تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۱۴
بازدید: ۵۳۸
کد خبر: ۹۵۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

از ظرفیت بازار داخلی طلا غفلت می‌شود

می متالز - در حالی که به نقل از گزارش‌های کارشناسان و تحلیل‌گران در هر روز در تهران بیش از 1.5 تن طلا مصرف می‌شود، اما در 9 ماه گذشته تنها 227 کیلوگرم طلا در بورس کالای ایران به‌عنوان یک بازار مطمئن داخلی مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. بنابراین طی چند ماه گذشته آمار معاملات طلا به هیچ عنوان رضایت عرضه‌کنندگان را جلب نکرد.
از ظرفیت بازار داخلی طلا غفلت می‌شود

به گزارش می متالز، کاهش قیمت جهانی طلا طی چند ماه گذشته باعث شده بود که چشم‌انداز بازار طلا برای معامله‌گران مبهم باشد. همین ابهام نیز موجب کاهش معاملات طلا و نیز توقف معامله‌گران برای خرید طلا در بازارهای جهانی شده بود. چنانچه روند قیمت نیز مورد بررسی قرار گیرد، نوسانات در بازارهای جهانی چندان چشم‌گیر نبوده است و در صورت مقایسه آن با سال گذشته قیمت‌ها کاهش محسوسی یافته بودند؛ اما در پایان ماه پاییز و آغاز فصل زمستان، به‌تدریج روند افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی آغاز شده است و به‌نظر می‌رسد که در آغازین روزهای سال 2018، چشم‌انداز بسیار مناسبی پیش روی این فلز گران‌بها قرار گرفته است.

در بازار ایران و به‌ویژه بورس کالا، معاملات طلا چندان مناسب نبوده است. کاهش قیمت جهانی طلا و عقب‌نشینی معامله‌گران بازار از یک سو و اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر معاملات طلا از سوی دیگر باعث شده بود که معاملات این فلز گران‌بها در شرایط مناسب قرار نداشته باشد. ضمن اینکه برخی از تولیدکنندگان بزرگ طلا در کشور نیز چندین بار دچار تحولات مدیریتی شده بودند و این مشکلات بر انجام معاملات طلا اثر منفی گذاشته بود. لازم به‌ذکر است که برخلاف بازارهای جهانی، قیمت طلا در ایران با رشد قابل توجهی همراه بوده است و این موضوع نیز به‌دلیل افزایش قیمت دلار در ایران رخ داد. چنانچه قیمت دلار از ابتدای سال که حدود 3 هزار و 800 تومان بود، به 4 هزار و 400 تومان در این اواخر رسیده است؛ این یعنی در صورت ثابت بودن قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت در ایران به‌صورت خودکار افزایش می‌یافت. با این حال برخلاف معاملات طلا در بازارهای خارج از بورس کالا، متأسفانه طلا شاهد کاهش معاملات در 9 ماه سال جاری بوده است؛ هر چند که معاملات در پاییز نسبت به فصول گذشته بهبود چشم‌گیری داشت.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی 9 ماه ابتدایی سال یعنی از فروردین تا آذر، 443 کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 585 کیلوگرم تقاضا وجود داشت، اما در نهایت تنها 227 کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان معدن طلای زرشوران با عرضه 154 کیلوگرم طلا در بورس کالا، با 295 کیلوگرم تقاضا مواجه شد که توانست 144 کیلوگرم شمش طلای خود را به‌فروش برساند. معدن طلای موته نیز 87 کیلوگرم شمش طلای خود را در بازار عرضه کرد که 129 کیلوگرم تقاضا داشت. این عرضه‌کننده در نهایت 60 کیلوگرم طلای خود را معامله کرد. زر معدن اختران نیز 202 کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا عرضه کرد که 161 کیلوگرم تقاضا داشت؛ اما در نهایت تنها 23 کیلوگرم از شمش طلای خود را مورد معامله قرار داد و به فروش رساند.

عناوین برگزیده