همچنان راه برای رسیدن به سطح مطلوب طولانی است. در کشور هنوز اهمیت لازم به کارآفرین داده نمی‌شود و آن منزلتی که شایسته کارآفرین است، دیده نمی‌شود.
او گفت: مراکز متعددی در حال هزینه کردن و کارآفرینی هستند اما به دلیل نداشتن مرکزیت آن‌گونه که باید خروجی ندارند.
وی ادامه داد: با توجه به آمارها حدود ۷۰درصد بنگاه‌های کسب‌وکار در امریکا به‌دست کارآفرین‌هایی اداره می‌شود که تربیت شده هستند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند ازاین‌رو در این نوع کشورها زمینه اشتغال زیاد و تورم کم است. 
رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا کارآفرینی بین بخش خصوصی و دولتی متفاوت است، اظهار کرد: کارآفرینی در تمام نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی مطرح است. منظور از این توضیح‌ها جامعیت این مسئله در کل کشور است که با تحقق آن در بیشتر بخش‌ها، چالش‌ها رفع شده و به هدف موردنظر خواهیم رسید. بخش دولتی و خصوصی نیاز دارند با تفکر کارآفرینی اداره شوند و این دولت است که باید برای کارآفرین منزلت و جایگاه خاص تعریف کند که کشور در این امر با ضعف‌هایی همراه است.


ارتقای جایگاه اتاق‌های کارآفرین


این فعال صنعت قطعه افزود: دولت اتاق‌های کارآفرین دارد اما به‌دلیل تمرکز نداشتن کارآفرینان جایگاه لازم را در جامعه ندارند. گفته می‌شود مالزی بیش از یک میلیارد دلار صادرات دارد زیرا در چند سال گذشته ماهاتیر محمد با دانشگاه ام‌آی‌تی قراردادی منعقد کرد و کارشناسان این دانشگاه با فعالیت بیش از یک ساله در مالزی این فرهنگ را بین صنعتگران آموزش دادند. 
وی اظهار کرد: از آنجا که بخش خصوصی مدیریت فعالیت‌های خود را دارد و در بنگاه‌های کسب‌وکار موفق‌تر از بخش دولتی عمل می‌کند به همین دلیل اگر به بخش خصوصی توجه شود به‌طور قطع کشور شاهد پیشرفت‌های روزافزون و بهره‌وری بالاتری خواهد بود. 
رضایی در پاسخ به این پرسش که قطعه‌سازان داخلی تا چه اندازه به این سمت حرکت کرده‌اند، گفت: تولیدکنندگان مدتی است به اهمیت اتاق‌های فکر پی برده‌اند و سعی می‌کنند در این اتاق‌ها به نتیجه نهایی برسند.
او گفت: صنعتگران برای ادامه فعالیت‌ها و تحول در بنگاه‌های کسب‌وکار اتاق فکر تشکیل می‌دهند و چون مدیران درگیر دغدغه‌ها و مشکلات کار هستند این کارآفرینان هستند که تحول در واحدهای صنعتی را به‌وجود می‌آورند بنابراین اتاق فکر تشکیل می‌شود و از کارآفرینان برای تحولات استفاده می‌کنند. به همین دلیل شاهد هستیم بنگاه‌های کسب‌وکار یا خدماتی که این تفکر را در خود دارند نسبت به سایر بنگاه‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند. 
این کارآفرین تصریح کرد: روز به روز اهمیت کارآفرینی در کشور بیشتر می‌شود و در مراکز استان‌ها نیز روی این مسئله اقدامات زیادی در حال انجام است.
او یادآور شد: هنوز تا نقطه هدف فاصله داریم به طور نمونه دانشگاه کارآفرین چند سالی است که تاسیس شده تا کارآفرین تربیت کند؛ کار در حال انجام است اما در مقابل شتاب فناوری و فعالیت‌هایی که در عرصه کارآفرینی در سطح جهان در حال انجام است پاسخگو نیست. 
رضایی در پایان گفت: اگر کارآفرینان در جایگاه خود باشند، می‌توانند فاصله بین دانش دنیا و کشور را با نوآوری و بهره‌وری که در بنگاه خود ایجاد می‌کنند پرکرده و فاصله رقابتی را کاهش دهند. 


موانع کارآفرینی در صنعت


اما جواد رهنمایی، از دیگر فعالان صنعت قطعه درباره کارآفرینی در صنعت قطعه گفت: پیش‌تر سرعت توسعه در صنعت قطعه بیشتر از امروز بود و زمانی که موضوع تحریم علیه کشور مطرح شد فعالیت شرکت‌ها کاسته و ظرفیت‌ها دچار افت شد. تورم و افزایش نرخ ارز نیز بی‌تاثیر نبود و این عوامل در کنار فشار تحریمی چالش‌هایی را در این صنعت به‌وجود آورده است. وی در پاسخ به این پرسش که صنعتگران امروز تا چه اندازه توانسته‌اند خود را بازیابی کنند، گفت: تغییرات به‌وجود آمده و صنعتگران از حالت رخوت بیرون آمده‌اند اما هنوز به آن سطح مورد انتظار ظرفیت تولیدی که قطعه‌سازان به عنوان کارآفرین بودند، نرسیده‌ایم.
او به مشکلات نقدینگی اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها در بازپرداخت قطعات دریافتی نمی‌توانند هزینه را در زمان مقرر بپردازند و با دیرکرد چند ماه هزینه‌ها به واحدهای صنعتی برمی‌گردد و کمبود نقدینگی روی این موضوع بسیار تاثیرگذار است. سایر نیازها نیز باعث شده بحث کارآفرینی در صنعت قطعه آن‌گونه که باید انجام نشود. 
رهنمایی درباره کارآفرینی موفق در این صنعت گفت: نبود ثبات امور سیاسی و اقتصادی و تغییر مدیریتی نیز یکی از نقاط آسیب برای کارآفرینی است در نتیجه نمی‌توان نگاه خوشبینانه داشت. باید دید محصولات تا چه اندازه توان رقابتی دارند یا در بازارهای جهانی تا چه اندازه شناخته‌شده هستند و بازار برای محصولات آنها وجود دارد؟ برای موفقیت در کارآفرینی باید این موانع رفع شود.

عناوین برگزیده