تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۹۸۰
کد خبر: ۹۵۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر و دانشگاه فنی وحرفه‌ای انجام شد

امضای تفاهمنامه ایجاد مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر

می متالز - زینب عبدی: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه تولید و اشتغال و به منظور گسترش توانمندی‌های فعالان طلا و جواهر استان تهران تفاهمنامه‌ای سه‌جانبه بین شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و دانشگاه فنی و حرفه‌ای امضا شد.
امضای تفاهمنامه ایجاد مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر

به گزارش می متالز، این تفاهمنامه به منظور همکاری برای ایجاد و مدیریت مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر، ایده‌پردازی در صنعت طلا و جواهر استان تهران برای ۲ سال درنظر گرفته شده که قابل تمدید است. با توجه به اهمیت بخش طراحی به عنوان یکی از حلقه‌های گمشده صنعت طلا و نبود مراکز تخصصی آموزش طراحی در سطح استان تهران، راه‌اندازی مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر در برنامه‌های عملی خوشه صنعتی طلا قرار گرفت. خوشه طلا یکی از خوشه‌های هشت‌گانه در استان تهران است که پروژه ۴ ساله توسعه خوشه در این رشته- صنعت انجام شده و اکنون برنامه‌های حمایتی با شبکه فراگیر تشکیل شده با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران ادامه دارد. اکنون ۳۰ هزار واحد صنعتی فعال در تولید و فروش طلا و جواهر در کشور وجود دارد و تبریز با پیشینه ۵۰ ساله فعالیت در این صنعت به عنوان یکی از قطب‌های اصلی در تولید و فروش طلا، جواهر و نقره در کشور شناخته شده است.


نوآوری و خلاقیت در صنعت طلا 


شاهپور قنبری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در آیین امضای تفاهمنامه گفت: ایجاد بستر و فضای لازم برای نوآوری و خلاقیت در صنعت طلا و جواهر، جذب علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از خدمات مرکز و ایجاد زمینه برای اشتغال آنان و افراد جویای کار به عنوان اهداف این مرکز تخصصی در تفاهمنامه آمده است. همچنین به شناسایی، ساماندهی و رتبه‌بندی و مدیریت بخشی به آنها طراحان طلا و جواهر در این تفاهمنامه اشاره شده است.وی با تاکید بر تجاری‌سازی طرح و ایده‌ها در اجرای این تفاهمنامه گفت: استفاده از فناوری‌های روز دنیا، برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارها، المپیادها و نمایشگاه از دیگر اهداف تعیین‌شده در این تفاهمنامه است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران تصریح کرد: هزینه‌های نرم‌افزاری ایجاد مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر و برگزاری تورهای آموزشی بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی تهران است. قنبری ادامه داد: ایجاد مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر مطابق برنامه زمان‌بندی‌شده، همچنین شناسایی نیازها، ارائه اطلاعات آماری و اسنادی صنعت طلا و جواهر برعهده اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر است. تامین و تجهیز مکان و فضای مورد نیاز، هماهنگی برای ورود به بازار کار طراحان نیز بر عهده این اتحادیه است.وی افزود: تامین مکان و تجهیزات آموزشی برای معرفی‌شدگان از سوی مرکز طراحی طلا و جواهر، برگزاری دوره‌های آموزشی منطبق بر استانداردهای آموزشی دانشگاه، صدور گواهینامه دوره‌های آموزشی برگزار شده با لوگو مشخص بر عهده دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در صنایع کوچک و متوسط تاکید کرد: در بخش آموزش توجه به ارائه آمارها مانع از دقت در نتیجه آن شده است. در برگزاری دوره‌های آموزشی نگاه و دقت به خروجی آن و تغییر در جایگاه فعلی فراموش شده است. قنبری با بیان اینکه مدل توسعه خوشه‌های کسب‌وکار یکی از موفق‌ترین مدل‌ها در تقویت صنایع کوچک کشور است، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی تهران نیز خوشه کسب‌وکار طلا را در راستای هم‌افزایی و اعتلای این کسب‌وکار شناسایی کرد تا توسعه آن در آموزش نیز نهایی شود.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران افزود: ضرورت نیاز به ایجاد مرکز تخصصی طلا و جواهر به دنبال خروج از تکراری بودن طرح‌های طلا شناسایی شد و مورد تاکید قرار گرفت. قنبری ابراز امیدواری کرد که با اجرای این تفاهمنامه بتوان حرکتی در راستای ارتقای توان مهارتی در صنعت طلا و جواهر را شاهد بود.


ارتقابخشی در اولویت آموزش


محمد حق‌پناهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه آیین امضای تفاهمنامه برای ایجاد و مدیریت مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر اظهار کرد: ایجاد مرکز تخصصی طراحی می‌تواند نمونه‌ای برای سایر صنایع نیز باشد.وی ادامه داد: صنف طلا و جواهر مورد توجه از نظر ارزش افزوده و اشتغال است اما با نگاه به سایر صنایع متوجه می‌شویم که تحصیل و آموزش در بخش صنعت فراموش شده است.حق‌پناهی با بیان اینکه فنی و حرفه‌ای در ۳۱ استان حدود ۱۷۵ دانشگاه دارد، گفت: آموزش در اصناف و صنایع دیگر یک ضرورت است و دانشگاه فنی و حرفه‌ای آمادگی دارد تا دوره‌های آموزشی را برگزار کند.


اهمیت ایده‌پردازی برای صادرات


سیدحجت شفایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در ادامه این آیین اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته که اتحادیه‌ها در اصناف و صنایع شکل گرفته بر اصل فروش به عنوان رویکرد اصلی تاکید داشته‌اند و طراحی آموزش مورد توجه نبوده و گاهی از آن غفلت شده است. در صنعت طلا و جواهر این امر باعث شده تا کشورهای ایتالیا، ترکیه و... محصولات و زیورآلات خود را به بازار ایران عرضه کنند و اکنون واردکننده طلا و جواهر شده‌ایم.وی با تاکید بر اهمیت ایده‌پردازی و خلاقیت برای ورود به بازارهای جهانی طلا و جواهر ادامه داد: طراحی و خلاقیت طلا و جواهر در ترکیه یکی از عوامل موفقیت این کشور در بازارهای طلا و جواهر دنیا بوده است. شفایی با اشاره به اینکه مغز متفکر هر صنعتی را طراحان آن تشکیل داده‌اند، گفت: اکنون ۳ هزار طراح طلا و جواهر در کشور فعالیت می‌کنند که به صورت کامل شناسایی و ساماندهی نشده‌اند. ضمن آنکه طلا و جواهرسازی در ایران در ابتدای صنعتی شدن است و تاکنون به صورت سنتی فعالیت داشته است. خلاقیت و ایده‌پردازی برای این صنعت امری ضروری است که انتظار هست با شکل‌گیری مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتقا یابد.رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با اشاره به برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر از ۱۳ تا ۱۶ دی در تهران گفت: در این نمایشگاه غرفه‌ای برای مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر درنظر گرفته شده است تا برای فعالان و علاقه‌مندان این صنعت از خدمات مرکز اطلاع‌رسانی کند.


مرحله بعد، آموزش در صنعت کفش 


نسرین مصدق‌صدقی، معاون صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز در این آیین با تاکید بر نبود مراکز طراحی در خوشه‌های کسب‌وکار اظهار کرد: اهمیت طراحی در مطالعات خوشه‌های کسب‌و کار دیده شده اما به دلایل مختلف اقدام اجرایی برای آن انجام نشده است.وی با اشاره به آغاز فعالیت‌هایی برای ایجاد مرکز طراحی طلا و جواهر از سال ۸۹ و مسکوت ماندن اجرای آن ابراز امیدواری کرد تا با راه‌اندازی مرکز طراحی طلا و جواهر زمینه برای راه‌اندازی مرکزهای آموزشی و طراحی سیار در صنایع از جمله خوشه کسب‌وکار کفش نیز آغاز شود. بنابراین مسئولیت‌ها پس از راه‌اندازی مرکز تخصصی طراحی طلا و جواهر بیش از گذشته خواهد بود.


ارتقای صنعت با آموزش فنی


فوژان صباحی، مدیرعامل بنیاد خیرین و حامیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ماموریت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای یک ظرفیت مناسب است که می‌توان در ارتقای صنعت از آن بهره برد.
وی ادامه داد: اکنون ۵۰ هزار تحصیلکرده با مدرک دکترا و بیکار در کشور وجود دارند اما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تعیین سرفصل‌ها و رشته‌ها به عنوان کابردی این امکان وجود دارد تا با همکاری صنعتگران برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال گام برداشت. در ایران هنوز طراحی طلا و جواهرات به صورت یک رشته مستقل دانشگاهی تدریس نمی‌شود و متاسفانه نبود این امر در قیاس با دیگر کشورها باعث شده نتوانیم از سیل بی‌شمار استعداد بالقوه افراد به‌ویژه جوانان در این صنعت بهره بگیریم. به طور کلی این هنر یکی از گرایش‌های رشته طراحی صنعتی است. علاقه‌مندان به این حرفه باید روند تحصیل خود را به گونه‌ای هدایت کنند تا بتوانند در زمینه طراحی جواهرات مهارت‌های لازم را کسب کنند اما به‌طور قطع این امر کامل نخواهد بود چراکه طراحی صنعتی در دانشگاه‌های ما به صورت کلی تدریس می‌شود. اهمیت بخش طراحی به عنوان یکی از حلقه‌های گمشده صنعت طلای کشور و نبود مراکز تخصصی آموزش طراحی در استان‌ها از سوی کارشناسان مطرح است به‌ویژه در استان‌هایی مانند یزد، زنجان و خراسان رضوی که ساخت طلا و جواهر در آنها هنری دیرینه است.

عناوین برگزیده