تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۱۶
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۹۵۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چشم‌انداز وانادیوم در سال 2018

می متالز - در ماه مِی 2017 قیمت وانادیوم بهبودهایی را در بازار شاهد بود. اما پس از مشاهده برخی از بهبودهای قیمتی در سال 2016، بازار وانادیوم در سال 2017 با کسری مواجه شد.
چشم‌انداز وانادیوم در سال 2018

به گزارش می متالز، قیمت پایین وانادیوم منجر به کاهش در تولید و در نهایت باعث کاهش عرضه در مقابل تقاضای بالای بازار شد. این کسری خود باعث شد تا رشدی نسبی در بازار و قیمت جهانی این فلز اتفاق بیفتد. بالا گرفتن تولید صنایع عمرانی و ساخت‌و‌ساز، خبر از نیاز به کالاهای فولادی مستحکمی می‌دهند که نتیجه آن افزایش تقاضا در مورد این فولادها و مواد اولیه سازنده آنهاست.

در حال حاضر حدود 85 درصد از وانادیوم مورد نیاز جهان توسط 3 کشور چین، روسیه و آفریقای جنوبی تولید می‌شود. بخش عمده‌ای از این فلز به‌عنوان یک محصول جانبی از سرباره‌های فولادسازی تولید می‌شود. این مطلب بدان معنی است که تغییرات در بازار سنگ آهن و پویایی بازار فولاد می‌تواند بازار وانادیوم را تحت تأثیر قرار دهد؛ به عنوان مثال، کاهش تولید در سال 2017 به دلیل بسته شدن معادن کوراناک در روسیه بود. گفته می‌شود که دلیل تعطیل شدن این معدن، قیمت پایین سنگ آهن بوده است تا جایی که هیچ ماده‌ای در سال 2017 توسط این معدن تولید نشده است. در ضمن، بسته شدن واحد تولید وانادیوم در دومین کارخانه فولاد آفریقای جنوبی (Highveld Steel & Vanadium)، بر تعادل زنجیره تأمین تأثیر گذاشته بود. واحد Highveld که در سال 2015 بسته شده بود در ماه ژوئن 2017 دوباره بازگشایی شد.

 

روند وانادیوم در سال 2017

همانطور که گفته شد، قیمت وانادیوم در سال 2017 افزایش یافت به‌طوری که قیمت فرو وانادیوم (FeV) در 3 ماه اول سال 2017 به 25 دلار در هر کیلوگرم و در 3 ماه دوم به 27 دلار افزایش یافت، همچنین قیمت این ماده در ماه مِی در مقیاس عرضه وانادیوم در چین به‌ بالاترین حد خود طی 4 سال گذشته رسید. به گفته تحلیل‌گران اجرای سخت‌گیرانه مقررات زیست‌محیطی در این کشور روی صنایع انرژی‌بری همچون فولادسازی، به این معنی است که وانادیوم بیشتری از سنگ معدن تولید شود تا از سرباره‌های واحدهای فولادسازی. در اوایل ماه سپتامبر 2017 قیمت هر کیلوگرم فرو وانادیوم از 42.85 دلار به 45 دلار رسید.

در همین حال، قیمت وانادیوم پنتااکسید (V2O5) از 12.68 دلار به‌ازای هر کیلوگرم تا 20.94 دلار از اواسط ماه ژوئن تا اواسط ماه آگوست در اروپا افزایش یافت. در چین قیمت وانادیوم پنتااکسید در 17 آگوست از 12.30 دلار به‌ 13 دلار به‌ازای هر کیلوگرم رسیده بود.

 

چشم انداز وانادیوم 2018؛ تغییرات در چین

در تاریخ 17 آگوست 2017، وزارت بهداشت چین در وب‌سایت خود اعلام کرد که واردات 4 نوع سرباره فلزی حاوی وانادیوم «ممنوع» خواهد شد. چین این واردات را  تحت قوانین جدید در آورده و  اعلام کرده بود که پس از 31 دسامبر 2017 به مرحله اجرا خواهند رسید. نمودار 1، قیمت محصولات وانادیومی را در بورس آتی شانگهای در 14 ژولای ابتدای سال 2018 نشان می‌دهد.

در عین حال انتظار می‌رود که تقاضای وانادیوم در چین افزایش یابد. قوانین جدید محصولات محتوی وانادیوم را در حیطه‌های جدید بررسی می‌کنند. به گفته کارشناسان، استانداردهای جدید برای افزایش مقاومت در برابر زلزله، استفاده از میلگردهایی با مقاومت بالاتر را الزام می‌کنند که این مسئله بازار مسکن و ساخت‌و‌ساز را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از مقامات چین اعلام کرده‌اند که این حرکت می‌تواند مصرف وانادیوم را 30 درصد یا 10 هزار تن در سال افزایش دهد.

وانادیوم برای تولید فولادهای مستحکم و کاتالیزورهای شیمیایی نیز استفاده می‌شود، اما تقاضای فراوان این فلز در آینده نزدیک از نقش آن در باطری‌های VRFBs حاصل می‌شود. بازاری که نوید رونق فراوان را در آینده می‌دهد.

عناوین برگزیده