تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۲۵
بازدید: ۶۱۶
کد خبر: ۹۵۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه:

بومی سازی قطعات مورد نیاز این شرکت 53 درصد رشد یافت

می متالز - مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: طی چهار سال گذشته بومی سازی قطعات مورد نیاز این مجتمع صنعتی 53 درصد رشد یافته است.
بومی سازی قطعات مورد نیاز این شرکت 53 درصد رشد یافت

به گزارش می متالز، ' بهرام سبحانی ' روز پنجشنبه 28 دی ماه 96 در مراسم بیست و پنجمین سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه بومی ‌سازی قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه از ابتدای راه اندازی این مجتمع صنعتی همواره پیگیری شده است، افزود: از ابتدای راه اندازی مجتمع فولاد مبارکه تاکنون بومی سازی قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه 114 درصد رشد یافته است که 53 درصد آن مربوط به چهار سال گذشته است. 
وی بیان کرد: از طریق مهندسی معکوس بیش از 85 درصد از قطعات مورد نیاز این متجمع که از خارج از کشور تامین می شد، اکنون در داخل کشور تولید می شود و این به معنای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: بیش از 2 هزار و 250 میلیارد تومان از محل بومی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز این شرکت صرفه جویی شده است. 
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های فولاد مبارکه کامل بودن زنجیره تولید در این مجموعه است، افزود: برخورداری از زنجیره کامل تولید (از سنگ تا رنگ) از نظر اقتصادی موجب توسعه این شرکت شده است.
سبحانی با بیان اینکه زنجیره کامل تولید از بالادست تا پایین دست در فولاد مبارکه وجود دارد، گفت: امسال نسبت به سال گذشته در تمامی زنجیره تولید این شرکت افزایش تولید مشاهده می شود. 
وی اظهار کرد: 85 درصد از محصولات این شرکت در 9 ماهه سالجاری به داخل کشور و 15 درصد به صادرات اختصاص پیدا کرد. 
سبحانی اضافه کرد: حدود 2 هزار و 800 شرکت بالادستی با مجتمع فولاد مبارکه همکاری دارند. 
وی با بیان اینکه طرح های توسعه از ابتدای بهره برداری تا امروز در این مجتمع صنعتی دنبال شده است اظهار کرد: ظرفیت تولید فولاد خام در فولاد مبارکه از 2 میلیون و 400 هزار تُن در سال به هفت میلیون و 200 هزار تُن رسیده و بر اساس برنامه، این میزان تولید در سال جاری (96) به هشت میلیون و 630 هزار تُن می رسد.
مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: این شرکت پس از گذشت 25 سال، با برخورداری از سهم 22 درصدی فولاد کشور بعنوان بزرگترین تولید کننده و بزرگترین شرکت بورسی با هفت هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده است.
وی با بیان اینکه تولیدات فولاد مبارکه امروز به مرز 101 میلیون تُن رسیده است، گفت: ظرفیت تولید فولاد خام این شرکت به 10 میلیون و 300 هزار تُن رسیده است.
سبحانی با اشاره به اینکه 49 درصد محصولات فولاد مبارکه طی چهار سال گذشته به اتحادیه اروپا صادر شده است، گفت: صادرات محصولات این شرکت به اتحادیه اروپا نشان از کیفیت بالای محصولات فولاد مبارکه دارد.
وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های فولاد مبارکه کاهش مصرف آب است، گفت: میزان مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه 40 میلیون متر مکعب بود که این میزان اکنون به 25 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: در چهار سال گذشته حدود 6 هزار میلیارد تومان توسط این مجموعه سرمایه گذاری شده است و بیشترین میزان سرمایه گذاری به ترتیب در فولاد سنگان، توسعه فولاد سبا، خرید سهام شرکت سرمایه گذاری ورق خودرو و شرکت فولاد سنگ انجام شده است. 
وی افزود: فولاد مبارکه برای سرمایه گذاری در این پروژه ها از تسهیلات داخلی و خارجی استفاده نکرده و تنها از طریق منافع و صرفه جویی داخلی، این سرمایه گذاری ها را انجام داده است.
سبحانی افزود: حدود یکهزار کارخانه بصورت مستقیم و حدود سه هزار شرکت بصورت غیرمستقیم از محصولات فولاد مبارکه استفاده می‌ کنند. 
وی گفت: سه مجموعه بزرگ فولادسازی کشور به نام های مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان زیرمجموعه این شرکت محسوب می شوند. 
مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: در این مجتمع 14 هزار و 250 نفر، در فولاد صبا یکهزار و 300 نفر و در هرمزگان یک هزار و 673 نفر اشتغال مستقیم وجود دارد. 
وی از مجتمع فولاد هرمزگان جنوب، صنایع معدنی فولاد سنگان، مجتمع صنعتی معدنی فولادسنگ، ورق خودروی چهارمحال و بختیاری، فولاد سپید دشت چهارمحال، فولاد امیرکبیر کاشان، شرکت تأمین و توسعه زیرساخت‌های شرق ایران، شرکت فنی مهندسی فولاد، ایریسا، فلزتدارک، تارا استیل و تامکو به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه نامبرد.
سبحانی همچنین با اشاره به سرمایه‌ گذاری در حوزه مسوولیت‌ های اجتماعی اضافه کرد: افتتاح پروژه ورزشگاه نقش جهان، احداث پایگاه امداد جاده‌ای هلال احمر، کمک به پروژه مصلای امام خمینی(ره)، کمک به خرید تجهیزات موزه دفاع مقدس و اهدای 300 میلیون تومان وجه نقد و 250 کانکس به زلزله‌ زدگان غرب کشور از جمله سرمایه‌ گذاری‌های اجتماعی شرکت فولاد مبارکه است.
بیست و پنجمین سالروز تاسیس شرکت فولاد مبارکه روز پنجشنبه 28 دیماه 96 با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن نگین سپاهان شهر اصفهان برگزار شد. 
در پایان این مراسم از تمبر یادبود و اختصاصی فولاد مبارکه به مناسبت ربع قرن تلاش و سرآمدی و عبور از مرز تولید 100 میلیون تن فولاد خام از ابتدای بهره برداری تاکنون همچنین از 10 عنوان کتاب در زمینه تجربیات فولاد مبارکه در مسیر سرآمدی، رونمایی شد. 
فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است. 
مجتمع فولاد مبارکه واقع در 75 کیلومتری جنوب غرب اصفهان دارای 35 کیلومترمربع وسعت و 17 کیلومتر مربع سالن تولید است.

عناوین برگزیده